Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Be a Pro geeft verkopers het nodige zelfvertrouwen

Be a Pro geeft verkopers het nodige zelfvertrouwen

  • 06/09/2024

“In een ideale wereld hebben we een hub in elke provincie”

Al van kindsbeen af was het duidelijk dat Maxime Liefooghe in de wereld van de verkoop terecht zou komen. Met zijn bedrijf Be a Pro uit Mesen specialiseert hij zich in de organisatie van sales- en leiderschapstrainingen.

Be a Pro geeft verkopers het nodige zelfvertrouwen Maxime Liefooghe

Na zijn studies journalistiek ging Maxime Liefooghe aan de slag als telemarketeer voor een verzekeringsmaatschappij. Ook al zei iedereen dat hij een geboren verkoper was, toch behaalde hij niet de beoogde resultaten. Hij volgde tal van seminaries en las een boekenkast vol over alles rond verkoop. “Het is niet omdat je het allemaal goed kan uitleggen, dat je ook een goede verkoper bent. Ik was ondertussen aan de slag bij Lab9, een Apple Premium Reseller, waar ik kon doorgroeien en er de knepen van het leiderschap leerde. Ik was er onder andere verantwoordelijk voor de personeelsaanwervingen binnen de verschillende vestigingen en gaf salestrainingen aan de medewerkers”, vertelt Maxime. 

“Op een dag kreeg ik de vraag van een bevriende ondernemer om die verkoopsopleiding ook in zijn bedrijf te geven. Zo ging de bal aan het rollen. Ik begon in bijberoep en in april 2023 ging ik volledig zelfstandig aan de slag als zaakvoerder van Be a Pro”. 

5 fases binnen de verkoopsopleiding 

Een salestraining bestaat doorgaans uit 5 fases, legt hij uit. “Eerst maken we een grondige analyse van de klant/verkoper en diens ambities, targets en van de markt op dat moment. Iedere verkoper is anders en heeft een eigen manier van werken. Ik volg de klant tijdens zijn verkoopgesprekken of we houden een gespreksreconstructie om de klant te leren kennen. Daarna tekenen we een strategie uit en bepalen we welke modules interessant zijn voor de verkoper. Eens de strategie duidelijk is, gaan we aan de slag met de eigenlijke training waarbij de klant inspiratie opdoet en de technieken leert omzetten in zijn eigen context. Vervolgens gaan we vaak één op één oefenen en ga ik met de verkoper mee op de baan voor een echt verkoopgesprek. Op die manier wordt de verkoper gemotiveerd om toe te passen wat hij heeft geleerd. Zo zien ze dat de manier van werken loont en krijgen ze het nodige vertrouwen. Daarin ligt de grootste voldoening van mijn werk.” 

Het hele proces is een vloeiend traject dat doorgaans tussen de 3 tot 6 maanden duurt.

Voor Maxime is het meer dan een opleiding geven. “Ik volg de klanten ook verder op na de trainingen. Zo komen we bij de laatste fase, de evaluatie. Hebben we de juiste stappen gezet of is er nog meer nodig? Het hele proces is een vloeiend traject dat doorgaans tussen de 3 tot 6 maanden duurt. Verkopers zijn in het begin vaak gemotiveerd, maar vervallen snel in oude gewoonten. Daarom werken we ook over een langere periode om goed te kunnen evalueren.” 

Zijn doel is om een vaste referentie te worden binnen de branche. “Samen met verschillende experts in diverse domeinen binnen de bedrijfswereld wil ik met Be a Pro alle mogelijke bedrijfsopleidingen kunnen aanbieden. In een ideale wereld heeft mijn bedrijf in elke provincie een hub om alle klanten in heel het land vlot te kunnen bedienen”. (FL) 

www.be-a-pro.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie