
Circulaire terugbetaling thuislaadkosten beschikbaar
Voka pleitte er onlangs voor om een werkbare oplossing uit te werken voor de terugbetaling van de thuislaadkosten van elektrische bedrijfswagens.
Voka pleitte er onlangs voor om een werkbare oplossing uit te werken voor de terugbetaling van de thuislaadkosten van elektrische bedrijfswagens.
Er zijn heel wat zaken de je zelf én jouw medewerkers kunnen doen om batterij te sparen en optimaal op te laden.
Sinds kort zijn nieuwe voertuigen die tachograafplichtig zijn, uitgerust met een smart tacho type 2. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle voertuigen die nog uitgerust zijn met een analoge of gewone digitale tachograaf, voorzien worden van een smart tacho type 2. Voertuigen uitgerust met een smart tacho type 1 krijgen tot 21 augustus 2025 de tijd om hun tachograaf te laten vervangen door een smart tacho type 2.
De Vlaamse Waterweg informeert verladers van vloeibare goederen via de binnenvaart dat de wetgeving rond ventilatie van tankschepen in de Rijnvaartstaten (CDNI) en dus ook in Vlaanderen vanaf de tweede helft van 2024 verandert. Het doel is om te voorkomen dat schadelijke dampen uit de ladingtanks in de atmosfeer terechtkomen.
Elektrische fietsen beperken zich niet langer tot een niche, voorheen voorbehouden aan ouderen of zondagsfietsers. Ze worden nu gezien als instrumenten voor stedelijke en landelijke mobiliteit, geschikt voor een breed scala aan toepassingen, zowel voor woon-werkverkeer als voor vrije tijd. Ze vormen voor bedrijven een prima aanvulling bij het elektrisch wagenpark. Hieronder enkele weetjes en tips.
Met een vloot van respectievelijk 5.000 en 1.800 voertuigen zijn ING en Unilin twee van de grootste Belgische spelers in de elektrificatie van de bedrijfswagens. En die rol nemen beide bedrijven ter harte. Fleetmanagers Isabelle Hauwaert (ING) en Baptist Huysman (Unilin) leiden het hele proces in goede banen.
Werknemers die een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgen, moeten uiteraard geregeld de batterij van hun wagen opladen. De werkgever neemt meestal de laadkosten op zich, ook wanneer de werknemer de wagen thuis oplaadt. In dat geval voorziet de werkgever in een terugbetaling van de elektriciteitskosten. Hier knelt echter het schoentje. De huidige interpretatie van de fiscale wetgeving laat geen ruimte voor een eenvoudige terugbetalingsmanier van thuislaadkosten. Enkel de werkelijke elektriciteitskosten mogen worden terugbetaald. Dat is een erg complexe en onmogelijke manier van werken. Voka vraagt een aanpassing van die zienswijze.
Vanaf 9 augustus mag er tijdens het weekend geen verkeer van +3,5 ton over het Viaduct van Vilvoorde in de richting van Zaventem.
In 2023 hebben de files ons 5 miljard euro gekost. Tijd voor actie, want niets doen betekent een verdere toename van de files en de daarmee gepaard gaande verliesuren.
In het kader van 'Clean Power for Transport’ lanceert de Vlaamse overheid een projectoproep voor laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens (+4,25 ton). Alle sectoren komen in aanmerking.
Maak een profiel aan voor:
Ben je Voka-lid? Dan krijg je ook: