Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Vandemoortele 125 jaar - duurzaam groeien: Vandemoortele heeft de smaak écht te pakken

Vandemoortele 125 jaar - duurzaam groeien: Vandemoortele heeft de smaak écht te pakken

Oost-Vlaanderen
  • 03/07/2024

Belgische voedingsbedrijven genieten internationaal een sterke reputatie. Een handvol onder hen – waaronder Vandemoortele – wist zich te ontwikkelen tot een Europese marktleider en behoort tot de top 100 van de Belgische ondernemingen. Voor het steeds familiaal gebleven Vandemoortele begon het succesverhaal 125 jaar geleden. In het voorbije jaar boekte het bedrijf een recordomzet. Het resultaat kwam er door hard in te zetten op een hogere toegevoegde waarde, een betere product-, kanaal- en landenmix en een vlekkeloze operationele werking. En ook de toekomst oogt mooi. 

 

Vandemoortele klinkt met de 125e verjaardag op een duurzame ‘smaakvolle’ toekomst. 

 


Tekst Jan Van Gyseghem - foto Nathalie Dolmans

Hoe een koolzaadje rollen kan

Net op de drempel van een nieuwe eeuw, in 1899, begint Constant Vandemoortele in Izegem een fabriek voor het persen en raffineren van lijnzaad- en koolzaadoliën voor de lokale zeep- en veevoederproducenten. In de jaren 1930 maakt het bedrijf de overstap naar oliën voor gebruik in de keuken. De naam Vandemoortele wordt voor het eerst onsterfelijk met de start in de jaren 1950 van de productie en  verkoop van margarine.

(lees verder onder de foto)

In 1899 begint Constant Vandemoortele in Izegem een fabriek voor het persen en raffineren van lijnzaad- en koolzaadoliën voor de lokale zeep- en veevoederproducenten.

De hang naar vernieuwing en verbreding van het productengamma stopt niet: in 1962 brengt Vandemoortele voor het eerst frituurvetten en -oliën op de markt; later ook deeg en bladerdeeg voor bakkers. In 1978 pakt het voor het eerst uit met diepgevroren bakkerijproducten. De in 1998 opgerichte divisie Croustifrance levert klanten (lokale supermarkten, pompstations…) niet enkel producten, maar ook benodigdheden, training en advies.

In 1997 begint de pionier uit Izegem, als eerste in Europa, met de productie van donuts volgens authentiek Amerikaans recept. Het succes is buitengewoon: er volgt een uitbreiding van het assortiment lekkernijen met American cakes, muffins en brownies. Ondertussen wordt de sterke eigen groei ook gevoed door een aantal overnames: Les Pains Pérènes de Roland Cottes (2004), Colombus Food Belgium (2004) en Panavi France (2008). Vanaf 2010 richt Vandemoortele zich nog uitsluitend op professionele klanten in retail en food service. In dat streven kadert de overname van het Nederlandse Van Dijck Food Products (2010) en van het Italiaanse LAG (2015).

Twee business lines, onbeperkte mogelijkheden

In de voorbije twintig jaar is Vandemoortele uitgegroeid tot een toonaangevende Europese groep met twee business lines: ‘Bakery Products’ en ‘Plant-Based Food Solutions’ (PBFS).

De bakkerijafdeling richt zich met het gamma diepvriesproducten, zoals brood, croissants, chocoladekoeken, donuts en focaccia op professionele chefs en bakkers. De producten worden door deze klanten verder bewerkt, afgebakken of gewoon ontdooid en aan de consument verkocht als verse bakkerijproducten of snacks. De divisie was in 2023 goed voor 61% van de omzet van de groep

De afdeling Plant-Based Food Solutions staat onder meer bekend voor haar margarinemerken Vitelma® en Fama®, maar verkoopt ook sla- en frituurolie, mayonaise, sauzen en dressings. De Plant-Based Food Solutions divisie richt zich enerzijds op professionals die margarines, culinaire oliën en vetten gebruiken. Anderzijds ontwikkelt en produceert deze bedrijfslijn private labels voor retailers in heel Europa. Het breed gamma zorgde in 2023 voor 39% van de groepsomzet.

“Vandemoortele brengt een duidelijk verhaal naar de klant, steunend op een unieke traditie en aangevuurd door een blijvende passie voor voeding en smaak. Die identiteit zit vervat in de bedrijfsslogan en belofte ‘Shaping a tasty future’. We zetten ons ambacht en vakmanschap in voor een smaakvolle toekomst. Een weetje: de naam Vandemoortele gebruiken wij enkel als merk voor een deel van onze Plant-Based Food Solutions business in België.”

(lees verder onder de foto)

Het Food Experience Center in Gent

The next steps

Vandemoortele staat voor sterk ondernemerschap, geënt op een voortdurende exploratie van voedingstechnieken en gericht op duurzame groei door diversificatie. In de plaats van de industriële olietoepassingen van het eerste uur, kwamen consumentgerichte producten zoals culinaire oliën, margarines, bladerdeeg, gebak en focaccia.

“Dat wij bij Vandemoortele niet op onze lauweren rusten mag blijken uit het investeringsbudget dat in 2023 werd opgetrokken tot 70 miljoen euro, onder meer voor een nieuwe croissantfabriek in Bretagne en de uitbreiding van de margarineproductie in eigen land en in Duitsland. Expansie in het buitenland verloopt bedachtzaam, met aandacht en respect voor de markt (en de smaak) van elk land.
In onze bakkerijafdeling  zetten wij in op verdere geografische expansie – in Europa, Amerika en Azië - via een ‘glocal’ approach. Wij centraliseren wat kan, maken tegelijk een sterke link naar de lokale organisatie en blijven dicht bij de consument. 

In de plant-based afdeling werken wij via doorgedreven onderzoek aan nieuwe plantaardige oplossingen die gevat inspelen op nieuwe voorkeuren van consumenten. Zo wijst de toekomst steeds meer in de richting van plant-based producten.”

Het Vandemoortele R&D-centrum in Izegem gaat elke dag op zoek naar de gezonde voedingsproducten van morgen. “Wij zijn fier op de structurele samenwerking met de UGent, die in 2012 de Vandemoortele-leerstoel 'Lipid Science and Technology’ in het leven riep.

Met de groei van Vandemoortele gaat ook de professionalisering van onze organisatie onophoudelijk verder, met operational excellence als streefdoel. We omarmen actuele ingrijpende transformaties – zoals digitalisering – om onze klanten en partners nog beter te dienen. Via een doorgedreven geautomatiseerde marketing kunnen wij hun noden nog beter begrijpen. Het aanbod van Vandemoortele evolueert op die manier steeds meer van producten naar oplossingen.”

De ‘smaakvolle toekomst’ zal duurzaam zijn. “Vandemoortele maakt gezondere voedingskeuzes mogelijk, gaat respectvol om met de planeet (onder andere op vlak van inkoop, energieverbruik en logistiek) en stimuleert de professionele en persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers. Samen brengen we het leven mee op smaak!”

Vandemoortele
vandemoortele.com
Ontdek de 4-delige podcastserie over de geschiedenis van Vandemoortele via deze link
 

 

 

 

 

 

 

Voka viert jarige bedrijven

Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfeest. 

Dit zijn de jubilarissen van 2024: 

  • 10 jaar: Billit en Luceda Photonics
  • 15 jaar: AYA, HR Mentor & Revive
  • 20 jaar: CTS Benelux, Oleum Olieslagerij, Projinit & Rederij De Gentenaer
  • 25 jaar: APF Autoparts
  • 30 jaar: Creaplan Group
  • 35 jaar:  Gent-Watertoerist
  • 40 jaar:  Bopro & Kresoft Systems
  • 50 jaar: Coatinc Ninove
  • 60 jaar: Cosmolift, Europabank, Scala & smartphoto group
  • 75 jaar: Petersime Belgium
  • 125 jaar: Vandemoortele
  • 160 jaar: Steenbakkerij Vande Moortel

Ontdek ze allemaal via deze link

Viert jouw bedrijf in 2025 een jubileum? Laat het ons weten!

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Artikel uit publicatie