Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Nieuwe editie van Innovation Academy start in najaar

Nieuwe editie van Innovation Academy start in najaar

  • 03/05/2024

“Innovatie binnen je bedrijf alle kansen geven” 

Dit najaar start een nieuwe editie van de Innovation Academy, een unieke opleiding die je de fundamentele bouwstenen van innovatie leert kennen en je de vaardigheden helpt ontwikkelen om innovatie binnen jouw bedrijf alle kansen te geven. “Innovatie, dat is altijd een stap in het onzekere zetten. Deze opleiding helpt je om die stap met vertrouwen te kunnen zetten”, zegt expert Remco Lenstra.

Nieuwe editie van Innovation Academy start in najaar Remco Lenstra

“In een snel veranderende wereld, waarbij verandering de enige constante is, staat innovatie centraal voor bedrijven die relevant willen blijven”, zegt Jean-Baptiste Platteau, Adviseur Digitalisering en Innovatie bij Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. “Maar innovatie overstijgt de grenzen van technologie. Het omvat een uitgebreid spectrum aan niet-technologische aspecten die essentieel zijn om innovatieve projecten succesvol vorm te geven en vernieuwing naadloos te integreren in de kern van jouw organisatie.” 

Wie zich daarin wil verdiepen, kan dat in de Innovation Academy. “We zorgen voor een gebalanceerde mix van theoretische kaders, praktische oefeningen en inspirerende getuigenissen van meer dan 20 experten-sprekers. Daarnaast worden inspirerende getuigenissen van innovatiemanagers uit gerenommeerde bedrijven gedeeld. Deelnemers krijgen de kans om theoretische concepten direct toe te passen op reallife bedrijfscases, voor een hands-on leerervaring. Daarnaast biedt de opleiding volop gelegenheid om te netwerken met andere professionals.” 

Van deelnemer naar expert 

Piet Verhoeve was destijds deelnemer bij de allereerste Innovation Academy, intussen is hij één van de experten die er hun kennis delen. “Op het moment van mijn deelname was ik CTO bij Televic Group”, vertelt hij. “Met het bedrijf hebben we daarna heel snel ingrijpende stappen vooruit gezet op vlak van innovatie, waardoor ik enkele jaren later al als expert ben uitgenodigd.” Verhoeve is als voormalige deelnemer en huidig expert erg overtuigd van het nut van de opleiding. “De Innovation Academy biedt een volledig overzicht van alle relevante aspecten als je als bedrijf je innovatiestrategie wil ontplooien of versterken. Je wordt in die tijd uiteraard geen expert op alle vlakken, maar het helpt je wel de juiste strategische keuzes te maken en te bepalen op welke aspecten je wil inzetten en op welke niet.” 

Innovatie, dat is altijd een stap in het onzekere zetten. Deze opleiding helpt je om die stap met vertrouwen te kunnen zetten.

Remco Lenstra

Expert Remco Lenstra, die onder meer lesgeeft aan de Antwerp Management School, treedt collega Verhoeve bij. “Er komt op relatief korte termijn een vrij compleet spectrum van thema’s aan bod. Het gaat van de ontwikkeling van de strategie tot de concrete implementatie ervan en alles wat erbij komt kijken. Daarnaast is het tempo van de opleiding ideaal. De verschillende sessies worden verspreid over een drietal maanden. Dat is langs de ene kant vrij compact, maar tegelijk ook net uitgebreid genoeg om de stof te laten bezinken, ruimte te laten om te discussiëren én een netwerk uit te bouwen met de andere deelnemers.” 

“De aanwezigheid van andere deelnemers vormt inderdaad een grote meerwaarde”, zegt Verhoeve. “Je hoort welke problemen zij ervaren en hoe zij die oplossen. Ik zeg het altijd zo: nadenken over de problemen van een ander gaat altijd gemakkelijker, omdat je er iets verder vanaf staat. Je ziet meer mogelijkheden, meer opportuniteiten, en niet zozeer altijd maar de problemen. Dat is eigenlijk ook de sleutel bij innoveren: dat je opnieuw een opportunity thinker wordt en geen problem solver.” “Onze collega-experten zijn trouwens niet van de minste. Experten die hun strepen verdiend hebben in de praktijk worden afgewisseld met anderen die actief zijn in verschillende business schools. Die combinatie maakt de opleiding erg sterk”, vult Remco Lenstra aan. 

Connectie 

Bewust bezig zijn met innovatie is een must in het bedrijfsleven, zegt Lenstra. “De wereld, de markt, de technologieën, de best practices,… veranderen. Als je binnen je bedrijf verantwoordelijk bent voor innovatie, dan moet je zorgen dat je de connectie van de buitenwereld niet verliest. In heel veel bedrijven wordt gewoon telkens op dezelfde manier verder gewerkt, of eventueel met een lichte aanpassing, want dat heeft altijd gewerkt. Maar als je jaar na jaar alle nieuwe zuurstof weghoudt van je bedrijf, kan het gebeuren dat de wereld je plots niet meer nodig heeft.” 

De sleutel van innoveren is dat je een opportunity thinker wordt in plaats van een problem solver.

Piet Verhoeve

Piet Verhoeve benadrukt graag dat deze opleiding niet alleen nuttig is voor wie met nieuwe technologieën en nieuwe producten bezig is. “Innovatie is ruimer dan dat. Innovatie is in essentie een verandering die waarde met zich meebrengt”, zegt hij. “Ook bedrijven die actief zijn in minder voor de hand liggende sectoren, waarbij bijvoorbeeld enkel kan worden gebruikgemaakt van zeer mature technologie, kunnen ook voordeel halen uit innovatie. Innovatie kan immers even zeer slaan op het vernieuwen van processen en diensten, waarbij je bijvoorbeeld met andere partijen samenwerkt om meerwaarde te creëren.” Remco Lenstra besluit: “Innovatie, dat is altijd een stap in het onzekere zetten. Deze opleiding helpt je om die stap met vertrouwen te kunnen zetten.” (JM - Foto’s Kurt)

Piet Verhoeve

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie