Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Ondernemers & Co: Sanders Accounting & Consulting - Erfenis en schenking onder de loep: Vlaamse hervormingen op tafel

Ondernemers & Co: Sanders Accounting & Consulting - Erfenis en schenking onder de loep: Vlaamse hervormingen op tafel

West-Vlaanderen
  • 01/11/2024

Nu de Vlaamse regering Diependaele I gevormd is, werd ook het Vlaams regeerakkoord gepubliceerd. Onder andere op het niveau van de schenk- en erfbelasting wil men een aantal hervormingen doorvoeren. We overlopen even de belangrijkste hervormingen op dit vlak.

1. Verlenging van de risicotermijn bij bank- en handgiften

Op vandaag is het zo dat schenkingen geregistreerd worden aan hetzij 3% (in rechte lijn), hetzij 7% (voor alle anderen). Althans, dit is het geval voor schenkingen die verlopen via notariële akten of waarvan een onderhands document wordt aangeboden bij het registratiekantoor. Bank- en handgiften (zoals de klassieke bankoverschrijving) zijn in principe niet verplicht registreerbaar. Hier is wel een “risico” aan verbonden in die zin dat indien de schenker overlijdt binnen de drie jaar na de schenkingsdatum (bij een bankgift is dat dan de datum van overschrijving), dit bedrag geacht wordt zich nog in het vermogen te bevinden van de schenker. Het geschonken bedrag valt dan voor wat betreft de berekening van de erfbelasting in de nalatenschap van de overleden schenker. In Wallonië was deze verdachte periode of risicotermijn al langer naar vijf jaar opgetrokken, maar nu wil men ook in Vlaanderen deze periode optrekken van drie naar vijf jaar. Dit is op vandaag nog geen wet, maar zal hoogstwaarschijnlijk in voege treden voor schenkingen vanaf 1 januari 2025. Op die manier wil Vlaanderen mensen aansporen om hun schenking te registreren en dus schenkbelasting te betalen in ruil voor gemoedsrust. Indien u voornemens bent een bank- of handgift in het korte te doen, gebeurt deze dus best voor 1 januari 2025.

2. Algemene verlaging erfbelasting

Vanaf 2026 zou de Vlaamse regering willen de tarieven op de kleine en middelgrote erfenissen stapsgewijze verlagen. Dit zowel voor ouders, kinderen, kleinkinderen, broers, zussen en alle anderen. Er zijn op vandaag nog geen concrete percentages of grensbedragen gekend omdat dit nog verder moet worden uitgewerkt op Vlaams niveau. Wij zijn alvast benieuwd of de hervormingen op dit vlak zullen tegemoetkomen aan de hoge verwachtingen van zowel notarissen als burgers.

3. Verstrenging van de voorwaarden voor schenking aan het nultarief voor de familiale ondernemingen en familiale vennootschappen

Op vandaag is het mogelijk om aan een tarief van 0% uw familiale onderneming of familiale vennootschap over te dragen (schenken) aan de jongere generatie of te laten vererven aan een tarief van 3% bij overlijden. Initieel is dit regime in het leven geroepen om de continuïteit van de familiebedrijven te garanderen en de erfgenamen niet achter te laten met een torenhoge erfbelastingschuld. Om deze tarieven te kunnen verkrijgen, zijn er wel verschillende voorwaarden die moeten worden voldaan. Zo is het in principe niet mogelijk om vennootschappen zonder enige reële economische activiteit te schenken aan het gunsttarief van 0%. Althans, dat was de aanvankelijke insteek. Op vandaag zijn die voorwaarden onderhevig aan heel wat rek en zijn er al heel wat inventieve constructies bedacht om toch onder dit regime te vallen. Dit tot grote frustratie van de Vlaamse belastingdienst. Het doel van de Vlaamse regering is dan ook om dit gunstregime terug te brengen naar wat men hiermee initieel wenste te bereiken, zijnde de kleine kmo’s en zelfstandigen (al dan niet deels) te vrijwaren van een grote schuld aan erfbelastingen.

4. Conclusie

Het Vlaams regeerakkoord vormt een cruciale richtlijn voor het beleid van de regering, maar blijft in essentie een akkoord en is dus niet juridisch bindend. Hoewel de ondertekenende partijen zich ertoe verbinden de overeengekomen beleidsmaatregelen uit te voeren, kunnen veranderende omstandigheden, politieke dynamiek en de noodzaak tot compromisvorming tijdens de regeringsperiode hierop invloed uitoefenen. In hoeverre de beoogde maatregelen daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden, blijft dus nog onzeker.

Stephanie Carels, bedrijfsjuriste
Sanders Accounting & Consulting

Sanders Accounting & Consulting

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie