In bepaalde strategische dossiers staan we als regio veel sterker staan dan elke stad of gemeente apart en kunnen we hefbomen creëren voor de hele regio door de krachten te bundelen over fysieke en partij- of organisatiegrenzen heen. Daarom roepen we op om per referentieregio een regiodeal te sluiten waarbij lokale besturen, ondernemers, sociale partners en andere stakeholders aan tafel gaan zitten om zulke hefboomprojecten samen tot een goed einde te brengen, door alle bestuurslagen heen. De regiodeal voor regio Brugge zet in op vier strategische hefbomen voor onze ondernemingen: 1.het versterken van de arbeidsmarkt en het tegengaan van de braindrain, 2.het investeren in mobiliteitsinfrastructuur en in multimodale ontsluiting, 3.het investeren in meer ruimte om te ondernemen en in het sneller vergunnen van projecten en tot slot 4.in het verder laten groeien van de haven van Zeebrugge.
1 - Versterk de arbeidsmarkt en ga de braindrain tegen
Regio Brugge heeft een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Het vinden en aantrekken van nieuwe geschikte medewerkers is de belangrijkste uitdaging voor bedrijven.
- Lokale besturen moeten (i.s.m. de VDAB) blijven inzetten op het activeren van werklozen en nietactieven zoals langdurig zieken, NEET-jongeren of migranten. » Daarnaast moet levenslang leren evident worden, ook voor wie al aan de slag is.
- We gebruiken nog te weinig economische migratie als middel om de vacatures ingevuld te krijgen. We moeten gericht internationale talenten scouten die hier willen komen werken. Eens ze bij ons aan de slag zijn, moeten deze mensen zich uiteraard integreren, de taal leren, een goede huisvesting vinden, enz. Hierin hebben lokale besturen een grote rol in te spelen. We pleiten dan ook voor de nodige regionale financiering voor de duurzame uitbouw van het International House in Brugge, dat bedrijven en internationale medewerkers ondersteunt in hun praktische en administratieve zorgen.
- Het is erg belangrijk dat kinderen van jongs af aan worden aangespoord om voor technisch of STEMonderwijs te kiezen. Bedrijven en scholen moeten hierrond nog meer afstemmen en samenwerken. Ook hierbij kan het lokale niveau helpen.
Brugge.inc
“De Brugse incubator voor innovatieve start-ups bestaat ondertussen drie jaar en kent een snelle groei. Het initiële pand aan het Stationsplein werd daarom ingeruild voor een toplocatie vlakbij de Katelijnepoort, waar momenteel zo’n 25 creatieve bedrijven worden begeleid. Brugge.Inc zorgt zo mee voor het in de markt zetten van regio Brugge als een innovatieve en ondernemende regio. Het is essentieel dat Brugge.Inc kan blijven rekenen op de steun van de stichtende partners zodat we de braindrain verder kunnen ombuigen in een echte braingain.” - Xavier Vanneste, regiovoorzitter
2 - Geef ruimte om te ondernemen en ondersteun ondernemerschap
In regio Brugge wordt minder dan 2 hectare aan bedrijventerreinen actief aangeboden. Dit staat in schril contrast met het tekort van 143,5 hectare, dat al in 2017 werd vastgesteld. De lokale besturen moeten daarom dringend, samen met alle andere betrokken bestuursniveaus, nieuwe bedrijventerreinen bestemmen. Concrete locaties moeten snel en zorgvuldig worden geselecteerd en bijkomende tekorten moeten duidelijk en correct worden aangetoond met een geactualiseerde vraagberekening. De voortgang van de ruimtelijke uitvoeringsplannen die in opmaak zijn, moet nauwlettend worden bewaakt.
Daarnaast moet de leegstand van bebouwde terreinen worden aangepakt. Met een leegstandsgraad van 7,3% beschikt de regio over een beperkt overaanbod van leegstaand bedrijfsvastgoed. Een gezonde regionale bedrijfsvastgoedmarkt heeft immers een bepaalde hoeveelheid – idealiter tussen 4 en 6% – frictieleegstand nodig om verhuisbewegingen te faciliteren. Lokale besturen hebben daarom de opdracht om bestaande leegstaande terreinen voor bedrijvigheid voor te behouden. Maar als blijkt dat dat bedrijfsvastgoed te verouderd, ruimtelijk inefficiënt of overgereguleerd is, moeten zij deze terreinen samen met ontwikkelaars aanpassen. Slecht gelegen gronden kunnen enkel een andere bestemming krijgen als het verdwijnen van deze gronden elders op geschiktere locaties wordt gecompenseerd.
Lokale besturen moeten er tot slot voor zorgen dat vergunningsaanvragen sneller en oplossingsgericht worden behandeld. De eisen van dossiersamenstelling worden te streng toegepast en omgevingsvergunningsaanvragen worden te vaak onvolledig verklaard. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan bij het verlenen van vergunningen.
Bedrijventerreinen
“Regio Brugge heeft het grootste tekort aan bedrijventerreinen in heel Vlaanderen, maar de voorbije decennia is er niks gerealiseerd. Een snelle oplevering van de lopende projecten Chartreuse en De Spie in Brugge en Sint-Elooi in Zedelgem is cruciaal. Daarnaast moet er langs de Blankenbergsesteenweg in Brugge een nieuw regionaal bedrijventerrein van minstens 80 hectare komen. Het hiervoor afgebakende gebied kan zeker nog worden uitgebreid met de zone tussen de Blankenbergse Dijk, de Expresweg N31 en het domein Sint- Pietersplas. Eventueel kan in die zone ook het nieuwe voetbalstadion komen. Sowieso moeten de procedures voor de bouw van een nieuw voetbalstadion en van een nieuw bedrijventerrein uit elkaar worden gehaald.
Daarnaast zien we nog potentieel voor extra bedrijventerreinen in Jabbeke (nabij de afrit van de E40) en in Knokke-Heist (langs de A11). In Zeebrugge moeten we naar een zuidelijke uitbreiding van de Transportzone. En wanneer de nieuwe brandweerkazerne klaar is (2028), kan de site van de huidige hoofdpost van hulpverleningszone 1 langs de Pathoekeweg in Brugge ook tot een bedrijvenzone worden omgevormd. Er zijn dus nog heel wat mogelijkheden, en we moeten die nu zo snel mogelijk benutten.” - Xavier Vanneste, regiovoorzitter
3 - Maak werk van een vlotte mobiliteit en investeer in multimodale ontsluiting
De bereikbaarheid van Brugge als economische pool staat onder druk. Het fileleed (samen met ongevallen) piekt. Wie met de wagen via de E403 naar Brugge pendelt, staat vanaf Torhout dagelijks in de file. Ook in de andere richting is het verkeer de voorbije jaren sterk gestegen. De realisatie van een derde rijvak tussen Brugge en Roeselare in beide richtingen is broodnodig. De aansluiting tussen de E403 en de E40 moet hierbij in een breder perspectief worden bekeken. Zo is de nabije afrit Oostkamp langs de E40 niet meer aangepast aan het toegenomen verkeer, wat tot erg onveilige situaties leidt.
Daarnaast zijn investeringen in de Brugse Ringvaart nodig. Verschillende bruggen moeten worden vernieuwd en aangepast aan schepen klasse Va (2.500 ton). De bouw van de nieuwe Steenbruggebrug moet nu eindelijk kunnen starten. De Kruispoortbrug en Krakelebrug moeten dringend worden vernieuwd. Er moet ook een nieuwe Dampoortsluis komen die geschikt is voor schepen klasse Va.
Inzake treinverbindingen is een upgrade van zowel het personen- als goederenvervoer nodig. We vragen een snelle (TGV-)verbinding tussen Brugge, Kortrijk en Rijsel. Dit zou een grote meerwaarde zijn voor het toerisme, de economie, Brugge Studentenstad, enz. Om het goederenvervoer via het spoor te stimuleren, pleiten we voor een nieuwe Vlaamse havenspoorlijn die Zeebrugge met Antwerpen verbindt en parallel loopt aan de E34/ N49.
Een ander belangrijk aandachtspunt is de bereikbaarheid van bedrijven(terreinen) via het openbaar vervoer. In het nieuwe vervoersplan van De Lijn komt dit nauwelijks aan bod. Vanuit de lokale besturen, de Vervoerregio en De Lijn moet voor deze problematiek dringend een oplossing worden gevonden.
Tot slot moet werk worden gemaakt van een voor bedrijven werkbaar en haalbaar parkeerbeleid en dito handhaving. Wie in de stad (dringende) herstellingen of leveringen moet uitvoeren, botst al te vaak op een administratieve mallemolen, met parkeerretributies en GAS-boetes als gevolg. Parkeervergunningen moeten soepel, snel en efficiënt verlopen. Handhavers moeten ook meer begrip tonen voor onvoorziene omstandigheden.
4 - Laat de haven van Zeebrugge verder groeien en bloeien
Binnen de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges blijft het platform haven Zeebrugge een cruciale toegangspoort tot de Vlaamse economie en een belangrijke economische motor voor heel West-Vlaanderen. Er staan belangrijke infrastructuurwerken op de planning.
- De bouwwerken voor de nieuwe Visartsluis moeten zo snel mogelijk en ten allerlaatste in 2027 van start gaan. Er dient te worden onderzocht of de tunnel die onder deze sluis komt tot onder de Vandammesluis kan worden doorgetrokken om het verkeer zo vlot mogelijk te laten doorstromen.
- Er moet in veel meer middelen worden voorzien voor een revitalisering van de Transportzone: de wegenissen moeten worden hersteld, er zijn meer sanitaire voorzieningen nodig, en de nood aan extra vrachtwagenparkings is bijzonder hoog. Ook een veilige fietsinfrastructuur is hard nodig.
- Het hele traject van het kanaal Gent-Brugge-Zeebrugge moet bevaarbaar zijn voor schepen tot 2.500 ton.
- Het Vlaamse project Kustvisie moet worden ingezet als hefboom voor de realisatie van een nieuwe, verdere zeewaartse uitbreiding van de haven van Zeebrugge. Een slimme combinatie van beschermingsmaatregelen tegen een stijgende zeespiegel en de creatie van extra terminalcapaciteit in de voorhaven zal tot een win-win leiden en de groei van Zeebrugge mogelijk maken/houden.
- Port of Antwerp-Bruges moet, wat Zeebrugge betreft, waken over een billijk investeringsplan inzake infrastructuur.
- De kosten (bv. havengelden en concessietarieven) voor de bedrijven in de haven van Zeebrugge mogen niet stijgen want dit brengt de internationale concurrentiekracht in het gedrang.
- Het vergunningenbeleid in de haven kan heel wat sneller en efficiënter.
- De Dudzeelse polder moet binnen de contouren van het GRUP Afbakening havengebied Zeebrugge blijven, want dit is een strategisch gebied voor toekomstige uitbreiding van de achterhavenactiviteiten.