Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/10/2024

In het Netwerk Bedrijfsleiders Multinationals wisselen Limburgse ondernemingen die deel uitmaken van een multinational, best practices uit en doen ze kennis op over opereren op de internationale markt. Als CEO van de LAG Groep, onderdeel van het Chinese CIMC, weet voorzitter Rob Ramaekers wat het is om partner te zijn van een ‘global actor’.

 

Rob Ramaekers

Leeftijd: 57 jaar
Aantal jaren bij bedrijf: 35 jaar, waarvan 6 jaar als CEO
Wat is jouw levensmotto? “Onderneem actie, verander de dingen en doe dat met de nodige humor”

CEO Rob Ramaekers is een oudgediende bij LAG Trailers NV, constructeur van tankwagens en intermodale transportmiddelen uit Bree. “Ik ben 35 jaar geleden als afgestudeerd ingenieur in het bedrijf gerold en steeds doorgegroeid: van manager engineering en inkoop naar productieverantwoordelijke, HR en COO. Sinds 6 jaar ben ik CEO van de hele LAG-groep.” LAG Groep is sinds 2007 onderdeel van het Chinese CIMC, de grootste producent van zeecontainers en industriële voertuigen wereldwijd. “Dit LAG is een heel ander bedrijf dan waar ik ooit begon”, zegt Rob Ramaekers. “Daardoor bleef het voor mij ook altijd een interessante werkgever.”

Vrije rol als partner
Binnen de CIMC Vehicle-divisie is LAG het speerpunt van de productie van tankwagens en intermodaal transport zoals bulkcontainers en containerchassis. Hoe is het om deel uit te maken van zo’n mondiale reus? “CIMC leunt sterk op lokaal management”, legt Rob Ramaekers uit. “Ze beseffen heel goed dat ze niet zomaar een vreemde bedrijfscultuur kunnen opleggen. Binnen bepaalde grenzen krijgen wij alle vrijheid om lokaal onze rol als partner in te vullen. Kennis en expertise delen gaat in beide richtingen. De eerste jaren leunde CIMC op onze knowhow in de voertuigdivisie. Nu profiteren wij op onze beurt van hun kennis op techgebied.”

België is anders
Rob Ramaekers is de voor­zitter van het Netwerk Bedrijfsleiders Multinationals. Dat richt zich op Limburgse ondernemingen die deel uitmaken van een multinational met hoofdkantoor in het buitenland en die minstens 100 vte’s hebben. “Onze groep telt zo’n 20 leden. Er komen tal van best practices aan bod tijdens onze meetings. Bijvoorbeeld hoe je de aandeelhouders van je moederbedrijf in Japan, China of de VS uitlegt dat het in België allemaal net wat anders geregeld is dan in de omliggende landen. Dat is een van de thema’s waar we van elkaar kunnen leren.”

Toegevoegde waarde 
“Onze stuurgroep nodigt sprekers uit die echt toegevoegde waarde kunnen brengen voor de leden, door hun specifieke expertise op het gebied van internationaal ondernemen. Daarbij moet je denken aan onderwerpen als ESG-wetgeving of CSRD-compliance. De kennis die we bij die lezingen opdoen, kunnen de leden weer vertalen naar hun eigen bedrijf”, aldus Rob Ramaekers.

Overvloed aan regels aankaarten
Heeft het netwerk ook de ambitie om te wegen op het beleid? “We streven niet naar een directe impact op het beleid in ons land”, zegt Rob. “Maar als wij als belangengroep nood voelen aan bepaalde ondersteuning, geven we vanuit onze groep input aan Voka – KvK Limburg om op deze manier onze stempel op het beleid te drukken. Zeker als het gaat om de overvloedige regelgeving. Die is voor Belgische ondernemingen die internationaal opereren een enorme frustratie. De Europese regels pakken nu voor België vaak slechter uit dan voor de ons omringende landen.” 

Contactpersoon

Cathérine Dreesen

Directeur internationalisatie & innovatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie