Na zijn studies communicatiewetenschappen zocht Jeroen Cauwelier zijn weg op de arbeidsmarkt. Zijn talent om evenementen te organiseren en zijn sociale vaardigheden brachten hem op een bepaald moment bij een reis- en eventbureau in Gent, waar hij 7 jaar ervaring opdeed in het organiseren van buitenlandse reizen. Hij besliste om zelfstandig aan de slag te gaan en startte zijn eigen kantoor in Gent. 6 jaar geleden keerde Jeroen terug naar zijn roots in Poperinge. Met Uniquest focuste hij aanvankelijk 100% op de b2b-markt, maar ondertussen vormen particuliere reizen de helft van hun omzet.
Uniquest stippelt reizen helemaal op maat van de klant uit. Bij 90% van de reizen trekt de klant rond doorheen één of meerdere landen. Het team van Jeroen heeft een wereldwijd netwerk van lokale contacten. “We organiseren alles zelf en werken niet met externe tussenpersonen, waardoor we de prijs voordeliger kunnen houden. Met Uniquest willen we een unieke reiservaring bieden aan onze klanten, vandaar ook de naam. Door met lokale mensen te werken, krijgt de reiziger ook veel meer mee van het land. Op die manier behouden we ook de volledige controle over de kwaliteit en het eindresultaat van de reis. We zetten ook in op duurzaamheid en werken met lokale hoteleigenaars, die zelf ook duurzaamheid hoog in het vaandel dragen”.
Eigen app
“Bedrijfsevenementen vormen nog altijd een belangrijke tak binnen Uniquest. We merken dat bedrijven heel veel belang hechten aan business trips of incentives. Het is een ideale manier voor het personeel om elkaar beter te leren kennen in andere omstandigheden. Bij dergelijke evenementen zijn we zelf ook altijd ter plaatse aanwezig.
Zo’n project vraagt ongeveer een jaar voorbereiding. “We maken eerst een inspectiereis met de klant en valideren ter plaatse alles vooraleer de effectieve reis wordt uitgevoerd. We ontwikkelden een eigen app waarop we alle reisinformatie gepersonaliseerd en interactief delen. We reizen ook zelf mee om achter de schermen alles vlekkeloos te laten verlopen zoals beloofd. Achteraf volgt ook steeds een debriefing. Bij b2b-reizen heb je enerzijds het logistieke aspect en anderzijds het creatieve luik: hoe maak je een toffe combinatie van belevingen of hoe creëer je een link tussen het bedrijf en de lokale bevolking?” (FL)