Leer in twee dagen hoe je een internationaal distributeurnetwerk selecteert, opzet, aanstuurt, opvolgt én behoudt. Na deze tweedaagse training ken je het ABC van succesvol werken met distributeurs om de buitenlandse verkoop op te schalen en steeds verder te versterken.
Waarom deelnemen aan dit lab?
Leer hoe je de juiste internationale distributeurs en leveranciers vindt, rekruteert, en succesvol aan het werk zet om internationaal jouw producten sterker op de kaart te zetten.
In een internationale verkoopstrategie zijn een distributeur en een leverancier vitale schakels die fungeren als de eerste ambassadeur van je product in een buitenlandse markt. Daarom is het van groot belang dat je bij het uittekenen van een distributienetwerk en leveranciersnetwerk niet alleen de juiste partners weet te kiezen, maar ook weet hoe je met hen optimaal samenwerkt, wat die van jou verwacht en vooral wat jij van hem kan en moet verwachten.
Je wil je product op de meest efficiënte manier vermarkten en je denkt eraan om te werken met distributeurs en leveranciers? Tijdens deze tweeledige, en op de praktijk gebaseerde opleiding, leer je een succesvol internationaal distributienetwerk en leveranciersnetwerk te selecteren, op te zetten, uit te bouwen, aan te sturen en naar een hoger niveau te tillen.
Na deze tweedaagse training ken je het ABC van succesvol werken met distributeurs om de buitenlandse verkoop op te schalen en steeds verder te versterken.
Programma
Sessie 1: donderdag 13 maart 2025 van 9.00 tot 12.00 uur
Identificeren van de juiste distributeurs
- Wat vinden we vandaag meestal van onze distributeurs en waarom
- De 18-punten checklist voor zelfevaluatie van jouw channel kwaliteit
- Het startpunt: business planning en channel strategie
- Wanneer best direct of indirect verkopen
- Welk verkopersprofiel werf je best aan
Sessie 2: donderdag 13 maart 2025 van 13.00 tot 16.00 uur
Werven van de distributeurs
- De 12-punten distributeurs profiel checklist
- Waar distributeurs vinden en hoe beter niet
- Contract of toch maar geen contract met mijn distributeurs
- Wat best niet mag ontbreken in een goed contract
Sessie 3: donderdag 27 maart 2025 van 9.00 tot 12.00 uur
Assertief managen van de distributeurs
- Value proposition voor eindklanten, maar ook voor distributeurs
- Wie je échte concurrenten zijn vandaag
- Het eeuwige gevecht voor ‘share of mind’ en ‘share of wallet’
- Prijsstelling en correcte marges voor de distributeur
Sessie 4: donderdag 27 maart 2025 van 13.00 tot 16.00 uur
Het blijven ontwikkelen van je partners
- Veel assertiever doelstellingen formuleren en opvolgen
- Het strakker meten van performance
- Aandacht voor distributeurtevredenheid
- Het managen van channel conflicten
- Wanneer en hoe neem ik afscheid van een distributeur
- Praktische bespreking van jouw cases o.b.v. onze learnings
Sessie 5: donderdag 3 april 2025 9.00 van 13.00 uur
- Actieplan + individuele coaching
Spreker
Paul Sysmans is een dynamische senior manager met zowel general management, sales als marketing ervaring. Hij heeft deze functies vervuld voor enkele multinationals in healthcare zoals Agfa en Kodak, maar sinds 2003 vooral voor veel verschillende kmo's, zowel in België als Nederland. Ook vandaag staat hij nog steeds in de praktijk en is hij dus helemaal geen academicus, wat hem tot een zeer gewild spreker maakt bij groeibedrijven. In zijn boek “The Channel Whisperer” deelde hij in 2018 op zeer toegankelijke wijze zijn praktijkervaring.
Voor wie?
Dit lab focust voornamelijk op salesmanagers en exportdirectors.
Kmo-portefeuille
Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
- Het registratienummer van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
- Type dienstverlening: opleiding
- Startdatum prestaties: 13/03/2025
- Einddatum prestaties: 03/04/2025
- Projectbedrag: € 1.355 voor leden, € 2.030 voor niet-leden
- Aantal opleidingsuren: 15
- Thema: Internationalisering