Technopolis staat voor de meesten bekend als een plek in Mechelen waar kinderen al spelend wegwijs worden in de wereld van wetenschap en technologie. Nochtans weten heel wat bedrijven intussen dat Technopolis veel méér is dan dat. Technopolis bouwt namelijk bruggen tussen de bedrijfswereld enerzijds en kinderen en jongeren anderzijds. Terwijl aan de ene kant van de brug bedrijven hunkeren naar jong STEM-talent om te kunnen blijven innoveren, staat een hele generatie jongeren aan de andere kant op het punt om belangrijke studie- en carrièrekeuzes te maken. Keuzes die allesbepalend zijn voor hun eigen toekomst én die van vele anderen.
Hoe bouwt Technopolis die bruggen?
Hoe zorgt het doe-centrum in de praktijk voor een hogere doorstroom naar STEM-studies en -jobs? Technopolis meent dat alles start met WOW: om kinderen en jongeren te overtuigen moet je eerst indruk maken. Pas daarna kan je hen stimuleren om meer over STEM te ontdekken en hen aansporen om de (voor hen) juiste keuzes te maken. Technopolis biedt aan bedrijven heel wat originele manieren om met relatief weinig middelen onze jeugd grenzeloos te fascineren.
Samen indruk maken
In de ideale wereld zou elk kind de kans moeten krijgen om een keer naar Technopolis te gaan, maar helaas is de realiteit anders. Steeds vaker steken sociaaleconomische factoren een stok in het wiel en dat kan volgens Technopolis op termijn grote maatschappelijke gevolgen hebben. De sponsoring van klasbezoeken door bedrijven kan een wereld van verschil betekenen voor heel wat leerlingen, terwijl bedrijven de kans krijgen om zichzelf zichtbaar te maken.
Een andere unieke kans om datzelfde doel te bereiken is de TechFair, een gratis interactieve beurs van Technopolis voor jongeren uit de derde graad secundair. Op 7 en 8 november krijgen bedrijven op deze beurs de mogelijkheid om jongeren van hun sokken te blazen met hun nieuwe technologieën. Voor jonge deelnemers is de TechFair een uitstekende manier om aan levenden lijve te ervaren wat deze allemaal inhouden en onrechtstreeks een unieke blik op de bedrijfswereld te krijgen.
Innovatie en co-creatie
Om kinderen en jongeren te blijven verwonderen, ligt de lat elk jaar hoger. Dat is ook duidelijk te merken aan het aanbod van Technopolis. Recent opende met ON/OFF de eerste expo in Technopolis waar bezoekers technologieën zoals VR, AR, AI, robotica, stopmotion… kunnen uitproberen. Daarnaast is er in het najaar nog een tijdelijke expo over AI op komst, een primeur in Vlaanderen. Continue vernieuwing met showcases en spectaculaire blikvangers zijn volgens Technopolis broodnodig om een groter én diverser publiek aan te trekken. Ook hierin liggen mooie kansen voor co-creatie met bedrijven die jongeren een blik op een toekomst willen geven.
Met Technopolis samenwerken?
Neem gerust contact op via partnership@technopolis.be