In deze opleiding staat het begrip 'Sales Force Effectiveness' of 'Verkoopsefficiëntie' centraal, dat tegenwoordig een essentieel onderdeel is geworden van commerciële organisaties. Hoe efficiënter je verkooporganisatie functioneert, hoe beter je resultaten zullen zijn. Tijdens de opleiding worden de verschillende elementen die van invloed zijn op de efficiëntie van de verkooporganisatie onder de loep genomen. De workshop is gebaseerd op de 9 cruciale elementen die bepalend zijn voor het optimaal functioneren van commerciële organisaties.
Als deelnemer aan de opleiding ontvang je een uitgebreid en gepersonaliseerd scorerapport dat de efficiëntie van je organisatie in kaart brengt. Dit rapport wordt aangevuld met concrete actiepunten op zowel korte als lange termijn. Daarnaast ontvang je pragmatische tips en quick wins waarmee je de efficiëntie van je organisatie kunt verhogen. Door deze actiepunten en tips te implementeren, kun je een competitief voordeel opbouwen en de prestaties van je verkooporganisatie verbeteren.
De opleiding biedt een waardevolle gelegenheid om inzicht te krijgen in de efficiëntie van je verkooporganisatie en om concrete stappen te zetten naar verbetering. Het uiteindelijke doel is om de prestaties van je verkooporganisatie te optimaliseren en een concurrentievoordeel te behalen.
Doelgroep en voorkennis
Deze opleiding is geschikt voor:
- Managementprofielen
- Eigenaars/ ondernemers
- Iedereen die verder wil evolueren in sales skills en sales processen met een blijvende impact
Er is enige ervaring gewenst in een commerciële functie.
Inleiding tot Sales Force Effectiviteit (SFE) en de rol van sales management
Klantenprofiel & segmentatie
- Concept klantenportfolio matrix
- Markttrends
- Ideaal klantenprofiel.
Targeting
- Portfoliomodellen opstellen.
- BCG vs McKinsey
Optimalisatie van je resources
- Hoe groot moet mijn verkoopploeg zijn: het RE- model.
- Aantal bezoeken en frequentie
- Impact Productlevenscyclus
Gebiedsindeling
- Concentratie-analyses
- Workload analyses
Call planning
- Wat is een ideaal ‘contacten’ plan.
- Directe en indirecte promotie.
- Jaarplanning
Kwaliteit verkoopbezoek
- Hoe meet ik de kwaliteit van het verkoopbezoek?
- Hoe kan ik de kwaliteit verhogen?
- Hoe efficiënt communiceren onze verkopers?
Recrutering & opleiding
- Profielbepaling van de kandidaat
- Jobbeschrijvingen: hoe, wat, wanneer.
- Recruteringskanalen en processen,
- Opleiding en coaching
Motivatieplannen
- Enkele vuistregels
- Voorbeelden.
Performance Management
- Meten is weten: wat, waarom en hoe gebruiken?
- Reporting: tools & templates
- Resultaatbrengers versus resultaatmeters
- Performance cultuur.
Actieplan
- Feedback, leerpunten en actieplan
Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Managing Partner Valueselling BV
- een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector.
- Hij heeft voor verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt
- Hij heeft diverse sales boeken geschreven (Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit en Strategic Selling Simplified).