Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 06/09/2024

“Het menselijke aspect blijft even belangrijk”

Het Brugse full service marketing- en communicatie-agency D’M&S bestaat dit jaar 40 jaar, en zag in die tijd veel hypes en trends opkomen en verdwijnen. Maar wat is belangrijk in de nabije toekomst? Managing director Mathias Segaert schetst de belangrijkste trends.

D’M&S ziet 6 belangrijke trends in marketing en communicatie Mathias Segaert

“Met ruim 90 medewerkers zijn we vandaag actief vanuit kantoren in Brugge, Brussel en Antwerpen, en saleshubs in Utrecht en Rijsel. D’M&S communiceert op die kanalen waarop de klanten van onze klanten aanwezig zijn. Er zijn nu veel meer kanalen dan vroeger, maar de basis blijft een juist profiel van de klant en een efficiënte customer journey. We bieden aan b2b- en b2c-bedrijven in binnen- en buitenland een 40-tal diensten aan, van strategie over branding en content, ontwikkeling van websites, apps en platformen tot events en een fysieke drukkerij. De recente komst van Dirk Snauwaert – ex-woordvoerder van Van Hool – zorgt dat we nu ook op het vlak van pers, pr en conversatie een pak extra expertise in huis halen.” 

Digitale moeheid 

“Een eerste belangrijke trend is dat er digitale moeheid optreedt. Er zijn té veel online kanalen, met te veel, monotone, weinig creatieve of dynamische content of soms net helemaal over the top. Het is moeilijk om nog boven die ruis uit te komen. Daarom worden weer meer fysieke contactmomenten georganiseerd om een momentum te creëren met de klant: events, incentives, roadshows. Wij voelen dat in de markt, maar studies ondersteunen dat ook met cijfers. Daarbij aansluitend blijkt ook het printgebeuren terug in opmars, want dat is ook een fysiek moment. 91% gaat dagelijks kijken of hij post in de brievenbus heeft, en 87% daarvan neemt effectief die brochure, catalogus, flyer of direct mailing door.” 

Digitale communicatie trekt minder de aandacht, tenzij je daar creatief in bent, met stories in woord en beeld die zó goed gebracht zijn dat ze ‘stopping power’ genereren.

“Digitale communicatie trekt minder de aandacht, tenzij je daar creatief in bent, met stories in woord en beeld die zó goed gebracht zijn dat ze ‘stopping power’ genereren. Belangrijke trend daarbij blijkt meer dan ooit humor te zijn, die 80% van de mensen doet reageren omdat je hen daarmee een goed gevoel geeft. Het moet wel passen bij je doelgroep, maar het is een manier om die digitale moeheid tegen te gaan. Een volgende trend is AI-tools gebruiken om hypergepersonaliseerde content te creëren, vertrekkend vanuit diverse persona’s. Vroeger was dat een complex proces, maar AI maakt het een stuk makkelijker en helpt je salesprocessen efficiënter te laten verlopen. Door die automatisatie is ook e-mailmarketing terug van weggeweest. Want als een e-mail écht op maat van jouw interesse, metier of business is, zul je die wel openklikken en lezen.” 

“Tot slot wordt ook het verdwijnen van de third party cookies in 2025 een gamechanger. Daardoor zul je veel data van surfers op je website niet meer kunnen capteren, en dus niet meer kunnen analyseren waar je veel bezoekers, kliks of conversies hebt. Met een nieuwe techniek – server side tracking – kunnen we echter wél veel data blijven capteren binnen de EU-wetgeving, zodat ondernemers gericht hun prospects en klanten kunnen blijven bereiken.” 

“De conclusie is dus dat het digitale nog vérder zal gaan, maar dat tegelijk het menselijke aspect even belangrijk blijft. Die 2 aspecten vullen mekaar aan. Maar je moet je er wel verder in specialiseren en verdiepen om mee te blijven.” (SD - Foto MVN) 

www.dms.be

Opleidingen sales, marketing en communicatie 

Bij Voka West-Vlaanderen organiseren we heel wat opleidingen rond sales, marketing en communicatie. Start2sales, je (digitale) marketing- en salesstrategie uitbreiden of sparren over strategische marketing of internationaal salesmanagement? In ons opleidingsaanbod vind je het allemaal. Ontdek alle opleidingen via deze link.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie