Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 01/11/2024

In bepaalde strategische dossiers staan we als regio veel sterker dan elke stad of gemeente apart en kunnen we hefbomen creëren voor de hele regio door de krachten te bundelen over fysieke en partij- en organisatiegrenzen heen. Daarom roepen we op om per referentieregio een regiodeal te sluiten waarbij lokale besturen, ondernemers, sociale partners en andere stakeholders aan tafel gaan zitten om zo’n hefboomprojecten samen tot een goed einde te brengen, door alle bestuurslagen heen. De regiodeal voor Zuid-West-Vlaanderen zet in op 4 strategische hefbomen voor onze ondernemingen: 1. het investeren in mobiliteitsinfrastructuur, 2. investeer in de multimodale ontsluiting, 3. het investeren in meer ruimte om te ondernemen en in het promoten van ondernemerschap en tot slot 4. het promoten van de regio als een regio waar het goed is om te ondernemen, te werken, te wonen en te leven.

1 - Investeer in de multimodale ontsluiting

Een aantrekkelijke regio om te ondernemen, werken, wonen en leven vraagt een goede bereikbaarheid. Onze regio heeft alle troeven in handen om zich als een van de meest bereikbare regio’s buiten de Vlaamse ruit te profileren: we hebben een goed wegennet, een internationaal geconnecteerde waterweg, een internationale luchthaven en een uitgekiende spoorinfrastructuur.

Maar aan alle modi is er dringend werk als we onze bereikbaarheid op peil willen houden en toekomstbestendig maken:

  • Onze industriegebieden moeten uitstekend bereikbaar zijn, zowel voor goederenvervoer als personenvervoer (wagen, fiets én openbaar vervoer). 
  • We moeten als regio pleiten voor de doortrekking van de R8 Kuurne-Heule en de doorstroming op de E17, in het bijzonder de complexen Kortrijk-Zuid, Kortrijk-Oost en Aalbeke. Deze infrastructuren hebben een effect op de hele regio, niet enkel op de stad waar ze gelegen zijn.
  • De opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk moet de hele regio een bedrijfszekere toegang geven tot binnenvaart en multimodaal transport. Zo halen we duizenden vrachtwagens per jaar van de weg.
  • De internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem geeft onze regio vleugels en moet als een van de eerste luchthavens nieuwe technologieën verwelkomen.
  • De spoorverbindingen met de rest van de provincie en Vlaanderen moeten worden geoptimaliseerd om woon-werkverkeer en logistieke transporten via het spoor aantrekkelijker te maken.

Grensovergang Menen

"Bouw de grensovergang Menen-Rekkem samen met private partners uit tot een state-of-theart ontmoetingsplek waar verschillende functies samenkomen. Realiseer een landmark waarmee de ganse regio kan uitpakken en die ons internationaal op de kaart zet." - Hans Boels, regiovoorzitter

Hans Boels

2 - Versterk de arbeidsmarkt en ga de braindrain tegen

Zuid-West-Vlaanderen heeft een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Het vinden en aantrekken van nieuwe geschikte medewerkers is de belangrijkste uitdaging voor bedrijven.

  • Lokale besturen moeten (i.s.m. de VDAB) blijven inzetten op het activeren van werklozen en niet-actieven zoals langdurig zieken, NEET-jongeren of migranten.
  • Daarnaast moet levenslang leren evident worden, ook voor wie al aan de slag is.
  • We gebruiken nog te weinig economische migratie als middel om de vacatures ingevuld te krijgen. We moeten gericht internationale talenten scouten die hier willen komen werken. Eens ze bij ons aan de slag zijn, moeten deze mensen zich uiteraard integreren, de taal leren, een goede huisvesting vinden, enz. Hierin hebben lokale besturen een grote rol te spelen. Versterk en participeer actief in het International House Kortrijk dat internationale medewerkers ondersteunt in al hun praktische en administratieve zorgen.
  • Het is erg belangrijk dat kinderen van jongs af aan worden aangespoord om voor technisch of STEM-onderwijs te kiezen. Bedrijven en scholen moeten hierrond meer afstemmen en samenwerken. Ook hierbij kan het lokale niveau helpen.

Luchthaven

“Koester de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Deze unieke troef vormt onze toegangspoort tot de wereld. Laat de luchthaven verder groeien in haar activiteiten en wees trendsetter met het verwelkomen van nieuwe technologieën en innovaties.” - Hans Boels, regiovoorzitter

Arbeidsmarkt

3 - Voorzie in ruimte om te ondernemen en ondersteun ondernemerschap

Zuid-West-Vlaanderen is een dynamische ondernemingsregio in de provincie met een strategische ligging dankzij de nabijheid van belangrijke snel- en waterwegen en een internationale luchthaven. Dit maakt de regio aantrekkelijk voor binnen- en buitenlandse investeerders. Momenteel wordt net iets meer dan 13 hectare bedrijventerreinen in de regio aangeboden, waarvan ruim 4 hectare in Kortrijk en ongeveer evenveel in Waregem. In Wervik wordt iets minder dan 3 hectare aangeboden. De resterende hectares zijn verspreid over Anzegem, Deerlijk, Lendelede, Menen en Wevelgem. Dit aanbod is te weinig om te voldoen aan de noden van groeiende ondernemingen en van investeerders die zich in de regio willen vestigen.

De lokale besturen moeten daarom dringend nieuwe bedrijventerreinen bestemmen. Dit vergt een structurele samenwerking en een proactieve houding van alle betrokken bestuursniveaus. Concrete locaties moeten snel en zorgvuldig worden geselecteerd en bijkomende tekorten moeten duidelijk en correct worden aangetoond met een geactualiseerde vraagberekening. De voortgang van de ruimtelijke uitvoeringsplannen die in opmaak zijn, moet nauwlettend worden bewaakt. Verdere vertraging zou de welvaart in de regio fnuiken en beperkt de mogelijkheden om het ruimtelijke rendement op bestaande terreinen te verbeteren.

Daarnaast moet de leegstand van bebouwde terreinen worden aangepakt. Met een leegstandsgraad van 4,2% beschikt de regio net over voldoende leegstaand bedrijfsvastgoed. Een gezonde regionale bedrijfsvastgoedmarkt heeft immers een bepaalde hoeveelheid – idealiter tussen 4 en 6% – frictieleegstand nodig om verhuisbewegingen te faciliteren. Is de leegstand lager, dan komen ondernemingen ‘vast’ te zitten. Lokale besturen hebben daarom de opdracht om bestaande leegstaande terreinen voor bedrijvigheid voor te behouden. Maar als blijkt dat dat bedrijfsvastgoed te verouderd, ruimtelijk inefficiënt of overgereguleerd is, moeten zij deze terreinen samen met ontwikkelaars aanpassen. Gronden die bijvoorbeeld slecht ontsloten of waterziek zijn kunnen zo een andere bestemming krijgen, evenwel enkel en alleen als elders op geschiktere locaties wordt gecompenseerd.

Vergunningen

Lokale besturen moeten ervoor zorgen dat omgevingsvergunningsaanvragen voor industrie en bedrijvigheid sneller worden behandeld. Zo blijkt uit cijfers van het Omgevingsloket dat de beslissingstermijn voor aanvragen in eerste aanleg in Anzegem en Wevelgem gemiddeld 3 weken langer duurt dan in andere Vlaamse steden en gemeenten, ofwel 25% langer dan het Vlaamse gemiddelde.

Ook oplossingsgericht werken bij vergunningsaanvragen blijft een uitdaging, in het bijzonder voor Anzegem en Wervik. Uit het Omgevingsloket blijkt dat 33 tot 47% van de aanvragen voor industrie en bedrijvigheid er werd stopgezet of geweigerd. Dit bewijst dat aanvragen moeilijker volledig worden verklaard en dat de eisen van de dossiersamenstelling te streng worden toegepast. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan.

Ruimte

4 - Promoot de regio als dé regio om te ondernemen, werken wonen en leven

Om de braindrain in onze regio tegen te gaan, moet worden ingezet op een intensieve en gerichte regiomarketingcampagne. Die campagne moet Zuid- West-Vlaanderen promoten als een regio waar het goed is om te ondernemen, werken, wonen en leven. Onze regio heeft tal van troeven die veel meer en beter moeten worden uitgespeeld. Files zijn hier beperkt, wonen is relatief betaalbaar, er is heel wat open ruimte en natuur om in te ontspannen, en ook op cultureel en culinair vlak staan we sterk. Onze regio heeft daarnaast een sterke economische motor, gericht op de creatieve maakindustrie. We hebben topbedrijven in tal van sectoren: de voedingsindustrie, machinebouw, IT, de bouw, de dienstensector, zorginstellingen, enz. Elk talent vindt hier zijn gading.

Om al die talenten te bereiken, pleiten we voor een sterke campagne gericht op de juiste doelgroepen. We willen niet enkel talenten die de regio – al dan niet kortstondig – voor hun studies verlieten naar Zuid- West-Vlaanderen teruglokken. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we ook nieuwe talenten – die op vandaag nog geen band met de regio hebben – kunnen aantrekken om hier hun leven en carrière op te bouwen.

werken wonen leven

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie