België is kampioen filerijden. Maar willen we onze regio leefbaar en bereikbaar maken, en onze rol als logistieke hub in Europa blijven waarmaken, dan moeten we nu maatregelen nemen.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen:
1. Kilometerheffing personenwagens
Een kilometerheffing voor enkel vrachtwagens verhelpt niets aan de files. De enige maatregel die de kilometerheffing voor vrachtwagens echt zinvol zou maken, is de uitbreiding ervan naar een slimme heffing voor alle voertuigen. Lees meer.
2. Maximaal investeren in infrastructuur
België is in Europa een van de landen met de minste overheidsinvesteringen. We moeten bijna dubbel zoveel meer investeren in transportinfrastructuur willen we bijbenen met onze buurlanden. De vraag van Voka om meer middelen vrij te maken, werd gehoord. Lees meer.
3. Het mobiliteitsbudget
Om de keuze in vervoersmodi voor de werknemer te vergroten, werd vorige legislatuur het mobiliteitsbudget ingevoerd. Een goede stap richting multimodaliteit, waarvoor Voka mee aan de kar heeft getrokken. Lees meer.
4. Naar een duidelijk spoorbeleid
Om de klimaatambities te realiseren en de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze regio te garanderen, moeten we meer mensen en goederen op de trein krijgen. Helaas missen we al 10 jaar een echt spoorbeleid door het uitblijven van nieuwe beheerscontracten. Lees meer.
5. Tien aanbevelingen voor een Vlaamse luchtvaartstrategie
Vlaanderen heeft dringend nood aan een duidelijke en coherente luchtvaartstrategie die uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen in termen van connectiviteit, ondersteuning van het economisch weefsel, welvaartscreatie, innovatie en om mee te kunnen groeien met de ontwikkeling van de Europese luchtvaart. Lees meer.
Publicaties
Gerelateerde artikels rond mobiliteit
Laden in de winter: 4 tips
Er zijn heel wat zaken de je zelf én jouw medewerkers kunnen doen om batterij te sparen en optimaal op te laden.
Deadline 2025: verplichte vervanging tachografen
Sinds kort zijn nieuwe voertuigen die tachograafplichtig zijn, uitgerust met een smart tacho type 2. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle voertuigen die nog uitgerust zijn met een analoge of gewone digitale tachograaf, voorzien worden van een smart tacho type 2. Voertuigen uitgerust met een smart tacho type 1 krijgen tot 21 augustus 2025 de tijd om hun tachograaf te laten vervangen door een smart tacho type 2.
Wijziging wetgeving voor verladers rond ontgassing in de binnenvaart
De Vlaamse Waterweg informeert verladers van vloeibare goederen via de binnenvaart dat de wetgeving rond ventilatie van tankschepen in de Rijnvaartstaten (CDNI) en dus ook in Vlaanderen vanaf de tweede helft van 2024 verandert. Het doel is om te voorkomen dat schadelijke dampen uit de ladingtanks in de atmosfeer terechtkomen.
Elektrische tweewielers op het bedrijf: tips & tricks
Elektrische fietsen beperken zich niet langer tot een niche, voorheen voorbehouden aan ouderen of zondagsfietsers. Ze worden nu gezien als instrumenten voor stedelijke en landelijke mobiliteit, geschikt voor een breed scala aan toepassingen, zowel voor woon-werkverkeer als voor vrije tijd. Ze vormen voor bedrijven een prima aanvulling bij het elektrisch wagenpark. Hieronder enkele weetjes en tips.
Zo switchen ze bij ING en Unilin naar een elektrische vloot
Met een vloot van respectievelijk 5.000 en 1.800 voertuigen zijn ING en Unilin twee van de grootste Belgische spelers in de elektrificatie van de bedrijfswagens. En die rol nemen beide bedrijven ter harte. Fleetmanagers Isabelle Hauwaert (ING) en Baptist Huysman (Unilin) leiden het hele proces in goede banen.
Fiscale regels terugbetaling thuislaadkosten hinken achterop
Werknemers die een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgen, moeten uiteraard geregeld de batterij van hun wagen opladen. De werkgever neemt meestal de laadkosten op zich, ook wanneer de werknemer de wagen thuis oplaadt. In dat geval voorziet de werkgever in een terugbetaling van de elektriciteitskosten. Hier knelt echter het schoentje. De huidige interpretatie van de fiscale wetgeving laat geen ruimte voor een eenvoudige terugbetalingsmanier van thuislaadkosten. Enkel de werkelijke elektriciteitskosten mogen worden terugbetaald. Dat is een erg complexe en onmogelijke manier van werken. Voka vraagt een aanpassing van die zienswijze.
Viaduct Vilvoorde: vanaf 9 augustus rijverbod voor zwaar vervoer
Vanaf 9 augustus mag er tijdens het weekend geen verkeer van +3,5 ton over het Viaduct van Vilvoorde in de richting van Zaventem.
Subsidie beschikbaar voor zware elektrische vrachtwagens
In het kader van 'Clean Power for Transport’ lanceert de Vlaamse overheid een projectoproep voor laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens (+4,25 ton). Alle sectoren komen in aanmerking.
Wat verandert er op het vlak van het mobiliteitsbudget?
Vanaf 1 januari 2024 gelden er nieuwe regels en verplichtingen als werkgever.
Het mobiliteitsbudget in 14 vragen en antwoorden
Via het systeem van het mobiliteitsbudget kunnen werknemers die al voldoende lang beschikken over (of in aanmerking komen voor) een bedrijfswagen, die omzetten naar een mobiliteitsbudget. Binnen dit budget kiezen ze dan voor een combinatie van vervoermiddelen die hen het vlotst en op de meest milieuvriendelijke manier op het werk krijgt. Vanaf 1 januari 2022 gelden enkele nieuwigheden.