“LEGO® is zoveel meer dan speelgoed”
Kinderen van 9 tot en met 14 jaar op een laagdrempelige manier laten kennismaken met wetenschap en technologie is al jaren de ambitie van FIRST® LEGO® League. Het internationale initiatief wordt wereldwijd georganiseerd, ook in België. In West-Vlaanderen zet VIVES er zijn schouders onder. “Daarnaast willen we met LEGO® SERIOUS PLAY® aantonen dat LEGO® ook voor bedrijven toegevoegde waarde kan hebben.”
FIRST® LEGO® League is uitgerold over 110 landen en telt jaarlijks 700.000 deelnemers en 3.700 events. Eén daarvan is de West-Vlaamse finale, die plaatsvindt in VIVES, waar ook een heuse LEGO® Education Innovation Studio is ingericht in het Maaklab. “Vorig jaar namen hier 22 klassen aan deel, goed voor zowat 200 leerlingen”, legt Merlijn Morisse, verantwoordelijke Wetenschapscommunicatie, uit. “Die komen uit de derde graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. De bedoeling is dat ze een robot bouwen en programmeren om op een grote tafel één of meer specifieke opdrachten uit te voeren. Daarmee kunnen ze punten winnen. De winnaars gaan naar de nationale finale, de laureaten van de BeLux-finale mogen zelfs de internationale toer op.”
Wetenschapsonderwijs stimuleren
“Dit is hun eerste kennismaking met ‘computationeel denken’: stap voor stap iets programmeren door probleemoplossend te denken”, vult Dimitri Dekyvere aan. Hij doceert aan VIVES-studenten elektromechanica en ontwerp-en productietechnologie en gebruikt daarvoor ook LEGO®. Wim Dejonghe doet hetzelfde voor IOT-studenten. “Het kan hen stimuleren om een STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics)-georiënteerde studierichting te volgen”, zegt Wim. “Dat zijn profielen waar onze bedrijven om smeken.”
Kinderen en jongeren nu warm maken voor STEM, zal er in de toekomst voor zorgen dat bedrijven die profielen vinden. Bedrijven kunnen VIVES helpen in deze queeste door bijvoorbeeld de deelname van een klas te sponsoren, want voor één deelnemende klas betaalt een school 290 euro (150 euro inschrijving en 140 euro voor de themakaart waarop de opdrachten moeten worden uitgevoerd). “VIVES betaalt per school één inschrijving terug, maar op termijn is dat onhaalbaar. In Limburg is elk deelnemend team gekoppeld aan een sponsorend bedrijf. Idealiter kunnen we bij ons ook naar zo’n format gaan”, aldus Wim.
VIVES wil aan bedrijven ook duidelijk maken dat LEGO® zoveel meer is dan louter speelgoed. “We organiseren nu voor het eerst LEGO® SERIOUS PLAY® voor bedrijven. Hier gebruiken ze LEGO®-sets en de LEGO® SERIOUS PLAY®-methodiek om op een heel visuele en hands-on manier bepaalde interne problemen én mogelijke oplossingen heel concreet voor te stellen. Zo ontpopt LEGO® zich tot een prachtig instrument voor brainstorming én teambuilding.” (BVC - Foto DD)
Eind mei organiseert VIVES, in samenwerking met Voka West-Vlaanderen, een infomoment voor bedrijven over FIRST® LEGO® League. In september is er een kick-offmeeting, tijdens de regionale finale in januari 2024 zal er ook een netwerkmoment zijn voor bedrijven.
Meer info: wetenschapscommunicatie@vives.be