Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • ID-Nutrition viert 25 jaar groei - “Supplementen met innovatie voor mens en dier”

ID-Nutrition viert 25 jaar groei - “Supplementen met innovatie voor mens en dier”

West-Vlaanderen
  • 04/04/2025

Familiebedrijf ID-Nutrition uit Kortrijk groeit sinds 25 jaar met innovatieve supplementen voor voeding van mensen (food) en dieren (feed). “Wij hanteren de stelregel ‘meten is weten’ om het leven preventief gezonder te maken”, zegt oprichter Ignace Denutte. Met verschillende afdelingen in Kortrijk en Drongen wordt zowel b2b, b2c als onder private label geproduceerd. Binnenkort plant de groep een centralisatie van alle activiteiten op één nieuwe site in de regio Kortrijk.

ID-Nutrition

ID-Nutrition werd in 2000 opgericht door ingenieur en boerenzoon Ignace Denutte (vandaar de ‘ID’ uit de naam van het bedrijf, nvdr) en zijn vrouw Marleen Walbrou. “Vanuit een passie voor een betere gezondheid van mens en dier op een preventieve manier, zijn we gestart met het samenstellen van premixen voor veevoederfabrikanten (feed). Het is vandaag nog steeds de hoofdactiviteit van het bedrijf. Dat hebben we stap voor stap uitgebreid met het ontwikkelen, produceren en verkopen van nieuwe voedingssupplementen. Wij leveren die in verschillende vormen: poeders, vloeibaar en sinds kort ook gummi’s. De klanten hiervoor zijn b2b, zoals veevoederfabrikanten die leveren aan veehouders, die op hun beurt voor onze veilige en betaalbare voeding instaan. Naast die sector van nutsdieren, maken wij ook supplementen voor de voeding van hobbydieren onder de naam Nutriliq.”

“Aan de kant van de menselijke voeding (food) is ons merk Sanas op de professionele en hobbysport gericht. Deze supplementen verdelen we naar de b2c-klanten via apotheken, sportartsen, kinesisten, enzovoort. Daarnaast produceert ons bedrijf Vitaphar onder private label supplementen voor sport en algemene gezondheid. In alles dragen wij bij tot een preventieve gezondheidsaanpak, want dat is voor de individuele mens en de maatschappij op termijn aangenamer, goedkoper en duurzamer dan wanneer je ziektes moet genezen.”

Hoe nauw zijn die activiteiten met elkaar verweven?

Ignace Denutte: “We streven naar zo veel mogelijk synergie, vanuit de filosofie ‘samen sterk’. Belangrijk voor de ontwikkeling van producten is ons eigen laboratorium, want wij hanteren steevast de stelregel ‘meten is weten’. We delen onze kennis ook met de klanten: voor hen stellen we een uitgebreid pakket aan eigen servicetools ter beschikking. Deze unieke samenwerking omvat zowel formulatie van voeders als audits, rantsoenberekening, opleidingen, laboanalyses en veterinaire ondersteuning. We hebben ook al sinds 2002 ons kantoor Bio Armor dat de landbouwers begeleidt voor duurzame mestverwerking en waterzuivering.”

Pieter-Jan Denutte: “In alles wat we aanpakken, vertrekken we steeds vanuit een wetenschappelijke insteek en werken we die kennis uit tot een product. Innovatieve ontwikkeling is wat wij het liefste doen. Bijvoorbeeld binnen enkele maanden brengen we met Sanas opnieuw enkele unieke producten op de markt.”

Wij dragen bij tot een preventieve gezondheidsaanpak, want dat is voor mens en dier beter dan wanneer je ziektes moet genezen.

Ignace Denutte

ID-Nutrition bleef in de voorbije kwarteeuw een familiebedrijf?

Ignace Denutte: “We zijn nog steeds een onafhankelijke onderneming. Ook onze 3 kinderen werken in het bedrijf: sinds 2017 Pieter-Jan (landbouwingenieur), sinds 3 jaar Nathan en recent dochter Evelyn (beiden apotheker). Door de familiale opvolging ontstonden er ook nieuwe ideeën.”

Kunt u daar voorbeelden van geven?

Pieter-Jan Denutte: “Een tiental jaar geleden kwam vader op het idee om bepaalde vloeibare bereidingen niet meer tot een poeder te drogen, maar meteen in vloeibare toestand verkoopbaar te maken. Dat idee hebben we met de familie ontwikkeld tot een volwaardige afdeling Nutriliq. Daarmee produceren we onder private label vloeibare supplementen voor dierenvoeding. Een ander voorbeeld startte wanneer Nathan in het bedrijf kwam. Toen haakten we in op de Amerikaanse trend van ‘functionele snoep’: supplementen en geneesmiddelen in de vorm van gummi’s. Wij investeerden als eerste in Europa in een machine voor de productie van zulke gummi’s.”

Hoe ziet jullie toekomst eruit?

Pieter-Jan Denutte: “Onze groep telt een kleine 50 medewerkers. Daarnaast doen we voor bepaalde volumes een beroep op externe productie. De groepsomzet is jaar na jaar gezond gegroeid tot dit jaar 35 miljoen euro. Dat zakencijfer realiseren we bij klanten in heel Europa, waarvan de helft in België. Inzake regelgeving in deze sector is ons thuisland het moeilijkste: als je een product in België gereglementeerd krijgt, dan kun je het overal.”

Ignace Denutte: “De activiteiten zijn momenteel verspreid over ons hoofdkantoor in Kortrijk en de in 2022 overgenomen site van Vitaphar in Drongen (Oost-Vlaanderen). We hebben een masterplan om binnenkort alles op één nieuwe site in regio Kortrijk samen te brengen, zodat we de werking nog vlotter kunnen stroomlijnen.”

www.id-nutrition.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx