Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Al 20 jaar meester in gepersonaliseerde post

Al 20 jaar meester in gepersonaliseerde post

  • 08/10/2024

20 jaar MASTERmail- publireportage

MASTERmail print, personaliseert, sorteert en verzendt zakelijke post en direct-mailing-campagnes in de vorm van brieven,  folders en postkaartjes. En dat zien ze groot: 150.000 gevulde omslagen per dag. CEO Daniëlle Vanwesenbeeck blikt terug én vooruit.

Het Leuvense bedrijf blaast dit jaar 20 kaarsjes uit, al is Daniëlle zelf al veel langer actief in de sector. Toen ze de sprong waagde als zelfstandig tussenpersoon voor de realisatie van direct mailings, was MASTERmail geboren.

Vliegende start

“Mijn ervaring in de sector was een voordeel: ik kende de markt en wist waar ik moest zijn voor adresseren, verzenden en onder omslag steken. En klanten had ik ook al. Ik kon dus zonder veel risico starten. Als ondernemer moet je echter vooruitziend zijn. En dus begon ik in mijn woonkamer ook zelf te printen en omslagen te vullen. Dat was misschien niet zo efficiënt, maar zo kon ik verder groeien. Kort nadien haalde ik een grote opdracht binnen: 40 palletten met dikke boeken vol wetteksten om over heel Europa te versturen. Ik blij natuurlijk, al moest ik toen wel halsoverkop op zoek naar een magazijn.” (lacht)

Persoonlijke boodschap Op 20 jaar is er veel veranderd. Daniëlle print niet langer in haar living, maar in een high-end digitale drukkerij. “Dat is voor alle duidelijkheid geen gewone drukkerij. Bij ons is alles  gepersonaliseerd. Hiermee gaan we in tegen de stroom van digitale communicatie, die eerder vluchtig is. Mensen appreciëren het dan des te meer als ze iets persoonlijks in de bus krijgen. Dat werd heel duidelijk tijdens de coronaperiode. Toen iedereen thuis moest werken, verstuurden we voor bedrijven gepersonaliseerde geschenkpakketten naar hun personeel. Dat lijkt simpel, maar die medewerkers vonden dat fantastisch."

mastermail

Evolutie naar digitaal

MASTERmail startte nét op het moment van de opkomst van het internet en sociale media. “Ik moest me bijna verantwoorden”, beaamt  Daniëlle. “Ik hoor al 20 jaar dat papier zal verdwijnen, maar voor ons zal 2024 het beste jaar ooit worden. Elke ondernemer moet zich  afvragen waar zijn meerwaarde zit. Bij ons is dat niet zozeer het printen en het vullen, maar het mee nadenken over de  impact van de mailing. Om de omzet te boosten bijvoorbeeld of om zoveel mogelijk respons op een onderzoek te krijgen.”

Klanten ontzorgen

Of het nu een doos, omslag of brief kaart is, het proces erachter is hetzelfde. “Wij zetten persoonlijke gegevens op een papieren drager. En al zijn we geen reclamebureau, we weten wel wat belangrijk is om de aandacht te trekken. Een aantrekkelijke omslag bijvoorbeeld verhoogt de impact van de mailing enorm. We optimaliseren ook de verzendkosten, de grootste kostenpost voor direct mailings. In een kostengedreven markt is dat cruciaal. Al adviseren we onze klanten altijd om niet enkel de kosten maar ook het resultaat te bekijken. De impact van papieren communicatie zal altijd groter zijn.”

De uitdaging als ondernemer is om jezelf steeds heruit te vinden. Nooit op je lauweren rusten, want stilstaan is achteruitgaan.

Daniëlle Vanwesenbeeck, CEO MASTERmail

Jezelf heruitvinden

“De uitdaging als ondernemer is om jezelf steeds heruit te vinden. Nooit op je lauweren rusten, want stilstaan is ach-teruitgaan. En dus moet je veel buiten je eigen bedrijf komen, praten met andere ondernemers en inspiratie opdoen. De inspiratiereizen van Voka zijn daarbij heel waardevol. Tijdens zo’n reis kreeg ik het idee voor een platform waar klanten hun terugkerende opdrachten kunnen opladen. Eens de personalisatieproef goedgekeurd, duwt de klant op start en begint bij ons de machine te printen. Hiermee willen we de Bol.com van de mailings worden.”

Groeien als mens en bedrijf 

Vandaag is MASTERmail een kleine kmo, maar met grote output. “Tot 150.000 omslagen per dag vullen is geen probleem. En we kunnen nog groeien.” 

“Ik ben dan ook trots op het afgelegde traject. Het onder-nemerschap heeft veel energie gekost, maar geeft ook veel terug. Ik heb vooral geleerd dat je als ondernemer niet in je bedrijf moet werken, maar aan je bedrijf. Ook de samenwerking met mijn team geeft veel voldoening. Als kapitein op het schip bepaal ik dan misschien de koers, zij zijn het die het schip doen varen.” 

Artikel uit publicatie