Tijdens deze workshop maak je intensief gebruik van de CPS-tool (Customer Profiling & Segmentation tool) of de Klantenportfolio matrix. Deze tool helpt je bij het identificeren van de prioriteit van je accounts en optimaliseert je verkoopinspanningen op basis van een consistente en meetbare aanpak. Hierbij wordt rekening gehouden met twee dimensies: de aantrekkelijkheid van de klant en de concurrentiepositie.
In de workshop ga je aan de slag met je eigen klantenbasis. Door de CPS-tool toe te passen, krijg je inzicht in de verschillende klantsegmenten en kun je de juiste strategie per segment bepalen. Hierdoor kun je je verkoopinspanningen op de meest efficiënte manier inzetten. Je leert hoe je je klanten kunt categoriseren op basis van hun waarde en potentieel, en hoe je vervolgens de juiste aanpak kunt bepalen om de relaties met deze klanten te versterken.
Het resultaat van de workshop is een optimaal plan met de juiste strategie voor elk klantsegment. Dit stelt je in staat om je verkoopinspanningen gerichter en effectiever te richten, en om je klantrelaties te optimaliseren. Door gebruik te maken van de CPS-tool kun je de groeikansen in je klantenbestand identificeren en benutten, terwijl je tegelijkertijd de juiste aandacht besteedt aan de meest waardevolle klanten.
Doelgroep en voorkennis
Deze opleiding is geschikt voor:
eigenaars/ ondernemers.
managementprofielen
sales professionals
Iedereen die verder wil evolueren in sales skills en sales processen met een blijvende impact
iedereen die onrechtstreeks met sales te maken hebben. (General Management, HR-afdeling, Finance afdeling, R&D, Marketing…)
Er is enige ervaring gewenst in een commerciële functie.
Wie is je ideale klant?
- Beschrijving van de ideale klant
- Matching onze producten met de ideale klant
- Oefening ideaal klantenprofiel en SWOTCA anlayse
Account Portfolio matrix
- Twee dimensies: aantrekkelijkheid en competitieve positie
- Welke criteria zijn bepalend?
- Objectiveren en kwantificeren van beslissingscriteria
- Beoordelings- en scoring van de klantenbasis
Scoren van de klantenbasis
- Beoordelings- en scoringsysteem
- Toepassing op de eigen klantenbasis
‘Go to market’ plan
- Sales leadership REC model
- Sales strategie als gevolg van het portfolio model
- Toewijzing van de beschikbare middelen
- Oefeningen en presentaties
Actieplan
- Feedback, leerpunten en actieplan
Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Managing Partner Valueselling BV
- een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector.
- Hij heeft voor verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt
- Hij heeft diverse sales boeken geschreven (Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit en Strategic Selling Simplified).

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie en themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
