Na succesvolle parcours als stichter-zaakvoerder van Open Bedrijvendag en als voorzitter-eigenaar van voetbalclub KV Oostende merkt Yves Lejaeghere dat hij zeker in één ding niet goed is: sabbaticals. “Het liefste dat ik deed in mijn vrije tijd was nadenken over het volgende gat in de markt.” En zo ontstond DeliverYves, een deliveryservice voor basisdranken aan kantoren en particulieren. Op zijn 62ste staat Lejaeghere op een kruispunt: klein blijven of nog eens ‘springen’.
“Na een 20-tal edities van Open Bedrijvendag vanaf 1990 kon ik het overlaten aan Voka, Roularta en evenementenbureau Twice. Een echte sabbatical kwam er niet, omdat ik nog mijn reclamebureau en een callcenter had, en toen ook al in KV Oostende was ingestapt. Ik zag in een stad als Oostende met 60.000 vaste inwoners en heel wat extra bewoners in de zomermaanden het potentieel om er op lange termijn een eersteklasseclub van te maken. Dat is in mijn 7de jaar ook gelukt. Maar als je kampioen speelt en naar 1ste klasse stijgt, gaan niet enkel de omzetten maar ook de verliezen maal 10. Dat was niet meer voor mij. Marc Coucke heeft toen in 2 fasen mijn aandelen overgekocht.”
Tijdens de daaropvolgende sabbatical bleef het ondernemerschap kriebelen. “Ik heb toen op papier 200 bedrijven opgericht.” (lacht) “Na Covid is er één van gerealiseerd, uit frustratie dat ik in mijn vroegere kantoor op de Gentse Graslei altijd een bediende moest inschakelen om naar de supermarkt om dranken te gaan, en dat ik dat ook thuis niet graag deed. Drankencentrales richten zich alleen op horeca en grote bedrijven. Vandaar DeliverYves, waarbij we kleine oplages basisdranken aan huis – tot in het rek! – leveren bij kantoren en particulieren. Door sterk te investeren in de nieuwste technologieën kunnen we met lage overheadkosten toch aan concurrerende prijzen werken. Want de kunst is: je mag iets duurder zijn door de extra delivery-service, maar je mag niet onbetaalbaar worden voor de klant. Bovendien zetten we de dranken in consignatie: enkel wat verbruikt is moet worden betaald. We plaatsen iets meer dan nodig en komen langs als de klant ongeveer 80% heeft verbruikt. Zo valt hij nooit zonder drank. Met voorspellende software weten we of we die week bij jou moeten langskomen of niet, al kun je als klant natuurlijk ook nog online de datum bijsturen. We leveren met elektrische bestelwagens en glazen flessen, want we willen een duurzaam bedrijf zijn dat plastic en blik uit de wereld laat verdwijnen.”
Na veel werk, software schrijven en investeren zijn we logistiek klaar om uit te breiden.
Yves Lejaeghere
Tussen start-up en scale-up
DeliverYves staat momenteel op het punt tussen start-up en scale-up. “We leveren nu voor 80% in Noord-West-Vlaanderen maar doen ook al tests in het Gentse. Na veel werk, software schrijven en investeren zijn we logistiek klaar om uit te breiden. Ik ben ervan overtuigd dat je dit concept over heel Vlaanderen kunt upscalen, maar nu kennen enkel mijn klanten DeliverYves omdat we nog geen euro in marketing hebben gestoken. Om groot te worden, zouden we dus moeten investeren in naamsbekendheid en de verdere logistieke uitrol. De enige reden waarom ik eraan twijfel om dat te doen, is dat ik het op mijn leeftijd niet zie zitten om dat als énige investeerder te doen.”