Tierralou - "Go International-traject reikte me de juiste handvaten aan"
Als het kriebelt, moet je internationaal ondernemen. En de microbe heeft Flora Versyck van Tierralou nog sterker te pakken sinds ze deelnam aan Voka Go International. “Plots zijn onze plannen om onze olijfolie te exporteren naar Finland, Canada en de Verenigde Staten haalbaarder dan ooit.”

Gedreven door hun hart voor de natuur, kochten Flora Versyck en echgenoot Wim Vanlancker in 2015 grond in Noord-Oost- Spanje. Ze begonnen er 2 jaar geleden met de teelt van Empeltre-olijven, waarvan ze exquise olijfolie maken onder de merknaam Tierralou. Je vindt die producten intussen in 120 Belgische voedings-, delicatesse-, traiteurszaken en restaurants. Flora onderhield vrij snel ook contacten met prospecten in de Verenigde Staten, Canada en Finland. “Dat voedde nadrukkelijk onze droom om onze producten te exporteren”, vertelt ze.
De nood aan knowhow inzake internationaal ondernemen dreef Flora richting Voka. “Toen ik aan de mensen van Voka West-Vlaanderen ons businessplan uitlegde, bleek al snel dat het programma Go International concrete antwoorden op onze vragen zou bieden. Dat is ook zo gebleken: ik heb immens veel opgestoken van de 6 inhoudelijke sessies en van de andere deelnemers. We zijn vooral dankbaar voor de concrete handvatten die we aangereikt kregen om de juiste stappen te zetten: je leert snel bij wie je met welke vraag terechtkan. Zo krijg je automatisch het gevoel in een veilige haven te zijn verzeild en heb je nog meer zin om eraan te beginnen.” Eenmaal de deelnemers alle sessies hebben gevolgd, dienen ze hun product uitgebreid te pitchen als resultaat van een strategie-oefening. “Dat verplicht je stil te staan bij waar je mee bezig bent en waar je naartoe wil. Op die manier leer je het verhaal achter je product en je bedrijf te brengen. Uiteindelijk is het dát wat je product doet verkopen. In ons geval is dat zeker zo: één keer per jaar oogsten we de olijven daar, waarna ze ter plaatse worden geperst. Vervolgens komen ze in IBC bag in box-bakken naar België, waar we ze opslaan in inox vaten en dan overgaan tot bottelen. Daarvoor zijn we nu trouwens volop aan het investeren in een nog betere bottelarij. Tegen eind april hopen we hier ook tot 10.000 liter te kunnen stockeren.”
Aanrader
Intussen zijn de exportambities echt concreet geworden. “In Finland hebben we uitstekende contacten met eigenaars van één van de betere supermarktketens. Die mensen komen binnenkort naar Spanje om het teelt- en persingsproces te volgen. Zelf reizen we binnenkort naar Canada om daar verschillende gesprekken met oprecht geïnteresseerden te voeren. Daarnaast bekijken we wat er op logistiek vlak allemaal nodig is voor het transport richting Verenigde Staten.”
Flora vindt Go International dan ook een echte aanrader. “Voor mij is het een enorme meerwaarde geweest om dit traject bij het begin van onze exportplannen te hebben gevolgd. Wat mij betreft mag er gerust nog een vervolgtraject komen, want we kunnen nog altijd bijleren. Als het ooit zover is, teken ik zeker opnieuw present.”
![]() | ![]() |