Welke kansen biedt Frankrijk voor jouw onderneming? Hoe bereid je je voor op een succesvolle marktintroductie? Het zijn allemaal vragen die beantwoord worden tijdens Beyond Borders Frankrijk. Het interactieve begeleidingstraject gaat weer van start in oktober.
Wist je dat Frankrijk de op één na belangrijkste afzetmarkt is voor Vlaamse ondernemers? Na de Olympische Spelen van 2024 in Frankrijk zullen de opportuniteiten er bovendien alleen maar toenemen. Om succesvol door te breken bij onze zuiderburen, is een grondige voorbereiding essentieel. Om kennis te maken met die veelbelovende markt boordevol mogelijkheden, organiseert Voka West-Vlaanderen ‘Beyond Borders Frankrijk’.
Tijdens die opleiding van 4 halve dagen krijgen deelnemers alle handvaten om met succes de Franse markt te betreden. Ze krijgen inzichten op gebied van sales & distributie en de macro-economische en culturele kenmerken van Frankrijk. Ook de juridische aspecten en het financiële risicobeheer komen aan bod. Tot slot mogen de deelnemers zelf hun eigen actieplan pitchen om zo gerichte feedback van experts te krijgen en zo met het juiste vertrouwen naar de Franse markt te gaan.
Praktijkervaring
Els Willem van Naturae uit Zonnebeke blikt in elk geval tevreden terug op de vorige editie van Beyond Borders Frankrijk. Haar bedrijf produceert en levert hout zoals kastanje, robinia en eik, en metaal voor tuinaanleg, landschapsvoorziening en grond-, weg- en waterbouw. Het maakt ook kant-en-klare bouwpakketten voor omheiningen en hekwerk. “We hadden al klanten in Frankrijk, maar omdat we van plan zijn om er een productievestiging en verkooppunt op te starten, heb ik het Beyond Borders-traject gevolgd”, vertelt ze.
“Het advies van de experts is een grote meerwaarde. Ze vertrekken uit hun eigen praktijkervaring; daaruit haal je heel wat praktische do’s-and-don’ts. Aan het eind van het traject ontving ik waardevolle feedback op ons actieplan. Ook de ervaringen van de andere deelnemers zijn nuttig. Zo stak ik van hen veel op over wat werkt op vlak van marketing, en wat niet. Ik hou aan het traject heel wat contactpersonen over met wie ik eens kan sparren, bijvoorbeeld om de Franse markt in kaart te brengen of over de aandachtspunten als we personeel aanwerven. Wij zetten in elk geval verdere stappen. In september 2026 bestaat ons bedrijf 10 jaar; we hopen dan onze Franse vestiging te kunnen openen”, besluit ze. (JV - Foto Kurt)