“Ons publiek verruimen”
Veel bedrijven dromen ervan, maar Bruno Fierens maakte het 30 jaar geleden effectief waar. Vanaf dag één kon zijn bedrijf TMS Software op internationale interesse rekenen. Vandaag is maar liefst 98,5% van de omzet afkomstig uit het buitenland. Groeien betekent voor het bedrijf doordachte productdiversificatie.
TMS Software uit Wevelgem ontwikkelt bouwstenen voor software: kleine stukjes code waarmee softwareontwikkelaars snel bepaalde functionaliteiten in hun programma’s kunnen integreren. “Toen ik in de jaren 90 zelf software ontwikkelde, merkte ik dat sommige zaken telkens opnieuw terugkwamen”, vertelt zaakvoerder Bruno Fierens. “In plaats van daarvoor steeds nieuwe code te schrijven, besloot ik een aantal basismodules te maken. Dat betekende een aanzienlijke vereenvoudiging van mijn eigen werk, maar ik zag ook meteen de voordelen voor andere ontwikkelaars.”
Het internet stond in de jaren 90 nog in zijn kinderschoenen, maar toch besloot Bruno zijn bouwstenen via die weg te verkopen.
“Softwareontwikkelaars waren natuurlijk als eerste op het internet aanwezig. We vonden elkaar via online community’s en meteen was er internationale interesse.” Inmiddels kennen ontwikkelaars over de hele wereld TMS Software en vertegenwoordigen Duitsland, Brazilië en de VS de grootste omzet. De grenzeloze focus heeft ook andere voordelen. “In onze zoektocht naar personeel zijn we niet door landsgrenzen beperkt. We kunnen wereldwijd op zoek naar exact die diep-technische profielen die we nodig hebben. Naast het 7-koppige team in Wevelgem hebben we zo ontwikkelaars in onder meer Duitsland, Spanje, Brazilië en Uruguay.”
Diversificatie
De voorbije 30 jaar focuste TMS Software voornamelijk op de programmeertaal Delphi. Onlangs werd er voor het eerst een SaaS (Software as a Service)-oplossing gelanceerd die voor eender welke programmeertaal geschikt is. “In de jaren 90 was Delphi de absolute standaard, en hoewel het de transitie naar zowel web als cross-platform uiteindelijk goed doorstaan heeft, is het landschap inmiddels erg gediversifieerd. Willen we blijven groeien, dan moeten we ons publiek verruimen. Met onze nieuwe StellarDS tool helpen we daarom elke ontwikkelaar om in 10 minuten tijd een applicatie met generieke datatoegang te bouwen.”
Nog een stapje verder gaat de ontwikkeling van een eenvoudige oplossing voor het aansturen van automaten na een Payconiq- betaling. Die is namelijk niet gericht op ontwikkelaars, maar op gebruikers. “De toepassing werd voorlopig in 4 wassalons uitgerold, maar we zien nog heel wat andere mogelijkheden. Het doel blijft in elk geval hetzelfde: we willen onze klanten snel en met een beperkte investering op weg zetten.” (EN - Foto Kurt)