Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Public affairs-expert Karel Joos komt spreken bij Voka: “Een krachtig verhaal is de sleutel tot succes”

Public affairs-expert Karel Joos komt spreken bij Voka: “Een krachtig verhaal is de sleutel tot succes”

  • 18/10/2024

Voor talrijke bedrijven is het essentieel dat ze op een juiste manier met beleidsmakers communiceren en informatie uitwisselen om een impact te hebben op het politieke, economische en sociale landschap. Daarom vertrouwen ze die erg specifieke taak steeds meer toe aan een Public Affairs manager. Met Voka West-Vlaanderen willen wij die professionals een netwerk aanbieden waarin ze van gedachten kunnen wisselen met hun peers bij andere organisaties. Een evenement met een keynote van Karel Joos geeft het startschot.

Public affairs-expert Karel Joos komt spreken bij Voka: “Een krachtig verhaal is de sleutel tot succes”

Karel Joos is partner bij DGA Group, een internationaal advieskantoor gespecialiseerd in public affairs, bedrijfs- en crisiscommunicatie. Hij merkt dat de jongste jaren steeds meer bedrijven een specifieke manager voor public affairs aanwerven. “Zeker in sectoren die erg gereguleerd zijn, zoals de farmaceutica, de telecomindustrie en de banken, is het heel belangrijk om actief je belangen te behartigen, om het beleid mee vorm te geven en te sturen.” 

Het is een erg uitdagende functie. “Ten eerste is het moeilijk op voorhand te garanderen dat het lobbywerk resultaat oplevert, omdat je ook van de politiek afhankelijk bent. Een public affairs manager moet de eigenschappen van een orkestleider of regisseur hebben, commercieel diplomatisch zijn én tegelijk een sterke communicator zijn. Omwille van de interne en externe partijen waarmee je voortdurend contact hebt, wordt er langs alle kanten aan je getrokken: eigenlijk functioneer je als de spin in het web, die een goed evenwicht met alle partijen moet kunnen bewaren.” 

Dialoog 

Goed nieuws voor public affairs managers is dat politici tegenwoordig opener en bereidwilliger zijn om met hen in dialoog te gaan. “Voor politici is het nodig om de vinger aan de pols van de industrie te houden, te weten wat er beweegt en hoe ze daar het juiste wetgevende kader voor kunnen schetsen. Die dialoog voeren ze in eerste instantie met sectorfederaties, die eerder als generieke belangenbehartiger opereren, terwijl een public affairs manager uiteraard eerder op de specifieke belangen van zijn werkgever is gefocust.” 

Public affairs management gaat niet over kennissen, wel over kennis. “Eenmaal je letterlijk aan tafel zit, komt het erop aan ook figuurlijk binnen te komen. Dat doe je door jouw dossier het best mogelijke narratief te geven. Met feiten en cijfers overtuig je niemand: je verhaal moet mensen informeren, ze geruststellen en hen aanzetten om, bijna spontaan, in actie te treden. Dergelijke skills leer je niet zomaar op de schoolbanken; het is iets waar je gaandeweg in groeit.” 

Tijdens zijn keynote op 13 november zoomt Karel Joos in op de 7 hoofdzonden van public affairs management, de 12 meest gemaakte fouten en 7 persoonlijkheidskenmerken van de ‘Ideale Lobbyist’. “Sowieso vind ik het een uitstekend idee van Voka om een community op te starten voor public affairs professionals. Die doelgroep vindt binnen de eigen bedrijfsmuren doorgaans moeilijk een klankbord dat voldoende vertrouwd is met de stiel. Net daarom is het nuttig dat ze kunnen sparren met collega’s die tegen dezelfde problemen aanlopen.” (BVC - Eigen foto)

Public Affairs Professionals Event 

Op woensdagavond 13 november organiseren we bij Renson in Waregem een event voor public affairs professionals. Na de keynote van Karel Joos met als titel ‘Invloed, inzicht, impact: hoe bedrijven beleidsmakers kunnen overtuigen’ staat een walking dinner met netwerking op het programma. Om de netwerking en ervaringsuitwisseling zo kwalitatief mogelijk te houden, hanteren we een strikte doelgroep: enkel public affairs professionals met een managementfunctie komen in aanmerking.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie