Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Waarom duaal leren loont

Waarom duaal leren loont

  • 06/05/2022

Wat als je als bedrijf samen met een school je toekomstige medewerkers zou kunnen opleiden? Stel je voor dat je niet enkel studenten aanwerft nadat ze afgestudeerd zijn, maar al tijdens de studie invloed hebt op hun opleiding en loopbaan. Voka gelooft in deze straffe leercombinatie. Ook Hugo Geuens, personeelsverantwoordelijk van Sopraco, Katrien Joye, stagecoördinator NMBS en Peter Croux, technisch adviseur elektriciteit bij de Kogeka scholengroep, vertellen waarom duaal leren loont.

Hugo Geuens, Sopraco

“Enkele jaren geleden hebben wij rond de tafel gezeten met Voka en Kogeka om te kijken of we bij Sopraco het duaal leren niet konden opstarten voor de richting elektrotechnieken. Voor ons leek dit traject interessant bovenop de normale stageplaatsen. De samenwerking verloopt vlot. Bij de start wordt er bekeken welke competenties moeten worden aangeleerd en wordt er een opleidingsplan opgesteld. Tijdens het traject wordt de leerling begeleid door een ervaren mentor. Op regelmatige tijdstippen komt de trajectbegeleider langs om te kijken hoe alles loopt. De eerste leerlingen kwamen uit de richting elektrotechnieken maar dit schooljaar is er ook een leerling van de opleiding slagerij ingestapt.”

Hugo Geuens, Sopraco

Aanrader?

“Je kan als werkgever meebouwen aan bruggen tussen het onderwijs en werk. Als bedrijf hou je de vinger aan de pols bij de jongeren. Jongeren die kiezen voor het duaal leren zijn ook gemotiveerd om hun vak in de praktijk te leren. Maar ze ontwikkelen ook andere vaardigheden die later in de job van pas komen zoals feedback vragen en krijgen, met deadlines werken, …. Misschien wordt hij/zij je nieuwe medewerker die je al de knepen van het vak hebt geleerd. Het vraagt wel wat inspanning van je eigen medewerkers. Je kan de leerling niet inschakelen als een reguliere medewerker. Maar als onderneming versterk je de leercultuur en werk je aan de competenties van je medewerkers.” 

Tips?

“Vraag aan een ervaren medewerker of hij/zij mentor wil worden. De leerling moet je als een leerling zien en niet als een werknemer.”

Peter Croux, Cogeka

“Bij de lancering van het duaal leren zagen we direct een aantal voordelen. Leerlingen combineren in hun leerproces het beste uit twee werelden: leren op school en leren op de werkplek. Zo krijgen ze in korte tijd een sterke theoretische basis én een fikse dosis praktijkervaring mee van professionals in een reële werksituatie met de nieuwste technologieën. Daarnaast ontwikkelen leerlingen al doende een aantal soft skills zoals leren samenwerken, flexibiliteit, initiatief en verantwoordelijkheid opnemen, feedback vragen, gepast communiceren, …  Op school doen we ons uiterste best om levensecht onderwijs aan te bieden maar door samen te werken met bedrijven krijgen leerlingen de kans om met de nieuwste technologieën aan de slag te gaan in onze snel evoluerende maatschappij.”

Peter Croux, Cogeka

Tevreden?

“We zijn heel tevreden over de samenwerking met onze bedrijven. Ook de leerlingen die voor de duale leerweg kozen, zijn vol lof over deze nieuwe manier van leren. Dat vergt goede afspraken van bij de start. Daarom plannen wij bij het begin van het schooljaar samen met het bedrijf welke leerplandoelen op het bedrijf en op school aangereikt worden. De trajectbegeleider van de school heeft heel regelmatig contact met de mentor van het bedrijf, hij volgt het leerproces van de leerling op, ondersteunt en stuurt bij indien nodig. De leerplandoelen worden samen geëvalueerd en gerapporteerd via een digitaal platform. Een aandachtspunt blijft het theoretisch deel van de leerstof dat door de bedrijven wordt gezien. Hiervoor moet voldoende aandacht en tijd uitgetrokken worden zodat de leerlingen de leerstof verwerken. Om de werking school-bedrijf te evalueren, organiseren we als school jaarlijks een ontbijtsessie waar we samen bijsturen indien nodig.”

Aanrader?

“Duaal leren is heel zeker een aanrader. Als bedrijf heb je de kans om samen met onze trajectbegeleiders een leerling te vormen naar een technisch profiel. Je krijgt als bedrijf dan ook de mogelijkheid om de leerling te laten proeven van de nieuwste machines en gereedschappen.  Door deze kans komt de duale-leerling sterker aan de start van zijn carrière. Stel dat er een match is met het bedrijf dan is de leerling na zijn schooltijd zo vertrokken om technische problemen op te lossen op de werkvloer. Hij kent immers het bedrijf al en heeft zo een voorsprong opgebouwd.”

Tips?

“Gewoon doen! En ja, het vraagt een inspanning van het bedrijf en van de student. Maar je krijgt er ook wel wat voor terug. We merken dat sommige bedrijven willen instappen met het gedacht  ‘ik kan een leerling opleiden om bij mij te komen werken’. Dit klopt niet, je kan hem voorbereiden om een goed technicus te worden maar daarom kiest hij nog niet voor jouw bedrijf. Wij laten onze leerlingen roteren in verschillende bedrijven. De leerling leert verschillende bedrijfsculturen kennen en hij doet ervaring op in meerdere bedrijfstakken via verschillende mentoren. Zo gaan leerlingen gerichter op zoek naar een job en bedrijven hebben de kans om een juiste match te vinden.”

Katrien Joye, NMBS

“De NMBS werft jaarlijks heel veel technici aan. Stages en trajecten duaal leren helpen om voor voldoende instroom te zorgen. Bovendien dragen wij op die manier bij aan de opleiding van toekomstige technici. Als bedrijf hebben we daar een maatschappelijke rol in te spelen. De samenwerking verloopt zeer goed, het is voor alle partijen een leerrijke ervaring.”

Katrien Joye, NMBS

Aanrader?

“Duaal leren is absoluut een meerwaarde. Je medewerkers kunnen hun didactische vaardigheden verder ontwikkelen én na een succesvol traject is er de mogelijkheid om iemand aan te werven die vanaf dag 1 al volledig ingewerkt is.”

Tips?

“Geef iemand binnen hr de tijd om een analyse te maken van welke trajecten duaal op welke scholen het beste aansluiten bij jullie noden en om het administratieve luik op zich te nemen. Daarnaast is het ook nuttig om binnen het bedrijf iemand aan te duiden die mentoren kan ondersteunen op inhoudelijk (technisch-didactisch) vlak.”

Meer weten?

Wil je als bedrijf meer info over duaal leren? Neem gerust contact op met Valerie.hamal@voka.be