Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 23/02/2024

“De uitdaging is: brengt het ook de klant iets bij?”

Ingenium, het Brugse ingenieursbureau dat gespecialiseerd is in gebouwtechnieken, zet al jaren in op digitalisering. “Innovaties op dat vlak draaien rond de optimalisatie van processen, met rendementsverhoging en tijdwinst als resultaat. Maar voor ons zit de échte uitdaging in de vraag of het ook de klant iets bijbrengt. De BIMvisible app is daar een mooi antwoord op”, vertelt Jan Desmet.

BIMvisible-app maakt facilitair beheer van gebouwtechnieken makkelijker Jan Desmet

Als je in een gebouw je smartphone of tablet met de app erop richt naar het plafond, de muur of de verhoogde vloer, krijg je met die BIMvisible app de verborgen technieken te zien. “Vergelijk het met Pokémon Go, maar dan met leidingen, kranen en kleppen in plaats van Pokémons”, vertelt Jan Desmet, die vorig jaar Nicolas Vyncke opvolgde als CEO. “Voorwaarde is wel dat er een 3D Building Information Model van die technieken bestaat. Zo’n BIM-model zorgt voor tijdwinst en minder foutenlast in de ontwerp- en bouwfase, maar kan ook in de exploitatiefase van een gebouw een grote meerwaarde hebben. Het bevat data zoals merk, type, afmetingen en onderhoudsgegevens van alle onderdelen. BIMvisible zorgt ervoor dat onderhoudstechnici – hét knelpuntberoep van vandaag – niet onnodig muren of plafonds moeten openmaken en veel sneller de juiste plek voor herstelling of onderhoud kunnen detecteren. Omdat de tijd en de kosten voor het opzoeken en herstellen van problemen in gebouwen de grote zorg zijn van technische directeurs, zijn we ervan overtuigd dat ze in de toekomst niet meer zonder BIM zullen kunnen. Het draait allemaal rond het comfort van de gebruiker van een gebouw. Als het bijvoorbeeld te koud is in een ruimte, is het interessant om snel de klep of kraan te vinden die dat probleem kan oplossen.” 

Een BIM-model zorgt voor tijdwinst en minder foutenlast in de ontwerpen bouwfase, maar kan ook in de exploitatiefase van een gebouw een grote meerwaarde hebben.

Digitalisatie 

De BIMvisible app kadert in een ruimere visie op digitalisatie bij Ingenium. “Er komen 3 belangrijke zaken op ons af. Ten eerste is er de enorme hoeveelheid data over gebouwtechnieken en de werking ervan die we in de voorbije 55 jaar hebben verzameld. Hoe kunnen we die nuttig inzetten? Ten tweede is er AI. Het is er, maar hoe zal het onze dienstverlening veranderen? En ten derde is er de vraag welke vaardigheden onze medewerkers de komende jaren zullen nodig hebben. Nu al zijn bijvoorbeeld 15 van onze ruim 100 medewerkers – verspreid over 5 kantoren in Vlaanderen en Brussel – bezig met dataverwerking en AI. Ze volgen opleiding en denken erover na, zonder nu al te weten wat we over 3 of 5 jaar concreet met AI gaan doen. We willen van hen geen datawetenschappers maken, maar hen wel voeling geven met de technologie om onze klanten straks de voordelen van AI voor hún processen te kunnen tonen.” Ingenium merkt bij klanten steeds meer interesse rond databeheer voor hun gebouwen. “10 jaar geleden werd de uitbatingsfase van een gebouw nog stiefmoederlijk behandeld. Zolang de technieken werkten, was het ok. Nu is men er zich volop van bewust dat het beheer van een gebouw en het energieverbruik echt wel geld kosten. Wij kunnen helpen om in die enorme hoeveelheid data die daarbij gegenereerd worden, door het bos de bomen nog te zien.” (SD - Foto MVN)

www.ingenium.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie