Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Studio Copain doet aan marketing zonder gedoe

Studio Copain doet aan marketing zonder gedoe

  • 06/09/2024

“Een goede marketeer kan zich overal in inleven”

Het Kortrijkse marketingbureau Studio Copain nam een vliegende start. In het eerste jaar nam oprichter Floris Benoit al meteen 2 mensen in dienst, 3 jaar later staat de teller op 14 medewerkers. Ondertussen passeerden succesvolle campagnes voor onder meer Studio 100 Aan Zee, Toerisme Oostende, Jim Beam en de Waalse retailer Extra Shop. “Klanten voelen zich bij ons begrepen”, merkt Floris.

Studio Copain doet aan marketing zonder gedoe Floris Benoit

Dat marketingbureaus de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten, verbaast de zaakvoerder van Studio Copain niet. “Bedrijven investeren in hun eigen expertise, maar marketing is een vak op zich. Inmiddels is dat bovendien zodanig breed geworden – denk aan advertising, influencer marketing, copywriting, fotografie, grafisch design, … – dat één persoon onmogelijk alle facetten kan beheersen. De meeste bedrijven hebben niet de middelen of vinden niet de juiste mensen om een volwaardige marketingafdeling uit te bouwen. Zij moeten dus externe hulp inschakelen.” 

Weg van het buikgevoel 

Bedrijven die bij Studio Copain aankloppen, doen dat meestal met één van 2 vragen: ofwel zoeken ze ondersteuning bij het uitbouwen en lanceren van een specifieke campagne, ofwel beogen ze een volwaardige marketingstrategie voor de lange termijn. “In beide gevallen heeft het bedrijf een bepaald doel voor ogen. Dat kan een verhoogde omzet zijn, meer verkoop per klant of bijvoorbeeld meer naamsbekendheid. Voor ons is dat steevast het uitgangspunt.” 

Het is niet toevallig dat niemand van ons team eerder al bij een ander marketingbureau werkte. We zijn allemaal marketeers, maar zaten in het verleden steevast aan de zijde van de klant.

Floris Benoit

Om de KPI’s van een klant al in een vroege fase van de samenwerking te identificeren, richt ruim de helft van de medewerkers van Studio Copain zich op het ontwikkelen van een marketing- en merkenstrategie gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen. De overige teamleden specialiseren zich in de campagnevoering zelf: van concepten en creatie tot het opstellen van een mediaplan en de uitrol van digital advertising, mediabuying, … en de bijbehorende analyses. 

“Het vastleggen van concrete doelstellingen laat ook toe om het succes van een project te meten. Voor Extra Shop deden we bijvoorbeeld 2 representatieve steekproeven onder Waalse burgers. Daaruit bleek dat de naamsbekendheid van de retailer na 10 maanden campagne met 20% gestegen was. Als je dergelijke cijfers kan voorleggen, bewijs je dat marketing werkt. Dan hoef je je niet meer op een buikgevoel te beroepen.” 

Toch draait marketing volgens Floris allerminst om cijfers en resultaten alleen. “Ik ben ervan overtuigd dat je als marketingbureau beter inzet op EQ dan op IQ. We proberen onze klanten dan ook niet van hun sokken te blazen met dure woorden, maar hen net als een evenwaardige partner – een ‘copain’ – te betrekken. Zo bouwen we langdurige relaties op. Het is trouwens niet toevallig dat niemand van ons team eerder al bij een ander marketingbureau werkte. We zijn allemaal marketeers, maar zaten in het verleden steevast aan de zijde van de klant. Daardoor begrijpen we snel wat een bedrijf nodig heeft. Of dat om een commerciële speler zoals Studio 100 gaat of om een gespecialiseerde b2b-klant, doet er in principe niet toe. Uiteindelijk kan een goede marketeer zich overal in inleven.” (EN - Foto Kurt) 

www.studiocopain.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie