De traditionele textielbusiness in België krijgt het elk jaar moeilijker, vanwege concurrentie uit vooral Azië en het Midden-Oosten. Maar sommige textielbedrijven versterken hun positie via innovatie. Neem nu Flocart, dat met Greenshade concurrenten in het segment van de binnenzonnewering het nakijken wil geven. CEO Denis Verstraete noemt het een wereldprimeur.
Groep Masureel Veredeling van de familie Verstraete telt 4 productiebedrijven en 150 medewerkers op een gemeenschappelijke site in Wevelgem. Masureel verft er garens voor lokale weverijen in België en de buurlanden. Verdimas (ooit de Blanchisserie de Courtrai) verft en veredelt stoffen (ook linnen). Basaltex vervaardigt technische weefsels op basis van basalt en Flocart bezorgt weefsels nieuwe eigenschappen via coating: brandvertraging, waterafstoting, verduistering, …
Een gedeelte van de business bestaat uit traditioneel loonwerk. Denis Verstraete: “Dat vergt heel wat expertise en een groot machinepark. Maar bij de globale concurrentie van vandaag de dag kun je je toegevoegde waarde onvoldoende verzilveren. Dat lukt wel met technisch textiel, coating en met innovatie.”
Van glasvezel…
Jaren geleden al zocht vader Francis Verstraete een aanvulling bij het loonwerk en belandde bij glasvezelgordijnen. Een prima keuze, want het was een technisch product dat toegevoegde waarde opleverde en dat Flocart op de gebruikelijke productielijnen kon produceren. Geschikt bovendien voor de contractmarkt met veel volume. “Helaas overrompelt pvc sinds 2000 de wereldwijde textiele markt”, oppert Denis Verstraete. “Ook de meeste producenten van binnenzonnewering verkozen de nieuwe synthetische producten, wat het groeipotentieel voor glasvezelgordijnen fnuikte. Historische klanten bleven, maar met de oude glasvezeltechnologie kreeg je prospecten niet overtuigd.”
… naar Greenshade
Op basis van die oude glasvezeltechnologie ontwikkelde Flocart glasvezelgordijnen voor binnenzonnewering onder het merk Greenshade. “Alles werd aangepast aan de recentste technische vereisten in de markt”, verduidelijkt Denis Verstraete. “We weven de stof niet zelf, maar doen met Flocart alle nabewerkingen: inverven, coaten en finishen van het glas, … Onze klanten zijn de systeembouwers voor binnenzonnewering.”
Het product is vanwege zijn inherent brandvertragende en 100% verduisterende eigenschappen (blackout) bestemd voor de contractmarkt van ziekenhuizen, woonzorgcentra, hotels, scholen, cruiseschepen,… Het vertoont ook een bijzonder stabiel hanggedrag, wat bij binnenzonnewering niet misstaat.
Bij de ontwikkeling van nieuwe producten moet je vaak kiezen tussen milieuvriendelijkheid en technische efficiëntie. Met Greenshade combineren we het beste van beide werelden.
Denis Verstraete, CEO
Cradle-to-cradle
Flocart bood het product en de technologie aan voor een cradle-to-cradle-certificering. Dat prestigieuze certificaat beoordeelt de veiligheid, duurzaamheid en circulariteit van materialen en producten. Greenshade slaagde. “Voldoen aan het cradle-tocradle- certificaat is wettelijk niet verplicht”, vertelt Denis Verstraete. “Maar veel architecten schrijven het in hun projecten voor als een technische vereiste, omdat hun opdrachtgevers dat verwachten. Zo is ons certificaat al een sterk verkoopargument in de VS, Groot-Brittannië en Scandinavië.
Zuid-Europa en Centraal-Europa zullen binnenkort volgen en ook het Midden- Oosten spitst de oren. Zelfs in Azië, onder meer in Japan en Maleisië, maak je met het certificaat al het verschil.”
Je voldoet met dat certificaat overigens in één moeite aan alle uiteenlopende internationale brandnormen, ook het Franse M1. Glasvezel is inherent brandvertragend, zonder schadelijke scheikundige stoffen toe te voegen. Tijdens een brand worden geen giftige rook, toxische gassen of brandende druppels gevormd. Greenshade is bovendien gecertificeerd antibacteriologisch, antimicrobieel en schimmelwerend. Glas is als mineraal (kwarts en zand) een milieuvriendelijk en niet vervuilend alternatief voor het wereldwijde pvc-geweld. Dat geldt zowel bij de vervaardiging als het gebruik van het product. “Ook bij het end-of-lifeverhaal”, benadrukt Denis Verstraete. “Kunststof zoals pvc vind je geheid als microplastics in de oceanen terug; glasvezel wordt opnieuw kwarts en zand.”
Van brons tot platinum
Om de kwaliteit van het product objectief te bevestigen liet Flocart het certificeren. Volgens Denis Verstraete varieert de aanpak van certificeringorganisaties van je reinste greenwashing tot gedegen wetenschappelijk. “Na een grondige studie hebben we gekozen voor het cradle-to-cradle-certificaat. Dat overstijgt alle andere labels omdat het streng en wetenschappelijk onderbouwd is. Het houdt behalve met de samenstelling van het product ook rekening met de manier waarop je het produceert. Het brengt zelfs je corporate governance als bedrijf in rekening. Eerst krijg je een bronzen certificaat en je kunt per 2 jaar opklimmen tot zilver, goud en platinum. De organisatie daagt je uit om telkens het volgende niveau te behalen. Lukt dat niet binnen de 2 jaar, dan krijg je meer tijd, maar je moet aantonen dat je ermee aan de slag bent.”
Beloftevolle lancering
Greenshade is met zijn brandvertragende en 100% verduisterende eigenschappen uniek, en in combinatie met het cradle- to-cradle-certificaat is het een primeur. Met pvc kun je het product niet (na)maken, want daarmee behaal je nooit dat certificaat. En in glasvezeltechnologie is Flocart heer en meester; van een voorsprong gesproken. Greenshade werd in februari 2024 op de zonneweringbeurs R&T in Stuttgart voorgesteld en is heel veel mensen opgevallen.
Denis Verstraete: “Voor mij is het een wereldprimeur. Wel 85% van de bezoekers die interesse betoonden, heeft Greenshade in zijn collectie opgenomen. Iedereen is zich ervan bewust dat een cradle-to-cradle- certificaat belangrijk, zoniet noodzakelijk is, als je wereldwijd met architecten-voorschrijvers werkt.” Intussen is de verkoop begonnen, ook al in de VS. Het zou weleens snel kunnen gaan.