Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Scala 60 jaar: full-service partner voor DIY-retailers en professionals

Scala 60 jaar: full-service partner voor DIY-retailers en professionals

  • 03/07/2024

Met meer dan 1.800 actieve klanten is Scala de absolute marktleider in ons land als distributeur van kunststof materialen voor bouw en industrie. Het bedrijf uit Wetteren viert dit jaar zijn 60-jarig bestaan, maar blijft jong van geest. Op hun lauweren rusten staat niet in het woordenboek van deze groothandel. Integendeel, de focus ligt de komende jaren op duurzaamheid, digitalisering en een nog sterkere klantgerichte service. ‘Building a difference’ is niet zomaar de corporate slogan.

Scala staat voor vlekkeloze en snelle leveringen wat bijzonder op prijs wordt gesteld door de klanten.

 


Tekst Werner Claeys - foto Luc Nimmegeers

Peter Triest, de recent benoemde ceo van Scala, spreekt vol trots over zijn team van bijna 50 werknemers, die hij zijn ‘Scalisten’ noemt. “Vanaf mijn eerste dag hier was ik onder de indruk van de enorme gedrevenheid van het personeel. Dit unieke collectief wil Scala echt naar een hoger niveau tillen. Onbetaalbaar menselijk kapitaal en daarom blijven we erin investeren. We bieden niet alleen talrijke opleidingen aan, maar houden ook maandelijks minstens één meeting waarin we de vooruitgang van het bedrijf bespreken. Veel medewerkers werken hier al tientallen jaren en beschikken over een grote technische knowhow. Het is een grote uitdaging om hen te vervangen als ze met pensioen gaan. Daarnaast leggen we onze mensen graag in de watten met een occasioneel etentje of een leuke attentie. We willen niet alleen een veilige maar ook een aangename werkplek creëren.”

(lees verder onder de foto)

Peter Triest, de recent benoemde ceo van Scala, vindt het belangrijk te blijven investeren in de medewerkers, die hij zijn ‘Scalisten’ noemt.

Van Scala Plastics naar Scala, onderdeel van de Koninklijke Martens Groep

Het was voor Marcel De Kerpel, oprichter van Scala Plastics in 1964, vrij snel duidelijk dat de sleutel tot succes lag bij het inspelen op de vragen van de markt. Zijn streefdoel was te evolueren van distributeur naar full-service leverancier. Doorheen de jaren werd het assortiment aangepast aan de noden en tendensen van het omnichannel klantenbestand. Scala bedient de DIY-sector, handelaars en professionals met meer dan 16.000 SKU’s uit 27 diverse productcategorieën. Op deze manier werd het verhaal van Scala ruimer en diverser dan alleen maar ‘plastiek’.  Een ‘Scala’ van producten en diensten dekt beter de volledige lading.”

In 2018 werd Scala een onderdeel van de Koninklijke Martens Groep, een Nederlandse producent van beton, keramiek en kunststoffen. “Dit bracht voor Scala extra opportuniteiten om onze marktpositie te handhaven en te versterken waar nodig. Een dergelijke schaalvergroting heeft ook best wat impact op de relatie met je andere leveranciers en partners. Dit kan ons in de toekomst alleen nog sterker en professioneler maken.”

Tailormade winkelconcepten

Bij Scala staat de relatie met de klant centraal. “Onze grote ploeg salesmensen bezoekt zijn klanten frequent. Door deze persoonlijke band zijn onze klanten onze vrienden geworden. We werken al ruim dertig jaar samen met een dedicated partner voor ons transport. Dit resulteert in vlekkeloze en snelle leveringen wat bijzonder op prijs wordt gesteld door onze klanten. We hebben ook eigen merchandisers die winkelconcepten bij onze retailpartners plaatsen en hen adviseren over een optimale winkelinrichting. Deze shop-in-shops maken we tailormade, op maat van elk winkelpunt. Alle producten die we verdelen krijgen eerst de Scala-branding. We willen immers sterk inzetten op merkvisibiliteit als synoniem voor topkwaliteit.”

Doorgedreven digitalisering, duurzaamheid en renovatie

Scala werkt aan de implementatie van een krachtig ERP-pakket, waarin ook een CRM-systeem een belangrijke rol krijgt. “Met onze digitaliseringsprojecten willen we de service naar onze klanten nog verbeteren.”

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. “In onze eigen producten verwerken we zoveel mogelijk gerecycleerde kunststof en we vragen onze top 20-leveranciers om duurzaam produceren hoog op de agenda te zetten. Renovatie is 'key' en zal het beeld van de complete bouwindustrie veranderen en verder gaan bepalen. Dat moet niet enkel duurzaam maar zeker ook energiezuinig. Wij zullen ons assortiment dan ook in die richting uitbreiden, met ondersteuning van onze fabrikanten. De bouwwereld zal zichzelf de komende decennia moeten heruitvinden, en daarin willen wij de top of mind partner zijn.”
 

Scala bedient de DIY-sector, handelaars en professionals met meer dan 16.000 SKU’s uit 27 diverse productcategorieën.

Scala
Zuidlaan 300 – 9230 Wetteren
09 369 31 11
scalaplastics.be
info@scalaplastics.com

 

 

 

 

 

Voka viert jarige bedrijven

Samen met Voka kan je jouw bedrijf in de kijker zetten met een reportage in Ondernemersmagazine en visibiliteit op ons Jaarfeest. 

Dit zijn de jubilarissen van 2024: 

  • 10 jaar: Billit en Luceda Photonics
  • 15 jaar: AYA, HR Mentor & Revive
  • 20 jaar: CTS Benelux, Oleum Olieslagerij, Projinit & Rederij De Gentenaer
  • 25 jaar: APF Autoparts
  • 30 jaar: Creaplan Group
  • 35 jaar:  Gent-Watertoerist
  • 40 jaar:  Bopro & Kresoft Systems
  • 50 jaar: Coatinc Ninove
  • 60 jaar: Cosmolift, Europabank, Scala & smartphoto group
  • 75 jaar: Petersime Belgium
  • 125 jaar: Vandemoortele
  • 160jaar: Steenbakkerij Vande Moortel

Ontdek ze allemaal via deze link

Viert jouw bedrijf in 2025 een jubileum? Laat het ons weten!

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Gent Jazz 2024
OV - Festival van Vlaanderen

Artikel uit publicatie