Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Mosterdmakerij De Ster brengt al 100 jaar smaak op tafel

Mosterdmakerij De Ster brengt al 100 jaar smaak op tafel

  • 08/10/2024

Samen met Provincie Vlaams-Brabant zet Voka – KvK Vlaams- Brabant jubilerende bedrijven in de bloemetjes. Want langdurig ondernemerschap moet gevierd worden! Gedeputeerde Ann Schevenels en gedelegeerd bestuurder Kris Claes gingen in Lubbeek op bezoek bij een eeuweling: mosterd makerij De Ster. Na 100 jaar weten we daardoor  eindelijk waar Abraham zijn mosterd haalt: bij De Ster natuurlijk.

Het verhaal van De Ster gaat terug tot in 1924. Dan begint Eugène Vanderwegen met de productie van mosterd in Kessel-Lo. In 2013 nemen Paul Eraly en zonen Christophe en Philip het bedrijf over. De start van een pittig avontuur voor hen en een nieuwe impuls voor de mosterdmakerij. Het artisanale productieproces is ook na 100 jaar nog onveranderd. Vier pure ingrediënten en één mosterdmolen vormen nog steeds de basis voor de authentieke smaak. Anno 2024 gaat traditie bij De Ster hand in hand met innovatie.

Van vlier naar mosterd

De Eraly’s zijn bezige bijen: Philip combineert het mosterd maken met een job als jurist, Christophe is landschapsarchitect. Vader Paul is tandarts mét een koksdiploma. “Alles wat met de mond te  maken heeft, interesseert me. Het leven begint met een schreeuw en wordt direct gevolgd door eten. Vanuit mijn passie voor smaak en gezondheid kweek ik vlierbloesem. Die allemaal in onze eigen keuken verwerken lukte niet meer en dus zocht ik een productieruimte. Zo kwam ik heel toevallig bij De Ster uit, waar ruimte vrij kwam. Maar het draaide anders uit: in plaats van daar een ruimte te huren hebben we het bedrijf overgenomen.” (lacht) 

“Het was een opportuniteit die we met beide handen hebben aangenomen. Het bedrijf zelf was niet meer in volle bloei: er werd niet meer geïnvesteerd en de productie was laag. Maar streekproducten werden in die periode stilaan weer overal meer gepromoot én gewaardeerd. Ik geloofde er dus in dat we De Ster opnieuw konden laten schitteren.”

de ster

Passie voor smaak

“Ons vader heeft ons toch moeten  overtuigen”, nuanceert Philip. “Wij kenden het bedrijf niet en het gebouw stond vol met rommel. Het gaf een wat  verwaarloosde indruk. De mosterd zelf was ook op niet zoveel plaatsen meer te krijgen. Het enige wat al die tijd onveranderd bleef, was de kwaliteit en de smaak van de mosterd. Dat heeft ons over de streep getrokken.”

“We wilden het bekende merk De Ster niet verloren laten gaan en dus gingen we ervoor”, vult Christophe aan. “Wat begon als een hobbyproject,  groeide al snel uit tot een serieuze business. Na onze reguliere dagtaak klopten we dus samen nog veel werkuren in De Ster.” 

Door de focus op mosterd raakte de vlierbloesem wat op het achterplan. “We produceren die nog”, verduidelijkt Paul, “maar verkopen de productie voornamelijk aan  brouwerijen en siroopmakers. In de toekomst willen we er weer meer zelf mee doen.”

Puur natuur

Mosterd wordt gemaakt met slechts vier ingrediënten: mosterdzaad, zeezout, natuurazijn en water. Onder de zware stenen van de mosterdmolens transformeren die langzaam tot het fel gesmaakte eindresultaat. “We zijn nog een van de weinige familiale mosterd-makerijen”, aldus Paul. “En er zijn er nog minder die het volledig zelf doen met een eigen mosterdmolen. Onze molenstenen zijn gemaakt van het hardste graniet ter wereld en wegen elk 600 kilo.”

“Mosterd maken is een traag proces”, legt Philip uit. “Ook het malen zelf gaat heel langzaam. Dat heeft alles te maken met onze focus op smaak. We zeggen dan ook altijd dat 'tijd' het vijfde ingrediënt is. Alle mosterd moet minstens twee weken rijpen in grote vaten. Als je dat niet doet, is de mosterd te scherp. Terwijl De Ster net bekend is om zijn zachte, wat rondere smaak. Op dat vlak is het een beetje zoals wijn. Die wordt ook beter met de tijd.”

de ster

Lekker lokaal

De grote vaten worden afgevuld in kleinere glazen bokalen in drie variëteiten. Die zijn afgestemd op ieders smaakpallet: zacht, straf en extra straf. Het eindresultaat is een natuurlijk product dat ook letterlijk van eigen bodem komt. “Vlak bij het bedrijf hebben we een eigen mosterdveld van enkele hectaren”, verklaart  Christophe. “Vroeger kwam al het zaad uit het buitenland. Sinds de oorlog in Oekraïne ondervinden we de kwetsbaarheid van die afhankelijkheid. Toen de graanschuur van  Europa in brand stond, besloten we te investeren in eigen productie.”

“Elk voor jaar wordt de mosterd plant op onze velden ingezaaid om in augustus en september het zaad te kunnen oogsten”, vult Philip aan. “De opbrengst is momenteel niet groot genoeg voor de héle mosterd productie, maar wel voldoende om een stevige lokale stempel te drukken. Al valt de opbrengst dit jaar serieus tegen door het natte voorjaar.”

We zijn nog een van de weinige familiale mosterd­makerijen. En er zijn er nog minder die het volledig zelf doen met een eigen mosterdmolen.

Paul Eraly, De Ster

Duurzaam innoveren

De productie is nog steeds 100% artisanaal, de afwerking ondertussen grotendeels machinaal. “In het begin vulden we alle potjes nog met de hand”, legt Philip uit. “Ook het deksel erop zetten, het etiket kleven en de vervaldatum stempelen gebeurden manueel. Later hebben we geïnvesteerd in machines om te automatiseren én meer te kunnen produceren.” 

Ook het bedrijfsgebouw werd aangepakt. “In 2018 hebben we dat volledig duurzaam gemaakt met zonnepanelen, extra isolatie, nieuwe ramen en recuperatie van het regen water. Ook het wagenpark is al deels geëlektrificeerd. Zo wordt alles stap voor stap gemoderniseerd om verder te kunnen groeien.”

“Dat past perfect bij onze missie”, benadrukt Paul. “Die is namelijk om onze mosterd ʻde ster’ op iedere tafel te laten zijn. Met ons product willen we jouw tong in vervoering brengen. Daarom zetten we sterk in op proeverijen en rondleidingen. Want we weten: proeven is kopen. Ondertussen ligt de mosterd weer in diverse  supermarktketens, winkels en speciaalzaken. Met steun van Flanders Investment & Trade willen we hem ook in Nederland op de markt brengen. En als we mogen dromen: ook in Frankrijk en Duitsland wordt veel mosterd gegeten.”

de ster

Ondernemerschap ondersteunen

Als slot van het bedrijfsbezoek ontvangen Paul, Christophe en Philip een verjaardagscertificaat en cadeaubox uit handen van gedeputeerde Ann Schevenels, onder meer bevoegd voor economie en innovatie. Naast een erkenning voor het 100-jarige bestaan is het ook een blijk van vertrouwen in een mooie toekomst voor dit bloeiende bedrijf. “We vinden het als provincie Vlaams-Brabant zeer belangrijk om de lokale economie te ondersteunen. Bedrijven moeten de kansen en ruimte krijgen om te ondernemen. Daar zetten we dus samen met Voka – KvK Vlaams-Brabant en onze lokale besturen op in. We hebben in onze provincie heel wat fantastische ondernemingen. Maar ze zijn soms te bescheiden en kunnen een duwtje in de rug wel gebruiken.”

“Met dit initiatief drukken we onze waardering uit voor hun ondernemerschap, expertise en passie. En zeker lokale producenten verdienen het om meer onder de aandacht te komen. Daarom promoten we de streekproducten van Vlaams-Brabant onder de noemer Straffe Streek en ondersteunen we diverse initiatieven om ze nog meer op de menukaart te zetten.”

Een bedrijf als De Ster is een toonbeeld van ondernemer­schap: ze zetten in op kwaliteit, innovatie én lokale verankering.

Kris Claes, Voka - KvK Vlaams-Brabant

Lokale verankering

Ook Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Vlaams-Brabant, benadrukt het belang van goed draaiende bedrijven voor de regio. “Onze missie is om ondernemingen positief in beeld te brengen. Want ondernemerschap is de motor van onze economie en onze welvaart. Met Voka behartigen we de belangen van alle bedrijven, zowel lokale familiebedrijven zoals De Ster als grote multinationals. Ze zijn allemaal even belangrijk voor ons economische weefsel.”

“De samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant rond de Jarige Bedrijven is een groot succes: in 2024 brengen we meer dan 40 jubilerende bedrijven een bezoek. Een initiatief als dit toont de grote diversiteit aan ondernemingen die we in onze provincie hebben. Een bedrijf als De Ster is op dat vlak een toonbeeld: ze zetten in op kwaliteit, innovatie én lokale verankering. Geconfronteerd met de geopolitieke moeilijkheden, kozen ze resoluut voor de eigen productie van hun mosterdzaad. Een gedurfde stap, maar daardoor zijn ze nu een streekproduct met wereldklasse.”

Contactpersoon

Liesbeth De Kegel

Coördinator Digitale Communicatie

Proximus

Artikel uit publicatie