Quatre Mains: het is een naam die misschien niet meteen een belletje doet rinkelen. Toch behoort de bekroonde design studio tot de internationale top als het gaat over het design van brands en packaging, vertelt creative farmer Patrick De Grande.
“We zijn voor alle duidelijkheid geen reclamebureau”, steekt Patrick van wal. “Met Quatre Mains zijn we gespecialiseerd in branding en packaging design, vooral voor food- en beverage-merken. Het is via mijn co-founder Els Goethals dat we in deze niche rolden. Els is een gerenommeerde foodstyliste, die voor diverse merken en bedrijven foodconcepten ontwikkelde”, duidt hij. “In ons 30-jarig bestaan hebben we een breed portfolio aan merken en klanten uitgebouwd. Zo werken we onder meer voor Lima natuurvoeding, Duvel Moortgat, Greenyard, Jules Destrooper of Spadel, met merken als Spa en Bru, maar ook voor Oxfam Fairtrade, Braeckman, Libeert chocolade, Filliers, Aveve, Delhaize,… en verschillende start-ups helpen we graag in hun expansiefase. Maar ook internationaal scoren we met onder meer Daelmans Stroopwafels en Jordans Cereals.”
Een verpakking bedenken en ontwerpen is een specifieke stiel. “Het verschil met pakweg een campagne is groot. Zo’n advertentie gaat maar zo lang mee als het tijdschrift doorbladerd wordt, terwijl een verpakking de meest fysieke link is tussen merk, product en consument, en voor 3 tot 5 jaar zichtbaar blijft in het winkelschap. Een verpakking moet in een extreem korte tijdspanne vertellen wat een product is én waarvoor het staat. Ze moet de juiste doelgroep aanspreken én de juiste beleving weerspiegelen.”
Empathie, expertise en ervaring
Ook deze sector draait om mensen, vindt Patrick. “Ook al maken we verpakkingen voor producten, het zijn mensen die ze maken en die ze te zien krijgen. Voor al onze medewerkers is empathisch vermogen dan ook cruciaal. We willen ons compleet inleven, niet alleen in het product, maar ook in de geschiedenis ervan, het productieproces, de onderneming, de filosofie van de ondernemers.”
Die empathie gaat bij Quatre Mains hand in hand met expertise en ervaring. Op het vlak van het bedenken van creatieve concepten, maar ook als het gaat over technische aspecten. “We denken van bij de start mee met de klant over de vorm van de verpakking, de materialen, de beleving, single use of multi use,… Gezien de voedselveiligheid komt ook veel wetgeving kijken bij wat we doen, en de voorschriften zijn anders in de EU dan in de rest van de wereld. Ook duurzaamheid is een aspect dat alleen maar aan belang wint. We volgen deze positieve evoluties op de voet via conferenties, beurzen en opleidingen. We hebben ook nauwe contacten met diverse leveranciers in binnen- en buitenland en een directe connectie met Packman, die ons design de ultieme perfectie meegeeft in het artwork. Mede daardoor zijn we de referentie in de verpakkingswereld.”
Het is een aanpak die werkt – dat bewijzen de referenties van het agency én de vele awards waarmee het kan uitpakken. “We winnen elk jaar wel één of meerdere Pentawards en staan wereldwijd als enige Belgische design studio in de top 25. Dat is mooi meegenomen voor onze internationale uitstraling.” En dat voor een bedrijf dat in ‘the middle of nowhere’ ligt, aldus Patrick. “ We werken vanuit een oud spoorwegstation en een voormalig hotel in Maldegem-Donk, pal op de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen. De gebouwen die we van de sloophamer gered hebben vormen nu een creatieve hub voor onze medewerkers en klanten, met fenomenaal uitzicht op de landschappen van de polders. Toe tonné (tot straks).”
Quatre Mains
Station Donk, Kronekalseide 278, 9990 Maldegem
050 406 300
www.quatremains.be