Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Het beste bedrijf ter wereld worden, da’s Easi

Het beste bedrijf ter wereld worden, da’s Easi

  • 08/10/2024

25 jaar Easi- publireportage

Al 25 jaar is Easi een betrouwbare IT-partner die inzet op digitalisering. In een wereld in volle verandering schrijven ze met hun  menselijke aanpak een uniek verhaal. 

Van bij de start in 1999 ligt de focus van Easi op Human Excellence. "We geloven heel hard in de kracht van technologie", verklaart CEO Thomas Van Eeckhout, “maar nog meer in die van humanized technology. Het is net de menselijke kant die het succes van een IT-project bepaalt.”

Wereld in verandering

De snelheid waarmee dingen veranderen, is voor veel bedrijven dé grote uitdaging. “Kijk maar naar de ontwikkeling van artificiële intelligentie. Daar ligt voor ons de grote opdracht: wij moeten zorgen dat onze klanten mee zijn in dat verhaal.”

“Met de millenniumbug, de invoering van de euro en de internetbubbel had je rond 2000 heel wat IT-bedrijven die op korte tijd veel geld wilden verdienen. Onze oprichters Salvatore en Christian  pakten het fundamenteel anders aan. Zij kozen voor stabiliteit, continuïteit en vertrouwen, gekoppeld aan gezond ondernemerschap. Vanuit die visie hebben we zowel ons businessmodel als onze bedrijfscultuur opgebouwd.”

Waardegedreven

“Zo staan we heel dicht bij onze klanten. Vanuit een managementstrategie kan je dat ʻcustomer intimacy’ noemen. Het gaat erover je klant goed te begrijpen en daarvoor moet je nieuwsgierig zijn. Wij koppelen dit aan waarden als excellentie, zorgzaamheid, toewijding en positiviteit, waardoor we onze klanten altijd de best mogelijke oplossing bieden.”

“Die visie is gedragen door elke collega. We rekruteren onze mensen dus niet enkel op technische vaardigheden, maar ook op basis van deze persoonlijke waarden. Ze vormen echt het fundament van ons bedrijf en zijn de basis van de positieve en constructieve sfeer.”

easi

Participatief businessmodel 

Wat Easi nog meer uniek maakt, is de focus op de eigen medewerkers. “Hoe we met hen omgaan, bepaalt hoe zij met onze klanten omgaan. En dus geven we hen alle kansen om te groeien. Dat is géén laagje marketing, we walk our talk. Zo rekruteren we al 15 jaar al onze managers intern en stimuleren we intrapreneurship. En al  140 collega’s zijn aandeelhouder en dus mede-eigenaar van het bedrijf.”

“In onze concurrentiële sector is het cruciaal om de juiste mensen aan te trekken én aan boord te houden. De voorbije vijf jaar zijn we van 200 naar 500 medewerkers gegaan. En dus gaan we nu nog bewuster om met onze principes tijdens rekrutering en  onboarding. Het zit hem ook in de kleine dingen: zo doen we elke och-tend een ʻtour de bonjour’. Een simpele ʻgoeiemorgen’ of een glimlach doet heel veel voor de sfeer.”

Duurzaam groeien

De focus op gezond ondernemerschap toont zich ook in de bedrijfsgroei. “Via goed gekozen overnames willen we onze internationale aanwezigheid versterken. Dat doen we op eigen kracht: vandaag hebben we nog altijd geen externe investeerders. We hebben véél ambitie, maar kiezen voor duurzame groei.”

“Ons doel is om het mooiste bedrijf van de wereld te worden. We zijn 100% Belgisch en daar zijn we oprecht trots op. We combineren hier elke dag met succes het beste van de Waalse, Vlaamse en Brusselse cultuur. Dat is uniek en moeten we eigenlijk nog meer aan de buitenwereld tonen.”

Uitdagingen aanpakken

Al ziet Thomas ook wel uitdagingen. Het fiscale klimaat in België is geen cadeau, de mobiliteit is moeilijk en de arbeidsmarkt uitdagend. Maar dat zetten we om in opportuniteiten omdat we een cultuur hebben die verandering omarmt. Als mobiliteit een probleem is, dan zorgen we ervoor dat medewerkers én klanten binnen het uur een kantoor kunnen bereiken. Als het moeilijk is om medewerkers aan te trekken, zetten we in op schoolverlaters. En om hen toch een aantrekkelijk verloningspakket aan te bieden, kiezen we voor het mede-aandeelhouderschap.”

Het blijft een interessant spanningsveld: een menselijke organisatie zijn en toch winst maken. “Bij Easi gaan beide hand in hand. Die wisselwerking geeft voldoening en brengt geluk. Er is niks mis met geld verdienen. Maar wij willen tegelijk ook impact maken. Met onze aanpak willen we ook andere bedrijven inspireren. En uiteraard zijn we niet perfect. We hebben veel ambitie maar blijven bescheiden.”

Artikel uit publicatie