Een nieuwe game, Robomove, zet kmo’s in de machinebouw op weg om zelf ook de transitie naar circulair ondernemen te maken. De game bundelt de lessons learned van het living lab Circular Machine Building, een project met steun van VLAIO.
De machinebouw in Vlaanderen scoort sterk op het vlak van toegevoegde waarde, tewerkstelling en export, maar heeft tegelijk één van de hoogste materiaalvoetafdrukken binnen de Vlaamse maakindustrie. Product-as-a-Service (PaaS)-businessmodellen kunnen een oplossing bieden. In dat model blijft de producent eigenaar van de machine; hij factureert enkel het gebruik van de machine en haalt die nadien terug bij de klant.
Het toepassen van PaaS-modellen bij machinebouwers, en in het bijzonder bij kmo’s, blijkt vaak nog een stap te ver. Met het living lab Circular Machine Building, met steun van VLAIO, wilden de projectpartners Designregio Kortrijk, Sirris en Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen machinebouwers een omgeving aanbieden waarin ze via de methodiek van design thinking het PaaS-mode konden uittesten. De deelnemende bedrijven Vintiv, Cyago, Eliet en 3D Tools experimenteerden, testten en werkten het model uit. Ze konden daarbij een beroep doen op experts en wisselden regelmatig ideeën en tips uit.
De resultaten van het project werden niet – zoals gebruikelijk is – samengevat in een artikel en infossesies, maar zijn omgezet in een praktische en inspirerende businessgame: Robomove. De game, een ontwikkeling in samenwerking met DAE Studios, bundelt de algemene leerlessen en de ervaringen van de deelnemers.
Doel van de businessgame is aan geïnteresseerde machinebouwers een aantal knipperlichten mee te geven; aandachtspunten die cruciaal zijn om het PaaS-service businessmodel succesvol aan te pakken. Bezoekers van de expo Cycles of Design op WONDER konden het spel al spelen. Daarnaast reist het mee naar een aantal relevante beurzen specifiek voor machinebouwers.