Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/09/2024

Sjabi secundair, onderdeel van de scholengroep Sjabi+ uit Puurs-Sint-Amands, heeft de allereerste Voka STEMpact-award in de categorie meest impactvolle school gewonnen. De school kreeg deze award voor het STEM-actieplan dat ze uitwerkten in nauwe samenwerking met het biomedische bedrijf Pfizer. “Het project is zeer inspirerend en motiverend voor onze leerkrachten en leerlingen”, zegt campus-directeur Gudrun De Wachter. “Dankzij de intense samenwerking met Pfizer Puurs kunnen we de kwaliteit van onze STEM-richtingen aanzienlijk versterken.” 

Het Vlaamse bedrijfsleven staat wereldwijd nog steeds hoog aangeschreven. Om die leidende positie te behouden, is het essentieel om leerlingen – onze toekomstige arbeidskrachten – hoogwaardig STEM-onderwijs aan te bieden. Omdat scholen een duwtje in de rug zeker kunnen gebruiken, lanceerde Voka via het Excellentiefonds met STEMpact een begeleidingstraject voor Vlaamse scholen. Voor dit traject werden zowel scholen met een doorstroom-, een arbeids- en een dubbele finaliteit geselecteerd. Elke school kreeg – om de link met het bedrijfsleven te versterken – een mentoronderneming toegewezen. Het mentorbedrijf werkte actief mee aan het opstellen van het actieplan en begeleidde de school gedurende het hele traject. 

Het traject is de ideale manier om de brug te slaan tussen onze school en de bedrijfswereld.

Bewust kiezen

Sjabi secundair uit Puurs, gekoppeld aan Pfizer Puurs, toonde zich aan het einde van het eerste trajectjaar de meest impactvolle school. “Als school zetten we al langer in op STEM-onderwijs”, vertelt Gudrun De Wachter. “Op onze school kunnen leerlingen zowel de richting STEM-wetenschap als de richting STEM-technieken volgen. Uniek is dat wij tijdens het eerste jaar werken met kennismakingstrajecten, zodat leerlingen proeven van meerdere richtingen. Hierdoor komt op onze school 85% van de leerlingen in contact met STEM-onderwijs. Door die aanpak kunnen leerlingen in het tweede jaar veel bewuster kiezen voor die richting die het best bij hen past. Door die aanpak zien we dat meer leerlingen – en vooral ook veel meer meisjes – kiezen voor wetenschappelijke en technische richtingen.”

Theorie koppelen aan praktijk

“Toen Voka ons contacteerde om deel te nemen aan het STEMpact-traject, waren we onmiddellijk geïnteresseerd”, vervolgt Gudrun De Wachter. “We zagen de deelname als de ideale manier om de brug te slaan tussen onze school en de bedrijfswereld. Het STEMpact biedt ons de kans om sneller mee te zijn met nieuwe technologieën en nog sterker in te zetten op de professionalisering van onze leerkrachten. Als school streven we ernaar om theoretische leerstof te koppelen aan de praktijk, zodat het voor leerlingen allemaal veel concreter wordt. Een nauwe samenwerking met Pfizer - een topbedrijf gelegen vlak bij onze school - als mentoronderneming, was dan ook een opportuniteit die we niet konden laten liggen.” 

Continuïteit

De match tussen Sjabi secundair en Pfizer Puurs is dan ook perfect. “Ook wij streven ernaar om de kloof tussen scholen en industrie kleiner te maken”, legt Chris Van Kerckhove, AUTEUR KEVIN HENDRICKX Sjabi secundair wint eerste editie van Voka STEMpact “Het traject is de ideale manier om de brug te slaan tussen onze school en de bedrijfswereld” TERUG NAAR SCHOOL I ONDERNEMERS MAGAZINE I 21 Maintenance Verantwoordelijke bij Pfizer uit. “We zetten daarom sterk in op de ontwikkeling van talent en training on the job – niet alleen van onze eigen medewerkers, maar dus ook van leerlingen en studenten. Want we hebben jonge mensen, de talenten van morgen, nodig om de continuïteit van onze productiefaciliteit te verzekeren. Bij Pfizer Puurs zijn allerhande STEM-profielen aan de slag. Lang niet alleen apothekers en laboranten met een witte stofjas werken in onze productiefaciliteit, maar ook heel wat ingenieurs, technici en informatici zijn hier aan de slag.”

Leerkrachten professionaliseren

De samenwerking tussen Sjabi secundair en Pfizer Puurs leidde tijdens het eerste jaar al tot verschillende mooie resultaten. “De belangrijkste doelstelling was het professionaliseren van de leerkrachten”, weet Tim Sintebin, technical Learning Program Owner bij Pfizer. “Maar daarnaast hebben we ook geprobeerd om zoveel mogelijk leerlingen kennis te laten maken met ons bedrijf. Zo hebben we voor ons intern trainingscentrum een gloednieuwe ABB-robot aangekocht. Zowel de leerkrachten als leerlingen van Sjabi kregen een training om met deze robot te werken. Ook hebben we de leerkrachten en studenten betrokken bij het uitwerken van een interactieve safetylane, dit is een kleine ruimte waarin medewerkers het grote belang van veilig werken krijgen toegelicht. Ook maakten ze kennis met onze didactische mini assemblage productielijn, die we gebruiken om analytische storingen te detecteren. Leerkrachten krijgen zo de kans om in een moderne omgeving kennis te maken met de recentste technologieën en leerlingen zien zo hoe het er in de industrie precies aan toe gaat.”

Kennis en ideeën uitwisselen

Daarnaast kregen de leerkrachten via Pfizer Puurs ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het digitale leerplatform van de firma TEO. “Via dat platform kunnen ze heel gemakkelijk digitaal educatief materiaal integreren in het lessenpakket”, licht Gudrun De Wachter toe. “Het platform vervangt zo de klassieke werkboeken. Al deze initiatieven zorgden ervoor dat onze leerkrachten en leerlingen veelvuldig kennis en ideeën konden uitwisselen met de medewerkers van Pfizer. Uitdaging in combinatie met inspiratie creëert goesting en dat is nu net wat we met STEM-opleidingen willen bereiken.”

Ook bij Pfizer Puurs zijn ze zeer enthousiast over de samenwerking. “De leerkrachten en leerlingen hebben ons vaak aan het denken gezet”, vertelt Chris Van Kerckhove. “Hun frisse kijk op onze werking zorgde voor nieuwe inzichten en voor een leuke dynamiek. Dankzij dit project zijn we allemaal wat van ons eilandje afgekomen. We gaan het in het nieuwe schooljaar dan ook zeker verderzetten. En we staan ook open voor gelijkaardige samenwerkingen met andere scholen uit de buurt. Zo hebben we intussen de samenwerking al opengetrokken naar de AP Hogeschool. Want we zien secundair onderwijs, hoger onderwijs en de industrie als één logisch geheel van partners.”

STEMpact

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie