70.000 mellow cakes per week
Bakker-patissier Stephan Destrooper uit Koksijde staat op een zucht van een internationale doorbraak met zijn artisanale mellow cakes. Hij produceert er dankzij een recente investering in een nieuwe productielijn nu al zo’n 70.000 stuks per week. Hij wil die capaciteit nog opkrikken met een nieuwe productiehal. “Altijd met dezelfde stelregel: de kwaliteit van de mellow cakes moet dezelfde zijn als die die we in het begin maakten in onze bakkerij”, vertelt hij.
Het succesverhaal van de mellow cakes begint in 2010. Bakker-patissier Stephan Destrooper, één van de kleinzonen van de bekende koekjesfabrikant Jules Destrooper, had een aantal jaren daarvoor een bakkerij overgenomen in Sint-Idesbald in Knokke. “Een tv-zender ging op zoek naar de beste bakker van Vlaanderen. Kijkers werden opgeroepen om hun favoriete bakker te nomineren. We bleken geselecteerd om mee te doen aan de wedstrijd. In één van de afleveringen werd ons gevraagd om iets te maken waar we trots op waren en dat kon dienen voor een buffet voor 400 personen.” Destrooper koos voor zijn mellow cakes. “Die bleken de hit van de aflevering te zijn, want de dag erna wandelde de ene na de andere klant binnen voor enkele van die mellow cakes”, zegt Destrooper. “Toen zijn we de zoetigheidjes uit noodzaak efficiënter beginnen produceren, tot zo’n 2.000 stuks per week. De helft ging naar caterbedrijven, de andere helft verkochten we in onze eigen zaak.”
Opschaling
Omdat Destrooper wel toekomst zag in de mellow cakes, nam hij een business coach onder de arm. “Hij vroeg me hoeveel mellow cakes mij haalbaar leken om te maken en te verkopen. Ik antwoordde dat ik onze verkoop wel zag verdubbelen op 3 jaar tijd. Zijn antwoord daarop is sindsdien mijn motto: ‘Als je droomt, kan je beter maar groots dromen. Wat denk je van 1 miljoen mellow cakes per jaar? Dat klinkt veel, maar uiteindelijk zit je daar al over als elke West-Vlaming in een jaar één van jouw mellow cakes eet.”
Er lopen onderhandelingen met retailers uit de VS, Engeland en Japan.
Stephan Destrooper
Destrooper is vanaf dat moment de productie van de mellow cakes intensief beginnen opschalen. “We produceren nu jaarlijks 3,5 miljoen mellow cakes in een productiehal in Veurne. We hebben recent geïnvesteerd in een geautomatiseerde productielijn om te kunnen blijven groeien: de capaciteit daarvan gaat tot 12 miljoen stuks op jaarbasis.”
Retailers
“Onze mellow cakes verkopen we voornamelijk b2b, dus aan andere bakkers en chocolatiers. Daarnaast hebben we ook enkele samenwerkingen met retailers binnengehaald: je vindt onze mellow cakes in Spar, Okay, en in enkele Carrefours en Delhaizes. We zetten ook in op co-branding. Zo werken we samen met Vondelmolen voor een mellow cake met peperkoek en met Zusto om een suikervrij alternatief te bieden. Ik hoop op een samenwerking met Lotus voor een mellow cake met speculoos.”
Destrooper kijkt ook over de grenzen. “Er lopen onderhandelingen met retailers uit de VS, Engeland en Japan. Als daar groen licht komt, zou dat een grote sprong vooruit betekenen. Het gaat bijvoorbeeld om een hele grote speler uit Japan, met 16.000 supermarkten. Om die groei mogelijk te blijven maken, zijn we op dit moment de aankoop van een perceel in een bedrijventerrein in Oostende aan het finaliseren, met de bedoeling om daar binnen de 3 jaar met de bouw van een nog ruimere productiehal te kunnen starten.” Het bedrijf telt intussen 15 medewerkers. (JM - Foto DD)