Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 07/10/2022

Kunst tonen die je in beweging brengt, dat is de ambitie van galerij Reichmanns in Ieper. Drijvende kracht Myriam Boudry doet dat aan de hand van een breed scala aan kunstenaars en kunstwerken. Ze legt daarbij ook de link met het bedrijfsleven. “Want als onderneming kan je leren uit kunst”, vertelt ze.

Reichmanns: “Een bezielende kijk op hedendaagse kunst” Myriam Boudry

Reichmanns is een jonge galerij. Oprichtster Myriam Boudry wil een bezielende kijk bieden op hedendaagse kunst. “We willen een platform zijn voor kunstenaars van alle niveaus – internationaal, nationaal, lokaal, opkomend en gevestigd. Kunst brengt dialoog tot stand en wekt soms meer vragen op dan dat het antwoorden levert. Daarom gaan we op zoek naar kunstenaars die het in zich hebben om zich te ontplooien op alle vlakken. Passies worden niet gevonden, maar ontwikkeld”, zegt Boudry.

Ze combineert haar passie voor kunst en expertise in marketing om kunstenaars te helpen, zodat zij zich kunnen focussen op de essentie: inspiratie, creatie en evolutie. “Marketing zonder kunst is zielloos en niet effectief, kunst zonder marketing – of we dat nu fijn vinden of niet – blijft vooral in de schaduw hangen van de hedendaagse kunstwereld. Kunst en marketing hebben elkaar nodig, ook al bestaat er wrijving tussen die 2. Sommige kunstenaars vrezen een groei die te commercieel is, en marketeers baseren zich soms meer op statistieken dan op creativiteit. Deze spanning brengt de 2 werelden in evenwicht. Net zoals olie en water in een glas, vindt het zijn weg naar een equilibrium. Maar wanneer die werelden botsen, komt er een enorme energie vrij, zoals bij een aardbeving die door verschuivende aardplaten veroorzaakt wordt.”

De exposities die bij Reichmanns lopen in de maand oktober, passen in dat bezielende verhaal. “We tonen werk van Poperingenaar Sven Verhaeghe. Landschap, natuur en de relaties tussen mens en natuur zijn z’n belangrijkste onderwerpen”, klinkt het enthousiast. Reichmanns combineert het werk van Verhaeghe met dat van Syriër Khaled Dawwa. “Zijn bronzen sculpturen zijn heel intens; ze zetten je aan het denken. Wanneer je een werk als ‘Les Chefs de Merde’ ziet, dan gebeurt er iets met je. Het is trouwens de eerste keer dat hij in België exposeert. Sowieso zijn Sven en Khaled prachtige mensen met zeer veel diepgang.” Later staan ook nog exposities op het programma van de Belg Peter Platel, de Canadese Sherwood Black en de Spanjaard Miguel Soro.

Synergieën

Myriam ziet veel synergieën tussen kunst en bedrijfsleven. “Door naar kunst te kijken, kan je leren om ook in de zakenwereld scherper te observeren”, vindt ze. Ze organiseert workshops rond ‘leren observeren’, en in het voorjaar van 2023 organiseert ze samen met Arteconomy een workshop onder impuls van Sylvain Bureau, professor aan de Parijse ESCP Business School. De 3-daagse workshop leert je ‘art-thinking’ toe te passen in je bedrijf. En net vanwege de dialoog die Myriam beoogt, kan je de galerij afhuren voor netwerkevenementen.

Dat ze vastbesloten is om een nieuwe wind te laten waaien in de sector, bewijzen ook de oprichting van een Young Collectors Club en de ‘dîners en intimité’ die ze organiseert. Dat zijn diners waar je met onbekenden rond de tafel, tussen de kunstwerken, filosofeert over allerlei onderwerpen. “Hier mag je vooral niet netwerken: pas aan het einde van de avond mag je vertellen wat je professioneel doet. Het gaat erover om oogkleppen te laten vallen, assumpties te laten varen en jezelf tegen te komen. We missen betekenis in een wereld waar alles een direct nut of functie moet hebben. Meer dan ooit in deze woelige tijden. Een perfecte bron voor inspiratie”, besluit Myriam.

Reichmanns

Rijselstraat 27b, 8900 Ieper

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie