Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Voka: "1 op 5 leerlingen zit niet in juiste studierichting"

Voka: "1 op 5 leerlingen zit niet in juiste studierichting"

  • 09/10/2024

Eerste conclusies van Mechels Talentcenter na 2.300 leerlingentesten.

Eén op de vijf leerlingen uit het tweede middelbaar zit niet in de juiste studierichting. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het Talentcenter in het Mechelse Technopolis. De studierichting is geen directe match met de interesses en vaardigheden van de leerling. "Elk schooljaar veranderen 18.000 jongeren van richting in het secundair onderwijs, omdat de initieel gekozen richting niet de juiste bleek. Met het Talentcenter willen we een betere studiekeuze geven aan de leerlingen. Om zo'n switch te vermijden", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

Voka: "1 op 5 leerlingen zit niet in juiste studierichting"

Op 15 mei vorig jaar is het allereerste Talentcenter van Vlaanderen geopend. In Technopolis in Mechelen. Intussen zijn er al zeven Talentcenters over heel Vlaanderen. De Talentcenters zijn een initiatief van Voka, met steun van de Vlaamse Overheid, de Europese Unie en in Limburg ook met de steun van de provincie.
In het eerste werkingsjaar zijn in zeven Talentcenters al meer dan 4.500 leerlingen uit 104 scholen geholpen bij het maken van een studiekeuze in het secundair onderwijs. Hoe dat werkt?

"Leerlingen doen onder andere een VR-spel dat ruimtelijk inzicht test, maar ze wagen zich ook aan motorische tests en cognitieve taal- en rekentesten. Na afloop krijgen ze een persoonlijk talentenrapport, met vrijblijvend de mogelijke studierichtingen die aansluiten bij hun interesses en talenten. En ze krijgen een blik op de jobs die ze later zouden kunnen doen. Ouders zijn vaak niet voldoende op de hoogte van het scala aan studiemogelijkheden in hun regio", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Geen match

Van de 4.500 leerlingen in de zeven Talentcenters volgt de helft les in een school uit het vrije net, een derde is afkomstig uit het GO!, de overige leerlingen komen uit het OVSG of uit de provinciale scholen. Meer dan 40 procent van de jongeren zit in het zesde leerjaar van de lagere school, de anderen komen uit het 1e en 2e middelbaar zowel uit de A-stroom als de B-stroom.

Voor Mechelen gaat het om 2.300 geteste leerlingen. De conclusies van de testen worden anoniem verwerkt. De analyses van het voorbije jaar bevestigen het belang van een Talentcenter. Eén op de vijf leerlingen uit het tweede middelbaar volgt momenteel een studierichting die niet matcht met de interesses en vaardigheden van de leerling. Belangrijk om toe te voegen is dat 74 procent van de leerlingen het belangrijk vindt om te studeren, voor later. Ook al geeft 43 procent toe dat ze het niet zo leuk vinden om te studeren.

Voka: "1 op 5 leerlingen zit niet in juiste studierichting"

“Op een krappe arbeidsmarkt wil je geen enkel talent verloren laten gaan. Vandaar onze Talentcenters. Voka heeft er als eerste in geïnvesteerd. Omdat we geloven dat jongeren hun talenten nog beter kunnen ontwikkelen. Een overwogen studiekeuze op basis van talenten en interesses is daar een cruciaal onderdeel van”, zegt Tom Laveren.

“Vlaanderen ondersteunt de ontwikkeling van dit soort talentcentra, omdat het kinderen hun sterktes sneller laat ontdekken", zegt Zuhal Demir, Vlaams minister van Onderwijs en Werk.

Wetenschappelijk onderbouwd

Nog andere conclusies: jongens vertonen volgens de resultaten meer interesse in praktische en analytische dimensies zoals STEM, terwijl meisjes meer interesse tonen in het kunstzinnige en sociale. Die verschillen komen overeen met de huidige verdeling jongens-meisjes in die studierichtingen. Op cognitief vlak liggen de competenties van meisjes en jongens echter wel gelijk. Voor fijne motorische vaardigheden scoren meisjes gemiddeld sterker dan jongens.

Het Talentcenter en het talentenrapport zijn wetenschappelijk onderbouwd door academici van de UGent. “Via uitgebreid wetenschappelijk onderzoek willen we het wetenschappelijk karakter van het Talentcenter garanderen. Dit stelt ons in staat om jongeren op een objectieve manier inzicht te geven in de eigen talenten en interesses, waarbij we hen ook aanmoedigen om diverse studiepaden te verkennen die daarbij aansluiten. Het Talentcenter vormt op die manier een belangrijk puzzelstuk voor het maken van een weloverwogen studiekeuze”, zegt Nicolas Dirix, professor psychologie aan de UGent.

Meer informatie en een bezoek plannen https://talentcenter.vlaanderen