Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Stefaan Vandist: “De toekomst is duurzaam”

Stefaan Vandist: “De toekomst is duurzaam”

  • 04/10/2024

In een tijdperk van groeiend bewustzijn voor biodiversiteit, klimaat en nieuwe richtlijnen als ESG, transformeert duurzaamheid onze maatschappij. Stefaan Vandist is een expert in het onderwerp: hij stoomt ondernemingen klaar om futureproof te ondernemen en inspireert hen om innovatie te omarmen. Tijdens het openingsevent van Bedrijvencontactdagen Brugge, op woensdag 23 oktober, zet hij het publiek aan tot verandering.

Stefaan Vandist: “De toekomst is duurzaam”

Wat is je achtergrond? 

“Ik heb in een ver verleden marketing gestudeerd en werkte daarna 10 jaar in de reclamesector als strategic planner. In die functie dacht ik na over het DNA en de strategie van merken en bedrijven, nog voor er campagnes bedacht werden. Gevoelsmatig kreeg ik meer en meer belangstelling voor innovatie en duurzaamheid, en ben ik daarvoor de ‘gereedschapskist’ beginnen inzetten die ik ontwikkeld had. Dat kwam goed uit, want net in die periode had duurzaamheid dringend een reclamebureau nodig. Rond het thema werden op dat moment enkel rationele argumenten gebruikt, maar ons gedrag wordt gestuurd door routines en emoties, niet door ratio.” 

Er verandert veel voor bedrijven? 

“De afgelopen jaren is er een urgentie ontstaan, doordat er grote krachten van verandering inbeuken op de realiteit van organisaties: technologisering en digitalisering, klimaatverandering, evoluties in de samenleving,… Ook veranderende wetgeving is cruciaal, want bedrijven die zich laten inspireren door wetten, nemen voorsprong op hun concurrenten. In 2019 verbood Frankrijk als eerste Europees land het gebruik van single use plastics in restaurants. Veel ondernemers schrokken en waren niet voorbereid, maar McDonalds was daar wél op georganiseerd. Cynisch genoeg had die hamburgerketen sneller en beter geanticipeerd dan heel wat bedrijven met een groen imago. Vanuit mijn reclameachtergrond heb ik een methodiek ontwikkeld om organisaties grip te laten krijgen op hun eigen toekomstverhaal.” 

Mensen denken en beslissen in verhalen. Tijdens mijn keynote wil ik het publiek inzicht geven in de bouwstenen en structuren van die verhalen én daar voorbeelden van geven.

Wat is de essentie van die methodiek? 

“Alles draait om 4 elementen. Het eerste is een aantrekkelijk en verbindend toekomstbeeld. Dat is veel sterker dan cijfers en statistieken, en dat is wat je nodig hebt om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Ten tweede: organisaties moeten leren denken in termen van coalitions of the willing. Alleen kan je de wereld niet veranderen. De meest succescvolle voorbeelden van organisaties die klaar zijn voor de toekomst, zijn zij die opereren in een alliantie of in een netwerk van gelijkgestemde organisaties – soms zelfs over de grenzen van sectoren heen. Zo creëren ze hun eigen kracht van verandering. Ten derde spoor ik hen aan om zo vroeg mogelijk aan ‘provotyping’ te beginnen. Da’s een afkorting van ‘provocerend prototypen’. Het komt erop aan om het idee dat mensen van de toekomst hebben met zachtheid te provoceren. Door je toekomstbeeld zichtbaar en tastbaar te maken, creëer je ruimte om met de toekomst te experimenteren. Door jouw idee tastbaar te maken, in de vorm van een object dat je kan vastpakken, reageren mensen daarop op een authentieke en intuïtieve manier. Ze stellen de juiste vragen en daaruit kan je veel leren om als organisatie de volgende stap te zetten. En tot slot ga ik ook in op het belang van celebration. Veel organisaties vinden het moeilijk om over innovatie, duurzaamheid en innovatie te communiceren, vaak uit angst. Ik leg uit dat celebration in dit tijdperk van social media een interessante strategie is. Door elke stap te vieren, straal je succes uit. Da’s een truc die je kan gebruiken. Door die 4 elementen te implementeren, kan je een vorm van leadership creëren en cultiveren in jouw sector.” 

Je wijst daarbij ook op het belang van storytelling als superkracht van de mens. 

“Dat we als mens een narratieve soort zijn, is wat ons onderscheidt van chimpansees. Alles is een verhaal: je carrière, je organisatie, de producten die je verkoopt,... het zijn verhalen die data en gegevens organiseren en betekenis geven. Mensen denken en beslissen in verhalen. Tijdens mijn keynote wil ik het publiek inzicht geven in de bouwstenen en structuren van die verhalen én daar voorbeelden van geven. Het zijn zaken die niet aan bod komen in opleidingen marketing of communicatie.” (JV - Eigen foto)

Stefaan Vandist 

is creatief consultant, keynotespreker en een gepassioneerde pragmaticus die organisaties bijstaat in het begrijpen van hun toekomstverhaal. Zijn klanten zijn zeer uiteenlopend: van beautymerk L’Oréal tot ingenieursbureau Arcadis en festival Tomorrowland. Voor Vandist is de transitie naar een duurzame samenleving het spannendste ondernemersavontuur dat er bestaat. Zijn lezingen en workshops zijn geen gewone bijeenkomsten; hij beschrijft ze als verkenningsreizen naar de toekomst. Stefaan heeft 3 boeken geschreven over de wisselwerking tussen toekomstscenario’s, design thinking en storytelling: We, Myself & A.I. (LannooCampus, 2018), Pretopia (LannooCampus, 2022) en Provotyping (LannooCampus, 2024).

Meer weten? 

Hoe creëer je een verbindend toekomstverhaal voor je organisatie? Welke rol speelt duurzaamheid in futureproof ondernemen? Hoe kan je innovatie inzetten om de toekomst van jouw onderneming te garanderen? Een antwoord op al die vragen hoor je tijdens het openingsevent van Bedrijvencontactdagen Brugge, waarin Stefaan Vandist al informerend én inspirerend zijn theorieën over futureproof ondernemen en duurzaamheid prijsgeeft. 

Datum: 23 oktober van 12.00 tot 14.00 uur 

Locatie: BMCC, Sint-Maartensblik 1, 8000 Brugge 

Prijs: gratis voor exposanten, 25 euro voor bezoekers. Indien je na het openingsevent langskomt op onze Voka-stand en jouw kaartje afgeeft, wordt deze kost niet gefactureerd.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie