Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/11/2023

Het bedrijf HeiQ Chrisal is een innovatieve Lommelse biotech-speler. Sinds 2009 is Zuid-Afrika een belangrijke buitenlandse afzetmarkt voor deze onderneming. CEO Robin Temmerman is erg enthousiast over zakendoen in Zuid-Afrika. Als Global Ambassador deelt hij graag zijn tips en ervaringen met Limburgse collega-ondernemers.

Ambitieuze biotechspeler

“Chrisal is in 1990 opgericht”, blikt Robin terug. “De voorbije dertig jaar hebben we ons als biotech-onderneming gespecialiseerd in innovatieve technieken van reiniging en infectiecontrole. We ontwikkelen professionele reinigingsproducten waarin probiotica – goede bacteriën – verwerkt zijn. Met ons aanbod bieden we klanten een veilig en efficiënt alternatief voor conventionele chemische reinigingsmiddelen.”

Exportgericht

Robin werd in 2009 CEO van Chrisal. “In 2021 werd ons bedrijf overgenomen door het Zwiterse HeiQ, dat actief is in textielinnovaties”, zegt hij. “Deze overname geeft ons extra middelen en support om onder meer onze exportactiviteiten verder op te schalen. Vandaag is al 75 tot 80 procent van onze productie bestemd voor buitenlandse klanten. Een van de landen waar we erg actief zijn, is Zuid-Afrika.”
 


Interessante afzetmarkt

Zakendoen in Zuid-Afrika biedt heel wat opportuniteiten”, zegt Robin. “Het land is zo’n veertig keer groter dan België. Het economische zwaartepunt ligt in de verstedelijkte regio van Johannesburg en Kaapstad. Zowel op het vlak van logistiek, productie als retail scoort het land hoog. Ondernemers en klanten zijn mee met de nieuwe digitale en technologische trends, waarbij ze innovatieve oplossingen gretig omarmen. Vlaamse bedrijven hebben er een zeer goede reputatie.”

Black Economic Empowerment

Wie er als ondernemer een bedrijf wil opstarten, moet rekening houden met de Black Economic Empowerment, kortweg BEE. Robin legt uit: “Omdat in de Zuid-Afrikaanse samenleving na de Apartheid een grote economische ongelijkheid heerste, heeft de regering regelgeving uitgewerkt om kwetsbare bevolkingsgroepen actief te betrekken in het economische proces. Hoe meer zwarten of andere risicogroepen je tewerkstelt – ook in hogere functies  – hoe hoger jouw bedrijf scoort op de BEE-ranking. Een hoge score opent extra deuren voor het binnenhalen van economische deals of overheidsopdrachten.”

Meld je aan bij de ambassade

Robin haalt nog een belangrijk aandachtspunt aan: “In Zuid-Afrika zijn omkoperij en vriendjespolitiek jammer genoeg nog niet volledig van de radar verdwenen. Om hierop te anticiperen, raad ik elke collega aan om zich kenbaar te maken bij de Belgische ambassade. Op die manier creëer je extra kansen in het openen van zakelijke deuren.”

Culturele diversiteit

Qua culturele verschillen moet je je als Vlaamse ondernemer niet al te veel zorgen maken, geeft Robin aan. “Zuid-Afrika is als echte ‘rainbow nation’ een smeltkroes van culturen en rassen. De zakelijke atmosfeer is er vrij direct en los, en het is eenvoudig om contacten te leggen. Grote culturele verschillen – zoals je die wel hebt in bijvoorbeeld Noord-Afrikaanse landen – zijn nauwelijks aan de orde. Ik ga jaarlijks naar Zuid-Afrika om het contact met onze leveranciers en klanten goed te onderhouden. Het feit dat je geen rekening moet houden met een tijdsverschil, is mooi meegenomen.”

Contactpersoon

Christine Thonnon

Manager internationalisatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie