Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 18/10/2024

“Strategische partner voor design, innovatie én marketing zijn”

Wat als je bij één partner terecht kan voor de engineering, de ontwikkeling, de productie én de commercialisering van je nieuw product? Het is een concept waar het vernieuwde management van Pilipili sterk in gelooft. Nu Mathias Deswarte en Lukas Costeur versterking bieden aan Pilipili-oprichter Steven Dehollander, krijgt het team er in één klap een flinke scheut marketingexpertise en -ervaring bij.

Pilipili breidt management en dienstenaanbod sterk uit Steven Dehollander, Mathias Deswarte en Lukas Costeur

Steven Dehollander hield Pilipili in 1996 boven de doopvont. “We hebben ons altijd toegelegd op het bedenken, ontwerpen en ontwikkelen van producten die levens beter maken. Dat doen we onder meer in de b2c-wereld, de medische sector, voor elektronicatoepassingen, enzovoort. De verscheidenheid aan opdrachten leidt vaak tot verrassende inzichten die we in nieuwe projecten kunnen meenemen. Voor talrijke kmo’s, start-ups en scale-ups zijn we zowat tot hun externe R&D-afdeling uitgegroeid, al rekenen ook grotere bedrijven op ons voor specifieke dienstverlening. Zo hebben we bijvoorbeeld heel wat knowhow en ervaring in de integratie van elektronica in nieuwe producten. We beschikken over een eigen atelier voor prototyping en tests; de daadwerkelijke productie besteden we uit aan partners of is de verantwoordelijkheid van de klant.” 

Raakvlakken 

Een tijdje geleden nam Steven contact op met Lukas Costeur en Mathias Deswarte van Pacemakers voor de rebranding van Pilipili. “Lukas had voordien al 14 jaar bij Pilipili gewerkt”, stipt Mathias aan. “Toen ook ik Pilipili beter leerde kennen, zag ik meteen veel potentieel voor synergie: de strategische aanpak die zij hanteren voor de creatie van nieuwe producten, toonde veel overeenkomsten met hoe wij bij Pacemakers bedrijven helpen bij de verbetering van hun branding en marketing.” 

Uit de daaropvolgende denkoefening bleek dat productdesign en marketing effectief erg aanvullend zijn. “We hebben het vroeger wel eens meegemaakt dat we een nieuw product voor een klant ontwikkelden, waarna dat vrij anoniem in de totale portfolio van dat bedrijf opging, zonder dat daar veel promotie rond gebeurde. Eigenlijk is dat dan een gemiste kans”, stipt Steven aan. “Daarnaast hadden we zelf al wat ervaring in marketing opgedaan, door de creatie van verpakkingen of displays voor nieuwe producten. Voor al die aspecten kunnen we de knowhow van Mathias en Lukas heel goed gebruiken.” 

Nieuwe producten zijn bij voorkeur circulair, met zoveel mogelijk componenten die op termijn recycleerbaar zijn.

De samenwerking tussen beide ondernemingen leidt nu tot een samensmelting: Pacemakers zet zijn marketingactiviteiten verder onder de Pilipili-vlag en voegt complementaire diensten aan het full service productontwerpbureau toe. “Met onze nieuwe aanpak kunnen we onze klanten niet alleen helpen om innovaties aan hun assortiment toe te voegen, maar dat ook op de juiste manier en met gerichte communicatie op de markt te brengen. We hoeven ons ‘kindje’ dus niet meer af te geven, maar kunnen het blijven ondersteunen tijdens zijn groei”, weet Lukas. 

“Deze manier van werken creëert nog andere voordelen. Doordat we al tijdens de conceptfase bij een nieuw product betrokken zijn, kennen we het van naaldje tot draadje, waardoor we er ook veel gerichter over kunnen communiceren. Dat komt de promotie sowieso ten goede. Eigenlijk ontwikkelt Pilipili zich nu tot een design- en innovatiekantoor voor zowel productontwikkeling als marketing, al zijn klanten vanzelfsprekend niet verplicht om voor beide pijlers op ons te rekenen.” 

Het gebundelde team telt nu 16 mensen, die erop gericht zijn om klanten in hun kernactiviteiten te versterken. “Als ondernemer moet je concurrentieel blijven, winst maken én tegelijk inzetten op duurzaamheidstrends. Zo zijn nieuwe producten bij voorkeur circulair, met zoveel mogelijk componenten die op termijn recycleerbaar zijn. We willen ondernemers daar maximaal in ondersteunen, door vanaf de eerste stap proactief mee te denken, de producten vervolgens gestalte te geven én de meerwaarde aan de markt te communiceren. Met een multidisciplinair team van designers, ingenieurs, projectmanagers en marketeers zijn we daar ook klaar voor. Groeien mag, maar alleen als dat het logische gevolg van een kwalitatieve dienstverlening is.” (BVC - Foto DD) 

www.pilipili.be

Persoonlijke klik 

Tijdens een bergtocht in de Pyreneeën leerden de 3 vennoten elkaar beter kennen. “Daaruit is gebleken dat het ook op persoonlijk vlak goed klikt, wat toch erg belangrijk is. Sinds begin dit jaar hebben we stelselmatig aan de integratie gewerkt en hebben we ook samen enkele projecten gestalte gegeven”, aldus Mathias.

Pilipili

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie