Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/10/2024

Voortdurend in beweging zijn. Innoveren om je concullega’s voor te blijven. Permanent nadenken over een volgende stap om de efficiëntie en de marge te optimaliseren…  Bij Isola in Tongeren is innovatie een rode draad in de bedrijfsvoering. “Op alle vlakken en niveaus denken we voortdurend na over verbetering. We surfen niet alleen mee op de actuele trends, we nemen ook het voortouw in totaal vernieuwende projecten die het potentieel hebben om onze business te boosten”, zegt Winde Bostyn, marketingmanager van Isola.

 

"In alles wat we doen, zijn we voortdurend op zoek naar opportuniteiten om ons aanbod, onze service en onze organisatie beter te maken."
Winde Bostyn

 

Innovate or die: het is de titel van een boek dat de Limburgse ondernemer Jan Kriekels over innovatie heeft geschreven. Innoveren is een noodzaak, propageert hij, zowel voor grote bedrijven als kmo’s. Een onderneming die deze universele urgentie van vernieuwing dagelijks in de praktijk brengt, is Isola, actief in thermische en akoestische isolatiematerialen, vloeropbouw en duurzame energietoepassingen. Marketingmanager Winde Bostyn is van dichtbij betrokken bij de talloze initiatieven die het bedrijf neemt in het kader van innovatie.

“In alles wat we doen, zijn we voortdurend op zoek naar opportuniteiten om ons aanbod, onze service en onze organisatie beter te maken”, vertelt ze. “Het gaat om een mindset, een drive om te excelleren in datgene waar je mee bezig bent. Zo hebben we de afgelopen jaren sterk ingezet op digitalisering. Met onze software (van AFAS) hebben we de hele flow van onze business in één centraal systeem gestopt. Het verhoogt niet alleen de efficiëntie, het bespaart ook op de kosten én het is door de reductie van papier nog duurzaam ook.”

Een ander voorbeeld van innovatie bij Isola is de managementstructuur. “In functie van ieders sterkte, ambitie en opportuniteiten passen we onze organisatie aan. Het creëren en invullen van de functies loopt parallel met de groei van onze onderneming. Onze organisatorische innovatie volgt dus de operationele vernieuwingen en uitdagingen. Zo hebben we recent een Business Unit Manager aangesteld voor onze tak Energie, omdat we daar veel potentieel in zien.”

Slimme energiedistributie
Toch is het vooral op productniveau dat Isola alle innovatieve mogelijkheden verkent. “Een goed voorbeeld is onze deelname aan het project InnovaHub van Hylife Innovations”, legt Winde Bostyn uit. “Het doel is om de schommelingen in hernieuwbare energieproductie als gevolg van weersomstandigheden op te vangen. De InnovaHub is een multifunctioneel energiestation dat vraag en aanbod van energie voor de elektriciteitsvoorziening, warmte en koeling in woonwijken, op elkaar afstemt door middel van slimme energiemanagementsoftware. Als er overschot is in de energieproductie, wordt die opgeslagen in groene waterstof en bij een energietekort wordt de voorraad uit InnovaHub gehaald. Wij participeren in een vernieuwend en toekomstgericht testproject, waarbij we de zonnepanelen plaatsen op 100 woningen die aan het systeem gekoppeld zijn. Wij krijgen in ruil alle beschikbare data, zodat we inzicht krijgen in het gebruik van waterstof als energiebron voor woningen. Daar kunnen we dan mee aan de slag om innovatieve concepten uit te werken.”

Recycleerbaar afval
Een tweede project waar Isola intensief de grenzen van vernieuwing aftast, heet Close the Loop. “Als grondstof voor de productie van onze thermische isolatie Thermogran gebruiken we al sinds 1995 de restanten die overblijven na het snijden van pur-isolatieplaten”, vertelt de marketingmanager van Isola. “Die recycleerbare resten bevinden zich echter niet alleen in de fabrieken van de pur-platen, maar ook op de werven, waar ze nog eens versneden worden. Het is onze bedoeling om ook die snijoverschotten in te zamelen en te verwerken tot basismateriaal voor onze Thermogran. Het innovatieve project dat we hieromtrent uitvoeren, loopt in samenwerking met Recydata, de overkoepelende federatie van pur-producenten. Ze zijn betrokken bij het transport van de resten en onderzoeken mee of we de ingezamelde snijresten in een centrale productie-­eenheid kunnen bewerken (‘briketteren’) vooraleer ze tot Thermogran omgevormd kunnen worden.” In dezelfde lijn heeft Isola een project opgestart om te onderzoeken of de snijresten van pur-platen die gemaakt zijn op basis van gerecycleerde sandwichpanelen, hergebruikt kunnen worden voor de productie van Thermogran. “Een technisch ingewikkeld procedé”, aldus Winde Bostyn, “waarbij eerst het metaal van de pur-platen wordt gescheiden en vervolgens, na het vermalen, een stof vrijkomt (‘polyol’) die gebruikt kan worden voor de productie van nieuwe pur-platen. Dit innovatieve eindproduct moet weldra nog getest worden op akoestiek, kruip-, krimp- en druksterkte en lambda-waarde.”

Continu proces
Nog een voorbeeld van een onderzoek waarin Isola de drang naar innovatie tentoonspreidt, is het TETRA-project van Universiteit Gent. “Het doel is een tool te ontwikkelen die richtlijnen voorschrijft bij elke stap van het hergebruikproces van isolatie uit vloeren, daken en muren”, aldus nog Winde Bostyn. “Bij elke stap wordt er telkens gefocust op de belanghebbende partijen, zoals aannemers, architecten, recuperatiemarkten, fabrikanten, architecten en opdrachtgevers, met de bedoeling dat ze dit kunnen omzetten in hun praktijk. Het onderzoek is toegespitst op minerale isolatie als  glaswol en steenwol, en op synthetische materialen zoals pur. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de kwaliteit van de pur-­materialen die uit deze gebouwen komen, uiteraard met het oog op hergebruik voor onze akoestische en thermische isolatie Thermogran.”

Winde Bostyn besluit: “Ons drieledige onderzoek naar het recycleren en hergebruiken van isolatiematerialen is maar een van de pistes die onze innovatiedrang aantonen. Het is eigen aan onze organisatie om permanent de vinger aan de pols te houden over de nieuwste ontwikkelingen in de sector en vooruit te kijken naar de rol die Isola daarin kan spelen. Om dat zo breed mogelijk te kunnen doen, geen opportuniteiten te missen en volgens een concreet stappenplan de objectieven te behalen, loont het de moeite om aan te sluiten bij projecten of trajecten die door organisaties als Voka zijn opgezet. Om innovatief te zijn moet je niet altijd zelf het warme water uitvinden, maar kunnen er ook zeer nuttige samenwerkingsverbanden opgezet worden met andere bedrijven en experts. Wij laten in ieder geval geen mogelijkheid onbenut om innovatie alle kansen te geven.” 
 

Contactpersonen

Mathias Huybrechts

Adviseur innovatie & digitalisering

Ilse Briers

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Artikel uit publicatie