Een te betreuren geval van misbruik bij arbeidsmigratie leidde in Vlaanderen tot het aanscherpen van de zorgvuldigheidsplicht.
Een te betreuren geval van misbruik bij arbeidsmigratie leidde in Vlaanderen tot het aanscherpen van de zorgvuldigheidsplicht van ‘aannemers’ in de ketenaansprakelijkheid door hen allerlei gegevens te laten aanbrengen door hun rechtstreekse onderaannemers.
Vanzelfsprekend keurt Voka in de strengst mogelijke bewoordingen illegale tewerkstelling af. Die treft in de eerste plaats de betrokken werknemers maar zorgt ook voor oneerlijke concurrentie en negatieve beeldvorming ten opzichte van betrouwbare bedrijven.
Maar het mag niet de bedoeling zijn om nu met de precisie van een hagelschot alle bedrijven met buitenproportionele extra lasten op te zadelen. Daarom zijn de recente bijsturingen van de Vlaamse regering interessant, al kan het nog beter.
Wat is er beslist?
Vooreerst uitstel. De inwerkingtreding van de scherpere ketenaansprakelijkheid wordt met één jaar verdaagd tot 1 januari 2026. Maak van die periode nuttig gebruik. Hieronder leest u hoe.
Voorts is het toepassingsgebied aangepast, met zowel een beperking als een uitbreiding. Zoals de werkgeversbank in een eerder SERV-advies al aangaf is een economie brede verstrenging buitenproportioneel. De Vlaamse regering beperkt de toepassing nu tot de risicosectoren. Het voormeld uitstel biedt de ruimte om in overleg te gaan over welke sectoren dat zijn, en hoe op maat van wat er al bestaat, in die sectoren de zorgvuldigheidsplicht eenvoudig te implementeren.
Vervolgens en minder vanzelfsprekend, is er de uitbreiding tot de professionele opdrachtgevers. Het is niet de bedoeling de natuurlijke-persoon opdrachtgever, die werken laat uitvoeren voor uitsluitend privédoeleinden, te viseren. Zaak is echter ook de geviseerde opdrachtgever en eveneens de aannemer (tegenover zijn (onder)aannemer) buiten schot van de verstrenging te plaatsen als het om kleinere opdrachten beneden een bepaald drempelbedrag gaat, zoals federaal al gebeurt in gelijkaardige regelgevingen.
Meldloket
Tot slot, en zeker niet het minst belangrijk, wel integendeel, blijft de bekommernis om het ‘laten aanbrengen van gegevens’ (want daarover gaat het) zo eenvoudig mogelijk te houden door de ontwikkeling van een on line check applicatie en meldloket. Het uitstel biedt een uitgelezen kans om in dialoog met de betrokken sectoren op maat de nodige voorzieningen te treffen. Hou het simpel vanaf de start. Een preventieve vereenvoudiging, als dat geen goed idee is. De ondernemingen zullen u dankbaar zijn.