Na 25 jaar kijkt Flanders Ship Repair uit naar het volgende hoofdstuk. “Binnenkort start de bouw van ons gloednieuwe bedrijfscomplex aan het Verbindingsdok en er komt een nieuw drijvend droogdok”, zegt CEO en oprichter Johnny Hofman. FSR bouwde een sterke positie uit met diensten aan de commerciële en militaire scheepvaart in Zeebrugge en Antwerpen.
“De firma is gestart op 9/9/1999”, vertelt Johnny Hofman. “Na mijn eerste ervaringen als mecanicien aan scheepsmotoren, aankoper en projectmanager, ging ik bij de toenmalige scheepsbouwer Longueville aan de slag. Vanuit die firma werd Flanders Ship Repair opgericht. Sinds 2004 werken we vanuit het huidige gebouw met 1.800 m² werkplaatsen en kantoren in de Noordzeestraat. We groeiden dankzij een strategie van ‘whatever it takes, whenever it takes’: een snelle service voor alle technische vragen. Intussen hebben we ervaring met sleepboten, baggeraars, gastankers, militaire vaartuigen, noem maar op. Daarnaast doen we constructiewerk voor terminals.”
“De overname van Antwerp Marine Technics – net als FSR een naam die zegt wat en waar je het doet – in 2019 was de beste beslissing ooit. We vormden de technische dienst van sleepbedrijf Kotug Smit (nu Boluda, nvdr) om tot een algemene scheepswerf. Die draait onder lokaal management zeer goed. Daarmee versterkten we ook ons technisch team voor het onderhoudscontract van de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnenbestrijdingsvloot, die vanaf de zomer van 2025 opgeleverd wordt.” In 2019 startte FSR de innovatieve upgrade van Boluda’s sleepboten in Zeebrugge naar de hoogste uitstootnormen. “Dat pionierswerk vergde veel vindingrijkheid. De binnenruimte was enorm beperkt en de katalysatoren wogen maar liefst 4 ton. Dat was als een olifant in een schoendoos steken.”
Naar nieuwbouwcomplex
FSR telt nu in Zeebrugge en Antwerpen samen 60 medewerkers en de jongste 5 jaar verviervoudigde de groepsomzet naar 16 miljoen euro. “We hopen om verder te groeien in onze dienstverlening aan de commerciële en militaire scheepvaart. De tijd van de kleine cowboys is voorbij: met de toegenomen regelgeving moet je voor alles kennis en certificaten hebben. Vandaag krijg je haast geen opdrachten meer van de kapitein maar van een technical manager op duizenden kilometers afstand. De rederijen denken heel zakelijk en willen dat het schip zo snel mogelijk weer vaart, want elk uur kost duizenden euro’s. Ik verwacht ook veel werk voor aanpassingen aan bijkomende uitstootnormen. Daarnaast verdelen we sinds kort de onderwaterdrones van het Franse Alseamar en werken we aan treinmotoren.”
Begin 2025 start de bouw van een nieuw complex op de hoek van de Jozef Verschaeveweg en het Verbindingsdok. “Op onze huidige locatie komt bij de aanleg van de nieuwe sluis de nieuwe doorgangsweg NX. In tegenstelling tot het vorige havenbestuur MBZ, dat zijn concessieterreinen alleen aan overslagbedrijven toewees, erkent Port of Antwerp-Bruges nu wel het belang van de nabije aanwezigheid van havendienstverleners. We plaatsen er op 4.350 m² een architecturaal mooie en hedendaags uitgeruste site. Daarnaast zijn we in volle onderhandelingen voor een nieuw drijvend droogdok. Momenteel wordt het verlies van ons in augustus gezonken droogdok verzekeringstechnisch behandeld. De nieuwe voorziening wordt een uniek en groter concept.”