Met een vloot van respectievelijk 5.000 en 1.800 voertuigen zijn ING en Unilin twee van de grootste Belgische spelers in de elektrificatie van de bedrijfswagens. En die rol nemen beide bedrijven ter harte. Fleetmanagers Isabelle Hauwaert (ING) en Baptist Huysman (Unilin) leiden het hele proces in goede banen.
“Ik werk nu twintig jaar bij ING, waarvan veertien jaar bij hr, en ben al een hele tijd verantwoordelijk voor onder andere het wagenpark van ING”, duidt Isabelle Hauwaert haar functie binnen ING. “Sinds oktober 2022 zetten we volledig in op de elektrische wagens en daar hebben we een voorsprong genomen op een heleboel bedrijven die gewacht hebben tot juli 2023 om de switch te doen. Toegegeven, bij ons kwam de wens om te veranderen mooi samen met het feit dat de leasetermijn van tweeduizend wagens net dan afliep. Er zijn zeker mensen die nog voor een gewone wagen of een plug-inhybridemodel hebben gekozen, maar we hebben wel echt een heleboel werknemers meteen weten te overtuigen met het voordeel van alle aard dat beduidend minder is op elektrische wagens en extra voordelen zoals een gratis laadpaal en ongelimiteerd laden voor iedereen.”
Wij hebben webinars en infosessies georganiseerd om de collega’s zo goed mogelijk te informeren.
Isabelle Hauwaert, ING
Enthousiaste ambassadeurs
Unilin is in 2019 al begonnen met het plaatsen van laadpalen op de sites en in 2020 volgde er al een pilootproject waarbij tien medewerkers een elektrische wagen mochten kiezen. “Die eerste feedback was zeer belangrijk om het verdere beleid van Unilin hieromtrent uit te tekenen”, geeft Unilin-fleetmanager Baptist Huysman mee. “Eind 2020 werden dan de eerste elektrische wagens in het aanbod opgenomen. Om de range anxiety en de vele vragen rond het laadnetwerk toentertijd te counteren hebben we volop ingezet op workshops allerhande, maar het is vooral de mond-tot-mondreclame van de collega’s die z’n werk heeft gedaan. Er is geen betere ambassadeur voor een product dan een enthousiaste ervaringsdeskundige.”
Iedereen meenemen
Dat ondervond ook Isabelle Hauwaert. “Ook wij hebben webinars en infosessies georganiseerd om de collega’s zo goed mogelijk te informeren. De start to electric-brochure was nog zo’n initiatief dat felgesmaakt werd door de medewerkers. Uiteraard zijn er hier en daar weleens klachten of vragen, maar tot mijn grote tevredenheid zoeken collega’s ook raad bij elkaar. Ik durf wel te zeggen dat we nooit hadden durven te dromen dat deze transitie zo vlot zou lopen. Wat daar zeker ook bij geholpen heeft, is dat we gekozen hebben voor één laadpaalleverancier, zodat we iedereen exact dezelfde service kunnen bieden. In navolging daarvan kunnen alle collega’s ook bij dezelfde laadpunten hun wagen opladen. Dat komt vooral de duidelijkheid ten goede. De twee grootste struikelblokken zijn de laadpaal installeren bij medewerkers die een appartement huren en bij collega’s die net over de grens wonen. Dat zijn er niet veel en we bieden hen dan wel een alternatief aan, maar het is wel echt zonde dat we hen nog niet kunnen meenemen in het transitieverhaal.”
“De grootste uitdaging voor ons zit hem in het overtuigen van collega’s uit landen waar ze iets minder ver in het elektrificatieproces staan”, verklaart Baptist Huysman. “In België en Nederland voorzien we een spontane evolutie richting een volledig elektrisch wagenpark, maar in andere landen kampen onze medewerkers met langere rijtijden en vooral een slechtere laadpaaldekking. Daar is het verzet tegen de elektrificatie begrijpelijkerwijs dan ook iets groter.”
Tegen 2028 plannen we zowel qua bedrijfswagens als qua ander rollend materieel op onze sites nagenoeg volledig elektrisch te zijn.
Baptist Huysman, Unilin
Cruisen naar 2028
Inmiddels zijn er al meer dan 2.400 van de bijna 5.000 wagens volledig elektrisch bij ING. “Daarnaast rijden er nog zo’n 1.550 collega’s met een plug-inhybride en hebben we ook nog een duizendtal brandstofwagens in onze vloot”, vult Isabelle Hauwaert aan. “Onze prognose is dat we in 2028 op organische wijze naar een volledig elektrische fleet geëvolueerd zullen zijn. We bieden ook zo veel mogelijk laadpalen op de kantoorparkings aan en in het nieuwe Marnixgebouw zal zelfs elke parkeerplaats van een laadpaal voorzien worden.”
“Wij hebben op dit moment een vloot van 1.300 gewone auto’s en 500 elektrische wagens”, aldus Baptist Huysman. “We hebben nooit ingezet op de hybride modellen. Tegen 2028 plannen we zowel qua bedrijfswagens als qua ander rollend materieel op onze sites nagenoeg volledig elektrisch te zijn. We bieden nu 150 laadpalen aan op onze sites en streven op korte termijn naar een fikse verhoging.”
En-enverhaal
“Ik denk net nog aan een bijzondere uitdaging”, verrast Isabelle Hauwaert. “Er zijn wel wat koppels bij ING – niet onlogisch op zesduizend werknemers – en voor die mensen moeten we nog even goed nadenken hoe we hen van genoeg oplaadpower kunnen voorzien om hun beide elektrische wagens op te laden. Ik voeg graag nog even toe dat we naast het hele elektrificatieverhaal onze medewerkers aansporen om het openbaar vervoer of de fiets te nemen. Ook dat betalen we uiteraard maximaal terug en we hebben zelfs een wandelvergoeding in het leven geroepen. Alles om mensen zo milieuvriendelijk mogelijk naar de werkplek te krijgen.”