Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Ondernemers & Co: Titeca Pro Accountants & Experts - Verplichte installatie van laadpunten vanaf 2025 ook voor bestaande gebouwen: wat moet je weten?

Wie sinds 11 maart 2021 een omgevingsvergunning heeft aangevraagd voor een nieuwbouwproject of een ingrijpende renovatie van een bestaand gebouw, is in de meeste gevallen verplicht om laadinfrastructuur op zijn parking te voorzien. Als gevolg van de implementatie van een Europese Richtlijn, wordt deze verplichting vanaf 1 januari 2025 verder uitgebreid naar bestaande bedrijfsgebouwen.

Waarmee moest je al rekening houden bij nieuwbouw of bij een ingrijpende renovatie? 

De verplichting om laadinfrastructuur te voorzien rust al op eigenaren die sinds 11 maart 2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of een ingrijpende renovatie hebben aangevraagd. 

Niet-residentiële gebouwen 

Indien het gebouw waarop de aanvraag betrekking heeft beschikt over meer dan 10 parkeer-plaatsen, is de eigenaar verplicht om bij de ingrijpende renovatie minstens 2 laadpunten te installeren. 

Daarnaast dienen er leidingen (of minimaal kabelgoten) voorzien te worden die het mogelijk maken om in de toekomst voor 1 op 4 de parkeerplaatsen laadpunten te installeren. 

Residentiële gebouwen 

Voor residentiële gebouwen gaan de verplichtingen nog een stap verder. Wanneer je een nieuw residentieel gebouw opricht, waarbij meer dan 2 parkeerplaatsen voorzien worden, die-nen voor elke parkeerplaats wachtleidingen voorzien te worden. Het laadpunt zelf dient hierbij nog niet geïnstalleerd te worden. Concreet wil dit zeggen dat er bij de bouw van een woning of appartement met meer dan 2 parkeerplaatsen, wachtleidingen voorzien moeten worden voor de installatie van één laadpunt per parkeerplaats. Ook garages kwalificeren hierbij als parkeerplaatsen. Een oprit wordt echter beschouwd als toegangsweg, en dient bijgevolg niet meegerekend te worden als parkeerplaats. 

Wanneer het gaat over een ingrijpende renovatie van een bestaand gebouw, is de minimum-grens voor de verplichte installatie opgetrokken naar 10 parkeerplaatsen. 

Wat verandert er voor bestaande gebouwen? 

Vanaf 1 januari 2025 geldt de verplichte installatie van minstens 2 oplaadpunten ook voor bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen. Dit betreft aldus alle gevallen, ongeacht of er een omgevingsvergunning werd ingediend of niet. Voor bestaande residentiële gebouwen wijzigt er niets en geldt de verplichte installatie louter wanneer aan de oude (reeds bestaande) regels van ingrijpende renovatie voldaan is. 

In de praktijk wil dit zeggen dat elk bedrijfsgebouw met een middelgrote tot grote parking vanaf 1 januari 2025 over minstens 2 laadpalen zal moeten beschikken, zelfs indien er recentelijk geen enkele renovatie heeft plaatsgevonden op de site. 

Over welke parkeerterreinen gaat het precies? 

Parkeerterreinen worden aan de verplichting onderworpen wanneer: 

  • Het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt;
  • Het een naastgelegen parkeerterrein betreft; 
  • In geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw, parkeergebouw of parkeerterrein. 

Voor residentiële gebouwen gelden de verplichtingen niet als het gaat over de oprit van een woning. Deze wordt niet als een parkeerterrein beschouwd, maar als een toegangsweg. 

Victor Battiau, fiscaal adviseur Titeca Pro Accountants & Experts