Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 22/03/2024

Op een flexibele manier tegemoetkomen aan de noden van werkstudenten, was altijd al een prioriteit voor Howest. Onder meer met de opleiding hr-support voor werkstudenten blijkt dat die aanpak rendeert. “De deelnemers kunnen zelf kiezen wanneer ze de online inhoud van de leerpaden tot zich nemen. De contactmomenten met de lectoren zorgen ervoor dat de persoonlijke aanpak niet verloren gaat”, vertelt Howest-opleidingsmanager Randy Lamiere.

Evy Lagae

De dienstverlening van Howest steunt op 3 pijlers: opleidingen voor jongeren, onderzoek en levenslang leren voor wie zich op iets latere leeftijd wil blijven ontwikkelen. “De opleiding hr-support ontstond binnen de eerste pijler, maar is door de vele vragen vanuit het werkveld ook omgezet naar een aanbod in levenslang leren”, getuigt Evy Lagae, curriculumverantwoordelijke voor deze opleiding. “Het is een vrij brede opleiding, waarbij deelnemers leren hoe ze zich op een personeelsdienst kunnen ontwikkelen tot een administratieve, een organisatorische en een people partner.” 

Margot Hoste schreef zich in 2021 voor dit traject in. “Ik combineer deze vorming met een functie als personeelsmedewerker bij Don Bosco Vlaanderen. Het is fantastisch om het op eigen tempo via afstandsonderwijs te kunnen doen, want daardoor is het vlotter combineerbaar met mijn job. Bovendien krijgen we nog altijd voldoende ondersteuning van de lectoren. Deze opleiding zorgt ervoor dat ik op de hr-afdeling bij mijn werkgever breder inzetbaar ben. Dat is ook voor mijn werkgever een meerwaarde.” 

Wisselwerking 

De coronapandemie had een directe impact op de inhoud van de opleiding. “Zo zijn onze werkstudenten nu bijvoorbeeld veel beter vertrouwd met online meetings”, pikt Julie Loridon, lector van de hr-support- opleiding, in. “Deze opleiding voor levenslang leren is geëvolueerd naar een volledig digitale opleiding, wat werkstudenten de mogelijkheid biedt om ze te volgen op eigen ritme: is er eens een piekmoment op hun werk, hoeven ze daarvoor dus geen lessen te missen. Bovendien zetten we de (online) contactmomenten nu nog efficiënter in en worden opdrachten zoveel mogelijk gekoppeld aan de eigen werkcontext.” 

Een extra troef tijdens die contactmomenten, is de wisselwerking tussen werkstudenten en lectoren. “De studenten leren in eerste instantie bij van de lectoren, maar omdat ze met hun beide voeten in de dagelijkse praktijk staan, leveren ze heel nuttige input waar ook de lectoren iets mee kunnen”, aldus Randy Lamiere. De opleiding hr-support duurt 2 jaar voor ‘upskillers’ (mensen die al op een hr-dienst werken en hun competenties verder ontwikkelen) en wordt vanaf volgend academiejaar ook in 3 jaar aangeboden voor ‘reskillers’ (werkstudenten die zich willen omscholen). 

Volgend jaar wil Howest vooral inzetten op een samenwerking met bedrijven. Het aanbieden van opleidingen aan medewerkers leidt tot motivatie en zorgt ervoor dat medewerkers breder inzetbaar zijn en functies ingevuld kunnen worden. Howest denkt graag mee met bedrijven hoe de opleiding kan bijdragen tot hun employer branding en talentontwikkeling. (BVC - Foto Kurt) 

Meer info: evy.lagae@howest.be

DIGITALE OPLEIDINGEN - HOWEST 

West-Vlaamse ondernemingen hebben zuurstof nodig om te blijven groeien. Daarvoor is onder meer de interactie tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven van groot belang. Hier laten we de hogeronderwijsinstellingen uit onze provincie aan het woord over hun opleidingsaanbod en onderzoeksprojecten. Met al jouw vragen over onderwijs kan je terecht bij joyce.simoens@voka.be.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie