Plan Bie lanceert Persoonlijke Assistent voor ouders
Plan Bie uit Poperinge lanceert een nieuwe service: de Parent PA, een personal assistant speciaal voor ouders. Oprichtster Bieke Claes wil daarmee een frisse en praktische oplossing bieden voor ouders die kampen met de druk van een overvolle gezinsagenda in combinatie met ondernemerschap. “Net zoals succesvolle bedrijven hun taken uitbesteden, kunnen ouders dat ook doen voor allerlei delen van hun eigen leven”, legt Bieke Claes uit. “Met een Parent PA kunnen ouders taken uit handen geven en hun drukke leven efficiënter inrichten, zodat ze meer tijd en energie over hebben voor hun gezin of hun zaak.”
Helft Belgen wil verloning deels zelf kiezen
Belgische werknemers geven het meest aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd. Toch ervaart nog 1 op de 3 werkende Belgen financiële stress. Meer dan de helft van de Belgische werknemers heeft interesse in een cafetariaplan, omdat ze graag zelf één of meerdere voordelen kiezen. Dat blijkt uit een jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 5.118 Europese werkgevers en 18.000 werknemers in 18 Europese landen, waaronder 1.000 werkende Belgen.
Flandrien Kaas haalt 6 medailles op World Cheese Awards
Op de 36ste editie van de World Cheese Awards in Viseu in Portugal is Flandrien Kaas in de prijzen gevallen, en dat voor de 10de keer op rij. Met 4 zilveren en 2 bronzen medailles bevestigde de jury de uitzonderlijke kwaliteit van de kazen van de ambachtelijke kaasmakerij uit Wervik. “Sinds onze eerste deelname blijft onze prijzenkast jaar na jaar groeien. Deze erkenning is een waardering voor het harde werk van het hele team. Kaasmaken is immers een echte ploegsport”, vertelt zaakvoerder Jan Desmet. De West-Vlaamse kaasmakerij produceerde dit jaar 30% meer kaas dan vorig jaar. “De vraag blijft toenemen, waardoor je onze kazen in steeds meer winkels terugvindt. Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen, produceren we nu ook ’s nachts en is ons team gegroeid tot 40 mensen. Op die manier kunnen we de werkdruk beheersbaar houden.”
13.000
Groentebedrijf Verduyn uit Kortemark helpt supermarktketen Lidl 13.000 ton minder voedsel te verspillen met een nieuw vers soepaanbod S’oups. Het bedrijf bracht daarvoor samen met de supermarktketen het aantal wortelen, prei en tomaten die afgekeurd zijn voor verkoop in kaart. Die te kleine, te grote, gescheurde, gebroken - zeg maar ‘lelijke’ groenten - zijn elk jaar goed voor 20.000 ton voedsel dat niet in de winkelrekken komt. Nu zal het verwerkt worden tot 250.000 liter duurzame wortel-, prei- en tomatensoep.