Mieke Booy werkt voor Decospan, de Europese marktleider in verwerking van fineerhout. Noord-Amerika is een belangrijke markt voor het bedrijf. In de VS is Mieke onder meer verantwoordelijk om het netwerk aan (interieur)architecten verder en dieper op te bouwen. Ze slaat er ook de brug tussen het Amerikaans salesteam en het West-Vlaamse familiebedrijf.
Met 2 valiezen en mijn koersfiets ben ik een jaar geleden het vliegtuig op gesprongen naar Austin, Texas! De belangrijkste verplichting was uiteraard een werkvisum. De aanvraag duurde een klein jaar – gelukkig kreeg ik ondersteuning van onze HR director Evelien Vanden Brande. Voor mij was het mentaal lastig om niet zeker te weten wanneer en of dat visum precies in orde ging komen, want ik kon mijn verhuis niet voorbereiden. Eens in de VS moest ik ook nog vanalles regelen. Het duurde een 3 à 4 maanden vooraleer ik me ietwat gesetteld voelde en aan mijn nieuwe leven kon beginnen.
Austin is een stad waar veel young adults naar verhuizen uit alle hoeken van de VS: de stad is betaalbaarder dan NY en Californië, er is een warmer klimaat dan in het noorden, er zijn grote tech en start-up bedrijven,… Er zijn dus veel jonge mensen die hier net zoals ik een nieuw leven uitbouwen. De Amerikanen zijn héél sociaal, gezien er in het algemeen veel verhuisd wordt en iedereen dus wel nieuwe mensen moét leren kennen. Ik wil me goed integreren; daarom heb ik me aangesloten bij een lokale fietsclub.
De VS heeft veel nadelen die genoeg worden uitgelicht in de media, maar wat fantastisch is, is dat er hier zoveel te beleven valt: comedy shows, live music, sportevents,… Entrepreneurship en creativiteit worden enorm gestimuleerd. Ook is alles hier grootser en meer ‘convenient’, met bijvoorbeeld supermarkten die erg vroeg tot erg laat open zijn.
In het bedrijfsleven hechten Amerikanen veel meer belang aan relationship building en loyaliteit. Zo is het bijvoorbeeld normaal om met klanten te gaan golfen (al moet ik dat nog dringend leren). In meetings zijn Amerikanen veel diplomatischer dan wij. Ondertussen kan ik al beter tussen de lijnen lezen. Marketing is dan wel weer héél direct: everything is the best and the biggest. Ook zijn er hoge verwachtingen van customer service; dat zie je zowel in b2c als in b2b.
Ik mis – naast mijn vrienden en familie – krokant brood, betaalbare en kwalitatieve wijn, walkability en me veilig voelen als fietser. En ook niet te vergeten: België is slechts een autorit verwijderd van veel mooie plaatsen in Europa. Een spontaan citytripje zit er hier niet zo gemakkelijk in.