In bepaalde strategische dossiers staan we als regio veel sterker dan elke stad of gemeente apart en kunnen we hefbomen creëren voor de hele regio door de krachten te bundelen over fysieke en partij- of organisatiegrenzen heen. Daarom roepen we op om per referentieregio een regiodeal te sluiten waarbij lokale besturen, ondernemers, sociale partners en andere stakeholders aan tafel gaan zitten om zo’n hefboomprojecten samen tot een goed einde te brengen, door alle bestuurslagen heen. De regiodeal voor de Middenkust dient in te zetten op vier strategische hefbomen voor onze ondernemingen: 1. het versterken van de arbeidsmarkt en van de link tussen onderwijs en bedrijven, 2. het investeren in mobiliteitsinfrastructuur, 3. het investeren in meer ruimte om te ondernemen en in het sneller vergunnen van projecten en tot slot 4. in het verder ondersteunen en laten groeien van de haven van Oostende en de Blauwe Economie als regionaal speerpunt.”
1 - Versterk de arbeidsmarkt en de link tussen onderwijs en bedrijfswereld
Hoewel de werkloosheidscijfers in Oostende en omgeving hoger liggen dan het West-Vlaamse gemiddelde, blijft regio Middenkust met een krappe arbeidsmarkt kampen. Lokale besturen, VDAB en Economisch Huis Oostende moeten blijven inzetten op het activeren van werklozen en niet-actieven zoals langdurig zieken, NEET-jongeren en migranten.
Daarnaast moet levenslang leren nog meer een evidentie worden, ongeacht opleidingsniveau en leeftijd.
We gebruiken nog te weinig economische migratie om de vacatures ingevuld te krijgen. We moeten gericht internationale talenten scouten die hier willen komen werken. Eens ze in de regio aan de slag zijn, moeten deze mensen zich uiteraard integreren, de taal leren, een goede huisvesting vinden, enz. Hierin hebben lokale besturen een grote rol te spelen. We pleiten dan ook voor de nodige regionale financiering voor de duurzame uitbouw van een International House in Oostende om bedrijven en internationale medewerkers te ondersteunen in hun praktische en administratieve zorgen.
Het is tot slot erg belangrijk dat kinderen van jongs af aan worden aangespoord om voor technisch of STEM-onderwijs te kiezen. Scholen en bedrijven moeten hierrond meer afstemmen en samenwerken. Ook hierbij kan het lokale niveau helpen.
Blauwe economie als regiomarketing
“In regio Middenkust komen alle noodzakelijke ingrediënten voor de blauwe economie samen: de kennis, de expertise en de bedrijvigheid. Voka is voorstander van een geïntegreerd masterplan om de blauwe economie als speerpunt inzake regiomarketing te hanteren. Een van de hoofddoelstellingen is een betere afstemming tussen overheid, bedrijfswereld en academische wereld om de slagkracht te verhogen. Er werden weliswaar al enkele stappen gezet, maar het masterplan blijft voorlopig beperkt tot een samenvoeging van bestaande stadsinitiatieven. We moeten de komende beleidsperiode echt een versnelling hoger schakelen.” - Tom Bulcke, regiovoorzitter
2 - Maak werk van een vlotte mobiliteit en investeer in nieuwe infrastructuur
De mobiliteit en bereikbaarheid in/naar/van Oostende staan onder druk. Er is dringend een nieuwe verbindingsweg nodig vanaf de A10 tot aan het bedrijventerrein Kromme Elleboog om de verkeersonveiligheid en de drukte op de Torhoutsesteenweg in Oostende te verminderen en de luchthaven vlotter bereikbaar te maken.
Om de luchthaven vanaf het station van Oostende en de hele kuststrook nog beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer, vragen we om de kusttram rechtstreeks tot aan het luchthavengebouw te laten aantakken.
Een ander belangrijk aandachtspunt is de bereikbaarheid van bedrijven(terreinen) via het openbaar vervoer. In het nieuwe vervoersplan van De Lijn worden gebieden zoals de achterhaven van Oostende en Ostend Science Park niet bediend. Nochtans zouden heel wat werknemers en burgers uit Oostende, Oudenburg, Bredene, enz. gebaat zijn bij een betere busverbinding naar deze gebieden.
De lokale besturen, de Vervoerregio en De Lijn moeten dan ook dringend een oplossing voor deze problematiek uitwerken. Dit kan bijvoorbeeld door in regio Middenkust een flexbus (de vroegere belbus) te voorzien. Onze regio is de enige referentieregio in West-Vlaanderen waar deze dienstverlening nog niet wordt aangeboden.
Tot slot moet dringend werk worden gemaakt van een voor bedrijven werkbaar en haalbaar parkeerbeleid en dito handhaving. Wie in de stad (dringende) herstellingen of leveringen moet uitvoeren, botst al te vaak op een administratieve mallemolen, met buitensporige parkeerretributies en GAS-boetes als gevolg.
Parkeervergunningen moeten veel soepeler, sneller en efficiënter verlopen in de stad Oostende. Handhavers moeten ook meer begrip tonen voor onvoorziene omstandigheden. Het huidige parkeerbeleid wordt door veel bedrijven als een verdoken belasting ervaren.
Marifish.Inc
“De sterkte van de haven van Oostende ligt ook in de verschillende onderzoeks- en innovatieprojecten die je hier vindt. Zelf richtte Voka West- Vlaanderen samen met European Food Centre en POM West- Vlaanderen eind 2023 Marifish.Inc op. Deze incubator ondersteunt innovatieve start-ups en scale-ups in aquacultuur en visserij 2.0 via een mix van coaching, huisvesting en community. Marifish.Inc maakte alvast een goede start.” - Tom Bulcke, regiovoorzitter
3 - Geef ruimte om te ondernemen en ondersteun ondernemerschap
In de regio Middenkust wordt enkel nog op Plassendale en de luchthaven van Oostende samen een kleine 40 hectare bedrijventerreinen aangeboden. Op de korte termijn volstaat dit aanbod om aan de noden van ondernemingen te voldoen. Op de middellange en lange termijn moet evenwel ook in deze regio worden gezocht naar bijkomende terreinen om de strategische voorraad op peil te houden.
De lokale besturen moeten daarom dringend samen met alle andere betrokken bestuursniveaus nieuwe bedrijventerreinen bestemmen. Concrete locaties moeten snel en zorgvuldig worden geselecteerd en bijkomende tekorten moeten duidelijk en correct worden aangetoond met een geactualiseerde vraagberekening. De voortgang van de ruimtelijke uitvoeringsplannen die in opmaak zijn, moet nauwlettend worden bewaakt. We zien alvast nog potentieel voor nieuwe bedrijventerreinen op de Kromme Elleboog in Oostende en het gebied aan de afrit Middelkerke langs de E40 richting Frankrijk.
Daarnaast moet de leegstand van bebouwde terreinen worden aangepakt. Met een leegstandsgraad van 10,3% beschikt de regio momenteel over een overaanbod van leegstaand bedrijfsvastgoed. Idealiter beschikt een regionale bedrijfsvastgoedmarkt over een frictieleegstandsgraad van 4 tot 6%. Lokale besturen hebben de opdracht om bestaande leegstaande terreinen voor bedrijvigheid voor te behouden. Maar als blijkt dat dat bedrijfsvastgoed te verouderd, ruimtelijk inefficiënt of overgereguleerd is, moeten zij deze terreinen samen met ontwikkelaars aanpassen. Slecht gelegen gronden kunnen enkel een andere bestemming krijgen als het verdwijnen van deze gronden elders op geschiktere locaties wordt gecompenseerd.
Lokale besturen moeten er tot slot voor zorgen dat vergunningsaanvragen sneller en oplossingsgericht worden behandeld. De eisen van de dossiersamenstelling worden te streng toegepast en omgevingsvergunningsaanvragen worden te vaak onvolledig verklaard. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan bij het verlenen van vergunningen.
4 - Laat de haven en luchthaven van Oostende verder groeien en bloeien
De haven van Oostende heeft een unieke positie in het Vlaamse havenlandschap. Om de cluster van de blauwe economie nog te versterken zijn nieuwe investeringen nodig. Zo moet op korte termijn werk worden gemaakt van de bouw van een nieuwe terminal in de oostelijke strekdam. Dit is een strategisch project om de sector van de offshore-energie toe te laten vanuit Oostende duurzaam te blijven opereren met o.m. de nieuwe windmolenparken in het vooruitzicht. Daarnaast moet ten laatste in 2030 een keuze worden gemaakt over een mogelijke zeewaartse uitbreiding van de haven van Oostende. Het (Vlaamse) project Kustvisie kan hierbij als hefboom dienen.
Een slimme combinatie van beschermingsmaatregelen tegen een stijgende zeespiegel en de creatie van extra terminalcapaciteit in de voorhaven zal tot een win-win leiden en de duurzame groei van de haven van Oostende. De strandgemeenten kunnen we best beschermen door middel van grotere stranden, meer duinen, enz.
De Internationale luchthaven van Oostende-Brugge is een belangrijke economische toegangspoort tot Oostende en ver daarbuiten. Haar werking moet in de komende jaren worden versterkt. Cruciaal is de toekenning van de nieuwe omgevingsvergunning. Deze dient voldoende flexibel en toekomstgericht te zijn om de groei van de luchthaven mogelijk te maken. Het stadsbestuur van Oostende moet dit mee faciliteren. Naast passagiers, cargo en general aviation biedt de luchthaven veel kansen voor nieuwe ontwikkelingen zoals drones, S&R-activiteiten, innovatie, vergroening en verduurzaming van vliegtuigen. Op die manier kunnen bijkomende bedrijven uit de luchtvaartsector worden aangetrokken.