Het Autosalon van Brussel is helemaal terug. Na een jaartje afwezigheid in 2024, staat editie nummer 101 van het Autosalon opnieuw met stip op de agenda van de Belgische (en internationale) autowereld. Van 10 tot 19 januari verwelkomen zo goed als alle spelers uit de sector hun klanten, geïnteresseerde prospecten en het grote publiek op de Brusselse Heizel. Komen aan bod: personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsvoertuigen, naast animaties en interessante toeleveranciers, en dat allemaal rond één centraal thema: Find your drive, drive your life.
Find your drive, drive your life.
Nooit eerder waren er zoveel automerken actief op de Belgische markt, en die evolutie weerspiegelt zich met 63 deelnemende auto- en bedrijfsvoertuigenmerken ook op het Autosalon. Frank Van Gool, CEO van Febiac, ziet in zoveel bijval vooral een belangrijke boodschap van de sector zelf. “Ik ben in de eerste plaats natuurlijk bijzonder blij dat de terugkeer van het échte Autosalon in Brussel zo enthousiast onthaald werd door onze sector”, legt hij uit. “Nagenoeg alle grote spelers die de vorige edities mee hebben gedragen, tekenen opnieuw present. Enkele grote merken keren terug naar de Heizelpaleizen nadat ze er vorige keer even niet bij waren. En tot slot stellen ook heel wat nieuwkomers zich graag voor aan het Belgische publiek. Met meer dan 60 merken maken we er niet alleen in pure cijfers een recordeditie van, maar krijgen we van onze sector ook een duidelijke boodschap. Het Autosalon is weer als vanouds dé niet te missen afspraak voor een cruciale sector in onze economie. Samen met al onze exposanten gaan we er alles aan doen om bezoekers een unieke en memorabele belevenis te bieden.”
Niet alleen het recordaantal merken zorgt ervoor dat het Autosalon in januari heel divers wordt, ook wat er op de stands van die merken te zien is, zal bijdragen aan het aanbod. De elektrificatie in de autosector zet zich, zeker in de b2b-markt, overduidelijk verder. Maar tegelijk stellen geïnteresseerde autokopers zich nog heel wat vragen bij de keuze voor een nieuwe auto. Welke technologie en aandrijving zijn het best geschikt? Hoeveel kosten al die verschillende technologieën op de lange termijn? En hoe breng je het hele fiscale plaatje in kaart, zeker in een steeds wisselende beleidscontext? Precies om op dat soort vragen een antwoord te vinden, is het Autosalon een goede gelegenheid. De verschillende merken tonen er alle technische vernieuwingen en mogelijkheden uit hun aanbod aan het publiek. En waar sommige gespecialiseerde merken een 100% elektrisch aanbod in hun catalogus hebben, zijn er ook heel wat andere die met een ruime keuze aan technologieën naar het Autosalon komen.
Het Autosalon is weer als vanouds dé niet te missen afspraak voor een cruciale sector in onze economie.
Frank Van Gool
Internationaal aanzien
Met 10 volledige openingsdagen en een vooropgestelde ambitie van 300.000 bezoekers, is het Autosalon het grootste publieke indoor evenement van ons land, en ook één van de allergrootste auto-evenementen in Europa. Dat groeiend aanzien uit zich in de groeiende aanwezigheid van internationale pers en media op de persdag en in de proclamatie van de prestigieuze internationale titel van Car of the Year.
Freddy De Mulder, voorzitter van de raad van bestuur van Febiac, is trots op die internationale aandacht voor het Autosalon van Brussel: “Met meer dan 100 edities op de teller, kent ons Salon een dermate rijke historiek dat geen enkel ander evenement in ons land het kan evenaren. Zowel naar relatieve bezoekersaantallen als qua impact op de commerciële dynamiek in de sector, was het Salon van Brussel altijd al een uniek en ijzersterk format in de wereld, waar andere autobeurzen met veel respect naar keken. De voorbije 5 jaar hebben zowel de economische context in het algemeen als de autosector in het bijzonder een ronduit gigantische, razendsnelle transformatie doorgemaakt. Dat ingrijpende proces heeft de voorbije jaren ook zijn invloed gehad op het aanbod, de vorm, de afmetingen en zelfs het al dan niet plaatsvinden van het Autosalon. Vandaag ben ik vooral trots dat we met onze organisatie al die veranderingen mee hebben doorgemaakt, en ik ben bijzonder blij te zien dat er vanuit de sector, zowel lokaal als internationaal, opnieuw zóveel enthousiasme voor een écht Autosalon in Brussel getoond wordt.”
Van Solutions, lichte bedrijfsvoertuigen in een heel eigen kader
Op de stands van verschillende aanwezige merken zullen verspreid over het Autosalon lichte bedrijfsvoertuigen uit hun gamma te zien zijn. Daarnaast ontstond ook de vraag om op het Salon van Brussel een eigen, specifiek rond die belangrijke sector opgebouwde ontmoetingszone te voorzien. Dat project kreeg concreet vorm onder de naam Van Solutions, en wordt in Paleis 6 de ontmoetingsplaats voor iedereen die geïnteresseerd is in de LCV-wereld en alles wat ermee te maken heeft.