Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • “Koffie brengt overal ter wereld mensen samen”

“Koffie brengt overal ter wereld mensen samen”

  • 30/09/2024

De geschiedenis van Douwe Egberts begint in 1753 in een klein dorpje in het noorden van Nederland. Daar opent Egbert Douwes een kruidenierswinkel die uitgroeit tot de wereldwijde koffieproducent die Douwe Egberts vandaag is. Sonja Wegscheider, general manager van Jacobs Douwe Egberts Belgium, blikt met trots terug op dat rijke verleden en kijkt met vertrouwen naar morgen.

Bij een dampend kopje koffie in hun Belgische hoofdkantoor in Brussel vertelt Sonja Wegscheider, meer dan 270 jaar na de opening van dat winkeltje in Friesland, met enthousiasme over de uitdagingen van vandaag en de plannen voor de toekomst.

Hoe ziet jullie bedrijf er vandaag uit? 

“Het is een rijke blend van de passie van drie ondernemers met een hart voor  koffie die aan de grondslag liggen van het bedrijf. Egbert Douwes in Nederland, Johann Jacobs die eind 19de eeuw in het Duitse Bremen een koffiezaak opende en Alfred Peet die in 1966 in California met een coffeeshop startte. Die bedrijven werden gaandeweg samengevoegd, waardoor we wereldwijd verder konden groeien. Vandaag zijn we actief in meer dan  100 landen. En België is er daar één van.”

Welke rol speelt ons land in dat verhaal?

“In België zijn we sinds de jaren 70 actief. Via deur-aan-deur-’sampling’ zijn we stilaan in alle huiskamers geraakt en konden we groot worden. Vandaag zijn we zowel actief op de retailmarkt als op de buitenshuismarkt, met oplossingen voor onder meer bedrijven, ziekenhuizen en rusthuizen. Dat doen we met vier sterke merken: Douwe Egberts, Jacqmotte, Senseo en L’OR. Die bekende merken zijn, samen met onze medewerkers, echt onze troeven. Van elke 100 euro die de consument uitgeeft aan koffie, gaat er 30 euro naar een van onze merken. Daar zijn we best wel trots op.”

douwe egberts

Wat zijn jullie uitdagingen vandaag?

“In het professionele segment werden we na covid geconfronteerd met een lagere bezetting in bedrijven. Dat vele thuiswerk had een stevige impact op onze business. Tegelijkertijd was het een goede gelegenheid om onze ervaring en exper-tise te gebruiken om met die bedrijven in gesprek te gaan over een aangepaste oplossing. Binnen de retailmarkt is de grootste  evolutie dat België steeds kleiner wordt binnen Europa. Dat in combinatie met een consolidatie van retailers binnen grotere aankoopgroeperingen. Een sterk lokaal commercieel partnership bouwen met onze klanten blijft onze prioriteit in  een sterk volatiele koffiemarkt.”

Jullie zetten hard in op duurzaamheid.

“Gedreven door onze passie voor koffie, streven we er bij Jacobs Douwe Egberts naar dat iedereen, nu en in de toekomst, kan genieten van een kopje koffie. Duurzaamheid van de koffieboon tot in de kop is voor onze organisatie dan ook heel belangrijk. Internationaal  vertalen we onze  duurzaamheidsstrategie in het Common Grounds-programma. Daarbinnen zijn drie pijlers belangrijk: verantwoord aankoopbeleid, de ecologische voetafdruk minimaliseren en mensen samenbrengen. Daar zetten we met verschillende acties op in. Zo wordt ondertussen 100% van de koffie in Europa verantwoord aangekocht. Met onze solidariteitsactie ‘koffie voor iedereen’ schenken we in België al 26 jaar koffie en warme momenten aan mensen die het minder goed hebben. En meer recent schakelden we in ons eigen bedrijf ook over op een groen, elektrisch wagenpark.

Gedreven door onze passie voor koffie, streven we er bij Jacobs Douwe Egberts naar dat iedereen, nu en in de toekomst, kan genieten van een kopje koffie.

Hoe ondersteunen jullie de koffieboeren concreet?

“In de wereld zijn zo’n 12 miljoen koffieboeren actief. 20% daarvan zijn grotere bedrijven, de 80% andere zijn kleinere ‘small holder farmers’ die behoefte hebben aan ondersteuning om verantwoord koffie te verbouwen en te verkopen.  Daar zetten wij nu actief op in via 62  projecten. We werken daarin met zo’n 700.000 van die kleine boeren samen om hen te  helpen de uitdagingen waar ze mee te maken hebben, aan de basis op te lossen. In Honduras  bijvoorbeeld hebben de meeste boeren geen opvang voor hun kinderen. Wij investeerden er in opvangcentra en scholen zodat de kinderen onderwijs krijgen en niet langer op de koffieplantages moeten werken. Het zijn dat soort acties die een wereld van verschil maken voor de plaatselijke bevolking.”

Hoe nemen jullie de consument mee in dat duurzame verhaal?

“We zetten sterk in op het recycleren van onze capsules. Samen met andere spelers in de koffie-industrie investeerden we twee jaar geleden in de installaties van Fost Plus zodat onze capsules volledig gerecycleerd kunnen worden. Voor al onze verpakkingen geldt dat ze ofwel  gerecycleerd ofwel hergebruikt kunnen worden. Verder tonen we ons maatschappelijk engagement ook via onze medewerkers. Elk jaar kunnen zij twee dagen betaald spenderen aan vrijwilligerswerk rond een maatschappelijk thema.”

Dat menselijke aspect staat in jullie visie centraal. Waar ben je zelf het meest trots op?

“Ik werk zelf al 25 jaar voor het bedrijf en onze solidariteitscampagne Koffie voor Iedereen ligt me toch wel nauw aan het hart. Ik ben in de beginjaren ook zelf nog koffie gaan uitdelen in de Brusselse metro. Meer recent zijn we na de overstromingen van 2021 in Wallonië met heel wat medewerkers gaan helpen bij de opkuis en wederopbouw. Dat was opnieuw een stukje warmte brengen aan zij die het nodig hadden. In alles wat we doen, zetten we die waarden voorop. We willen via onze koffie mensen samenbrengen. Zeker in een digitaal tijdperk, waar er steeds  minder menselijke connectie is, kan koffie, en zeker Douwe Egberts, een rol spelen om mensen te verbinden. Bij een kop koffie kan je elkaar informeel ontmoeten en van gedachten wisselen. Het is vaak dan dat ideeën geboren worden.”

Hoe drink jij zelf je koffie het liefste?

“Zwart. Op kantoor is dat onze Cafitesse-koffie. Thuis drink ik vooral Senseo. Na al die jaren ben ik nog altijd een grote fan, samen met zo’n 1,2 miljoen andere huishoudens trouwens. Met de introductie van Senseo hebben we in 2002 de markt van koffiedrinken thuis echt op haar kop gezet. Het was een instant succes en na 22 jaar zijn we nog altijd de grootste. Daar ben ik toch ook wel bijzonder trots op.”

  • Functie: General Manager Jacobs Douwe Egberts Retail Belgium
  • Traject: Sinds 1999 actief in het bedrijf, onder andere als Business Development Manager, (international) Marketing Manager, Sales Director, Country Manager, Global Sales & Marketing Director en sinds juni 2021 als General Manager Belgium.

Contactpersoon

René Konings

Directeur

Artikel uit publicatie